GR STREAMING
Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國
Gamereactor Close White
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
ennakot
Code Vein

Code Vein

Gamereactor pääsi testaamaan taistelua ja pelimaailman rakennetta.

  • Teksti: Sam Bishop (Käännös: Markus Hirsilä)
Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Kehittäjä Project Veinin Code Vein -peli laittaa kokemaan menoa vampyyrien ja veren keskelle, ja pelimekaanista mallia on haettu estoitta Dark Soulsilta. Gamereactor pääsi testaamaan peliä taannoin Bandai Namcon tapahtumassa Pariisissa, joten oli syytä varautua saamaan runtua pahiksilta.

Testattu demo oli itse asiassa kokonaan pääpelistä erillinen, ja tuottaja Keita Iizuka ilmoitti laittavansa toimittajat suoraan altaan syvään päähän. Tunnustaudun From Softwaren Souls-pelien ystäväksi, joten Code Veinin aloittaminen tuntui kuin tuttuihin housuihin pukeutuisi. Suurin osa pelattavuudesta onkin tuttua, mutta mukana on joitakin selkeitä poikkeuksia. Bonfire on nyt nimeltään Mistle, ja tavalliset kevyet ja voimakkaat hyökkäykset tehdään R2- ja R1-nappien sijasta kolmiolla ja neliöllä. Moinen muutos saattaa aluksi aiheuttaa ongelmia lihasmuistille, mutta toisaalta kyse on mukavasta vaihtelusta Souls-sarjan faneille.

Demo alkoi hyvin pimeältä alueelta, eikä tarinasta juuri tietoa annettu. Tavoitteena oli lyhyesti edetä, tappaa pahiksia, kuolla itse ja sitten yrittää uudestaan. Toisin sanoen tarinasta ei testihetken perusteella saanut oikein mitään käsitystä. Sen sijaan Code Veinin rakenteesta pääsi hyvin perille. Kehittäjät ovat mielenkiintoisesti nivoneet yhteen kaksi lajityyppiä, nimittäin fantasian ja maailmanlopun jälkeisen tieteistunnelman. Lopputulos tuntuu tuoreelta, ja kokonaisuus saumattomalta kahdesta niin erilaisesta lajityypistä huolimatta. Yleisvaikutelma on toki tumma ja armoton. Jopa auringon paistaessa kaikkea leimaa tietynlainen painostavuus ehkä siksi, että ainoat elävät oliot ovat pelaajaa lounaaksi hamuavia hirviöitä. Jopa päähenkilöiden asut ovat joko mustia tai verenpunaisia.

Kenttäsuunnittelu tuntuu erittäin vahvasti Dark Soulsilta, ja tuottaja Iizuka kertoi pelissä olevan monia "luolastoja". Toisin sanoen tulossa on lineaarinen polku, joka kuitenkin haarautuu moneen eri suuntaan innoittaen tutkimaan paikkoja. Odotetusti varomatonta pelaajaa rangaistaan armotta erinäisillä ansoilla ja tietenkin pahiksilla. Testin aikana kiinnostavan oloista arkkua lähestyttäessä taakse tiputtautui katosta limaisia ällötyksiä piirittäen näin poloisen pelaajan. Souls-pelien tyyliin virheistään oppii, ja seuraavalla kerralla moisia ansoja osaa jo ennakoida.

Varsinainen taistelu tuntui astetta raskaammalta verrattuna esikuvana toimivaan Dark Soulsiin. Ajoittain tuntuikin turhauttavalta, kun kierähtämiseen kului liian kauan aikaa ja pelihahmo sai siksi "lättyynsä". Tässä lajityypissä 1-2 osumaa voi hyvinkin merkitä eroa voiton ja tappion välillä, joten pieni hienosäätö ohjauksen suhteen voisi olla vielä Code Veinissä paikallaan.

Code VeinCode VeinCode VeinCode Vein
Code VeinCode VeinCode VeinCode Vein
Code VeinCode VeinCode Vein