Suomi
Gamereactor
ennakot
Code Vein

Code Vein

Gamereactor pääsi testaamaan taistelua ja pelimaailman rakennetta.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Kehittäjä Project Veinin Code Vein -peli laittaa kokemaan menoa vampyyrien ja veren keskelle, ja pelimekaanista mallia on haettu estoitta Dark Soulsilta. Gamereactor pääsi testaamaan peliä taannoin Bandai Namcon tapahtumassa Pariisissa, joten oli syytä varautua saamaan runtua pahiksilta.

Testattu demo oli itse asiassa kokonaan pääpelistä erillinen, ja tuottaja Keita Iizuka ilmoitti laittavansa toimittajat suoraan altaan syvään päähän. Tunnustaudun From Softwaren Souls-pelien ystäväksi, joten Code Veinin aloittaminen tuntui kuin tuttuihin housuihin pukeutuisi. Suurin osa pelattavuudesta onkin tuttua, mutta mukana on joitakin selkeitä poikkeuksia. Bonfire on nyt nimeltään Mistle, ja tavalliset kevyet ja voimakkaat hyökkäykset tehdään R2- ja R1-nappien sijasta kolmiolla ja neliöllä. Moinen muutos saattaa aluksi aiheuttaa ongelmia lihasmuistille, mutta toisaalta kyse on mukavasta vaihtelusta Souls-sarjan faneille.

Demo alkoi hyvin pimeältä alueelta, eikä tarinasta juuri tietoa annettu. Tavoitteena oli lyhyesti edetä, tappaa pahiksia, kuolla itse ja sitten yrittää uudestaan. Toisin sanoen tarinasta ei testihetken perusteella saanut oikein mitään käsitystä. Sen sijaan Code Veinin rakenteesta pääsi hyvin perille. Kehittäjät ovat mielenkiintoisesti nivoneet yhteen kaksi lajityyppiä, nimittäin fantasian ja maailmanlopun jälkeisen tieteistunnelman. Lopputulos tuntuu tuoreelta, ja kokonaisuus saumattomalta kahdesta niin erilaisesta lajityypistä huolimatta. Yleisvaikutelma on toki tumma ja armoton. Jopa auringon paistaessa kaikkea leimaa tietynlainen painostavuus ehkä siksi, että ainoat elävät oliot ovat pelaajaa lounaaksi hamuavia hirviöitä. Jopa päähenkilöiden asut ovat joko mustia tai verenpunaisia.

Kenttäsuunnittelu tuntuu erittäin vahvasti Dark Soulsilta, ja tuottaja Iizuka kertoi pelissä olevan monia "luolastoja". Toisin sanoen tulossa on lineaarinen polku, joka kuitenkin haarautuu moneen eri suuntaan innoittaen tutkimaan paikkoja. Odotetusti varomatonta pelaajaa rangaistaan armotta erinäisillä ansoilla ja tietenkin pahiksilla. Testin aikana kiinnostavan oloista arkkua lähestyttäessä taakse tiputtautui katosta limaisia ällötyksiä piirittäen näin poloisen pelaajan. Souls-pelien tyyliin virheistään oppii, ja seuraavalla kerralla moisia ansoja osaa jo ennakoida.

Tämä on mainos:

Varsinainen taistelu tuntui astetta raskaammalta verrattuna esikuvana toimivaan Dark Soulsiin. Ajoittain tuntuikin turhauttavalta, kun kierähtämiseen kului liian kauan aikaa ja pelihahmo sai siksi "lättyynsä". Tässä lajityypissä 1-2 osumaa voi hyvinkin merkitä eroa voiton ja tappion välillä, joten pieni hienosäätö ohjauksen suhteen voisi olla vielä Code Veinissä paikallaan.

