Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國
Gamereactor
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
ennakot
Ni no Kuni II: Revenant Kingdom

Ni no Kuni II: Revenant Kingdom

Myös pelin maailmaa pääsee tutkimaan.

  • Teksti: Sam Bishop (Käännös: Markus Hirsilä)

Ni no Kuni II: Revenant Kingdom on viihtynyt kehityksessä jo hyvän tovin, ja pelin julkaisua lykättiin taannoin alkaneen vuoden maaliskuuhun. Gamereactor otti osaa Bandai Namcon talvitapahtumaan Pariisissa, ja pääsi kokeilemaan kahta uutta kenttää kahden jo aiemmin kokeillun lisäksi.

Ensimmäinen kenttä oli nimeltään Battle for the Heartlands. Kyseessä oli jokseenkin taktisempi taisto verrattuna aiempiin Level-5:n tekemiin roolipeleihin. Jakso oli vahvasti ohjattu tutoriaali, jonka aikana opitaan ohjastamaan omaa armeijaa päähenkilö Evanin ympärillä. Tarkoituksena on toki ottaa vallattu oma maa takaisin vihollisilta. Toisella puolella olivat lähietäisyyden joukot, ja toisella jousimiehet. Armeijan koko on hyvin pieni, ja jokaista hahmoa ohjataan erikseen reaaliajassa.

Joukkojen komentaminen on yllättävän helppoa, sillä varsinaisen komentamisen sijasta joukkoja liikutellaan. Eri napit erilaisille hyökkäyksille ovat toki olemassa, mutta paljon tärkeämpää on oikeanlainen asemoituminen viholliseen verrattuna. Liipaisimilla pystyy liikuttamaan joukkoja sinne, missä niitä tarvitaan. Jousimiehet kannattaa tietenkin pitää taaempana, kun taas miekkamiehet on syytä laittaa pahisten iholle kähyämään. Suoraviivainen ryntääminen taisteluun voi hyvinkin johtaa siihen, että joukot pirstoutuvat erillisiksi osiksi. Suurimman osan ajasta eri joukot pysyvät kuitenkin aisoissa liikkuen sinne, mihin niitä käskeekin.

Yksiköiden kesken vallitsee kivi-paperi-sakset-dynamiikka. Toisin sanoen jotkut yksiköt ovat erittäin tehokkaita toisia yksiköitä vastaan, ja vastaavasti taas erittäin haavoittuvaisia toisia yksiköitä vastaan. Peli auttaa tässä merkitsemällä yksiköt selvästi erilaisin värein ja myös kertomalla selvästi, kenellä on tilanteessa etulyöntiasema. Sininen nuoli merkitsee hyvää omille joukoille, kun taas punaisen nuolen alla etu on vihollisella. Moinen saattaa kuulostaa monimutkaiselta, mutta koska ruudulla on vain kourallinen joukkoja kullakin hetkellä, oli nuolista ja väreistä paljonkin apua pelaamisessa.

Käytössä on myös erikoisempia taktiikoita, joilla omaa pelaamistaan voi maustaa ja monipuolistaa. Esimerkiksi Chingisin erikoisisku on ilmahyökkäys, kun taas Khunbish on parhaimmillaan tukitehtävissä: kykynä on parantaa kaikkia kanssapelaajia. Niin sanottua shokki-taktiikkaa pääsee käyttämään ympyrää painamalla PS4:llä, joka tekee joksikin aikaa kuolemattomaksi antaen myös massiivisen hyökkäysvoiman käyttöön.

Testauksen aikana tuli opittua myös se, että maaston huomioiminen on tärkeää. Nuolia saattaa nimittäin sataa vuoren harjanteelta niskaan, tai vihollisia voi ohjata pieneen pullonkaulaan ahtaassa laaksossa. Tähän osaan peliä ei ollut riittävästi aikaa paneutua, mutta odotettavasti se vetoaa ennen kaikkea strategiapelien faneihin. Kaikkien kykyjen ja keinojen käyttäminen viisaasti on edellytys menestykselle: se kävi ilmi jo testatussa pelin alkupuolen jokseenkin yksinkertaisessa taistelussa. Strategisen pelaamisen maailmaan mukaan pääseminen on kuitenkin ihailtavan helppoa.

Ni no Kuni II: Revenant KingdomNi no Kuni II: Revenant KingdomNi no Kuni II: Revenant KingdomNi no Kuni II: Revenant Kingdom
Ni no Kuni II: Revenant KingdomNi no Kuni II: Revenant Kingdom