Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia
Gamereactor Close White
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
ennakot
Soul Calibur VI

Soul Calibur VI

Ensikatsaus tulevaan taistelupeliin

  • Teksti: Sam Bishop (Käännös: Markus Hirsilä)
Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Bandai Namco isännöi taannoin Pariisissa niin sanotun Level Up -tapahtuman, jossa se esitteli tulevia pelejään. Eräs näistä oli jokin aika sitten julkistettu Souls Calibur VI. Gamereactor pääsi testaamaan demon avulla Sophitian ja Mitsurugin toimivuutta.

Soul Calibur -sarjan fanit huomaavat välittömästi paljon tuttuja asioita. Miekalla mäiskitään, vastustajan voi lennättää areenalta ulos ja niin edelleen. Näin ollen alkuun pääsee pelkän lihasmuistin avulla. Jopa ohjaus tuntuu pääosin samalta: PS4:llä X torjuu, neliö iskee vaakasuoraan, kolmio pystysuunnassa ja ympyrällä potkaistaan. Kaikki ei kuitenkaan ole niin kuin ennenkin.

Esimerkiksi Critical Edge on hieman erilainen verrattuna viidenteen osaan vuonna 2012. Tuolloin Critical Edge vaati neljän perusnapin painamista ennen R2-liipaisinta, joka oli helppo nakki veteraaneille, mutta hieman vaativa aloittelijoille. Nyt Critical Edge käynnistetään vain R2-liipaisimella, joka on sekä hyvä että huono asia. Hyvä juttu on tietenkin helppous päästä erikoisliikkeeseen käsiksi heti Critical Gaugen täytyttyä. Huono puoli on se, että kikkaa voi toistaa lukuisia kertoja yhden ja saman ottelun aikana juuri sen helppouden vuoksi. Erikoisliikkeeltä oppii kyllä suojautumaan, mutta yhden ja saman liikkeen "spämmi" voi muuttua tylsäksi.

Reversal Edge on puolestaan kokonaan uusi ominaisuus. Toinen nappi hidastaa toiminnan, joka tietysti antaa enemmän aikaa reagoida tilanteeseen joko torjumalla iskun tai tekemällä itse hyökkäyksen. Uhkana on aina saada itse isku, joka tuottaa osuessaan suuren määrän vahinkoa. Näin ollen kikkaa on käytettävä maltillisesti. Reversal Edge on kuitenkin erittäin päheä keino, ja se tuo omaa elokuvallista otettaan toimintaan. Tuottaja Motohiro Okubon mukaan tekijät inspiroituivat juurikin elokuvista. Myös Reversal Edge vaatii Critical Gaugea, joten oikea hetki on katsottava huolella.

Graafinen loisto oli eräs mieleen jääneistä asioista testihetken aikana. Kuudes osa näyttää selvästi edeltäjäänsä paremmalta, mikä ei tietenkään ole ihme ottaen huomioon pelien välisen ajan. Soul Calibur VI on moderni taistelupeli, jossa ulkoinen loisto pätee taistelijoiden lisäksi myös yksityiskohtaisiin ympäristöihin. Testatussa demossa näkyi muinaisen Kreikan tyylinen palatsi lähteineen ja patsaineen, ja toinen areena oli tehty upean näköisen luolan edustalle.

Soul Calibur VISoul Calibur VISoul Calibur VISoul Calibur VI
Soul Calibur VISoul Calibur VISoul Calibur VI
Soul Calibur VISoul Calibur VISoul Calibur VI