Code VeinCode VeinCode VeinCode Vein

Taistojen tiimellyksessä mukana kulki myös kiväärillä aseistautunut tekoälyn ohjastama matkakumppani, joka osoittautuikin erittäin hyödylliseksi. Testauksen alussa apuri pääsi nopeasti hengestään, mutta aikaa myöten oppi sen, että kyse on oikeasta tavasta hyödyntää tekoälykaveria. Taistelusta pois juoksemalla voi toki jättää apurin yksin vihujen keskelle, mutta siitä ei hyvä seuraa. Parempi onkin antaa apurin kerätä osa pahiksien huomiosta eli niin sanotusta aggrosta itseensä, mutta vielä hyödyllisempää on antaa apulaisen tehdä oma määränsä vahinkoa hieman kauempaa kiväärillään. Lisäksi tämä tekoälyapuri voi herättää pelaajan henkiin käyttäen omaa terveysmittariaan, jos sattuu itse potkaisemaan tyhjää kesken kiivaan taiston. Liian monissa peleissä mukana kulkeva tekoälykumppani on vain taakaksi, joten Code Veinin tapa hyödyntää apulaista on erittäin tervetullut.

Testaushetki olisi saanut olla mittavampi, sillä tarjolla oli pelottavan laaja lista erilaisia liikkeitä ja ohjaustapoja kokeiltavaksi. Suurin osa ajasta kului yksinomaan perusliikkeiden sisäistämiseen. Kuten jo edellisessä ennakossa kävi ilmi, erilaiset taikakeinot ovat keskeinen osa pelattavuutta samoin kuin tilanteeseen sopivan oikean aseen valinta. Valitsin pienen miekan ja pistimen yhdistelmän, koska siten pystyi tekemään vahinkoa sekä lähelle että kauas. Mukana on myös järkyttävän ylisuuria aseita, kuten massiivisia miekkoja ja Goljat-luokan vasara. Näin ollen vaihtoehtona on myös hitaampi ja tehokkaampi aseistus.

Tämä on mainos:

Viholliset olivat odotetusti pääasiassa pienikokoisia rivipahiksia, ja lopussa odotti pomovastus. Tämä eräänlainen humanoidi oli testihetkessä jonkinlainen keihäällä aseistautunut ritari, ja itse taistelu muistutti tempoltaan ennen kaikkea From Softwaren Bloodbornea. Voimakkaiden iskujen väisteleminen pahista kohti ja sivulle osoittautuivat keskeisiksi keinoiksi saada jokunen isku itsekin sisään. Lopulta ritari kaatui, mutta odotetusti se vaati aimo annoksen kirouksia ja uusia yrityksiä.

Olen useaan otteeseen verrannut kokemaani From Softwaren peleihin, ja siihen on syynsä. Tuntuma ja maailma ovat saman oloiset, mutta ennen kaikkea maailman rakenne ja taistelu ovat silmiinpistävän samanlaiset verrattuna Souls-peleihin. Project Vein on kuitenkin luonut sen oman juttunsa ja oman tarinansa, joten suoraviivaisesta kopioinnista ei ole kyse. Code Veinista näyttää olevan tulossa hyvä peli.

Code VeinCode VeinCode VeinCode Vein
Code VeinCode VeinCode Vein
HQ
HQ
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Code VeinScore

Code Vein

ARVIO. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Darks Soulsilta kopioitu pelimekaniikka on saanut ylleen maalikerroksen animea.

0
Näin avautuu Code Veinin lehdistöloota

Näin avautuu Code Veinin lehdistöloota

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Bandai Namcon Code Vein on julkaistu, ja Gamereactorin arvion voi lukea täältä. Gamereactor sai haltuunsa toki myös niin sanotun press kitin, joka avataan juhlallisesti.....

0
Gamereactorin videoarviossa Code Vein

Gamereactorin videoarviossa Code Vein

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Kovasti Dark Soulsia lainaava Code Vein on julkaistu, ja Gamereactorin arvion pääsee lukemaan täältä. Aina ei kuitenkaan huvita lukea, ja silloin kannattaa katsella alta...



Ladataan seuraavaa sisältöä