Suomi
Gamereactor
ennakot
Forged Battalion

Forged Battalion

Strategianaksu lajityypin veteraaneilta

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Petroglyphin ominta aluetta ovat vanhan koulukunnan reaaliaikaiset strategianaksut. Firma koostuu entisen Westwood Studiosin työntekijöistä, joka puolestaan muovasi lajityyppiä peleillään Command & Conquer ja Dune. Petroglyphin viimeisin projekti on Forged Battalion, joka on retroilusta innostunut reaaliaikastrategianaksu eli RTS. Peli tarjoaa paljon mahdollisuuksia eri ryhmittymien muokkaukseen, jolla oman armeijansa voi muovata mieleisekseen. Gamereactor testasi Early Access -tilassa olevaa peliä, ja vaikuttui pelaamastaan.

Forged Battalionin tarina alkaa 21. vuosisadan lopussa, jolloin ilmastonmuutos on johtanut vallitsevan yhteiskuntajärjestelmän romahtamiseen. Elämisen edellytykset ovat vähäiset, ja maa-alueet muuttuvat aavikoksi. Silloin pahantahtoinen ryhmä nimeltä The Collective nousee ottaen haltuunsa suurimman osan maailmaa. Pelaaja omaksuu roolin vastarintataistelijoiden joukossa, ja tavoitteena on vapauttaa maailma The Collectiven vallasta. Tarina on hyvin kliseinen ja ennalta arvattava. Asiaa ei auta juonen kertominen tekstilaatikoilla ja sinne tänne sijoitetuilla dialogipätkillä. Tämä ei haittaa, sillä tarina on vain kehys, jolla päästään itse asiaan eli strategianaksuilemaan. Tässä Forged Battalion suurimmaksi osaksi onnistuukin.

RTS-pelejä pelanneet ovat heti kuin kotonaan Forged Battalionin parissa. Tehtaita rakentamalla saa tuotetuksi eri näköisiä yksiköitä, joista toiset lähetetään maastoon keräämään resursseja, ja sitten kaivetaan tykkitorneja lähipuolustuksen tarpeisiin. Niin ikään erilaisia tavoitteita suoritetaan, joka tavallisesti tarkoittaa vihollisten tukikohtien tuhoamista, siviilien suojelua ja tiettyjen maastonkohtien hallussa pitämistä. Kaikki keskeiset toiminnot tuntuvat toimivan hyvin, joskin aiemmin jo mainitusti varsin ennalta arvattavalla tavalla. Ainoa selkeä valituksen aihe kohdistuu oman joukon tekoälyyn. Niiden päistä vain tuntuu puuttuvan terve järki ampua takaisin ilman erillistä käskyä, jos ne joutuvat hyökkäyksen kohteeksi. Tämä on erittäin turhauttavaa varsinkin silloin, kun koettaa hallinnoida montaa muuta asiaa samaan aikaan.

Tarinan ohella Forged Battalionin ohjausta ei ole kerrottu parhaalla mahdollisella tavalla: nykyisellään opastusosio puuttuu kokonaan. RTS-klassikoita pelanneet pääsevät kuitenkin suurimmaksi osaksi kärryille hyvin nopeasti, mutta lajityyppiin tottumattomilla saattaa olla edessään painajainen. Rakennuksen tuottaminen on niinkin yksinkertaista kuin sen valitseminen valikosta ja hiirellä halutulle paikalle osoittaminen. Joukkojen käskeminen taisteluun on sekin aivan yhtä helppoa.

Kilpailijoistaan Forged Battalion onnistuu erottumaan eri ryhmittymien muokkausmahdollisuuksien keinoin. Oman joukon nimeä voi vaihtaa, aseita ja haarniskaa muokata. Toki myös omaa päämajaa ja superasetta pääsee laittamaan uuteen uskoon. Näillä konsteilla pelinsä voi kokonaan muuttaa toiseksi, ja vaihtoehtoja on riittävästi moniin erilaisiin pelityyleihin aina "pyssyt paukkuen" -pelaamisesta strategisempaankin lähestymistapaan, jossa muun muassa katkaistaan ensin vihollisen huoltolinjat. Jokainen muutos vaatii samalla hieman ajatusta, koska esimerkiksi haarniskan vahvistaminen parantaa kyllä yksiköiden kestokykyä, mutta samalla niiden hinta nousee, ja rakennusaika hidastuu.

Tämä on mainos:
Forged BattalionForged BattalionForged Battalion

Menestyminen taistelukentällä palkitaan pisteillä, joilla pääsee päivittämään taitojaan kykypuun puitteissa. Nämä uudet kyvyt toimivat yhdessä oman ryhmittymän muokkausvaihtoehtojen kanssa, joten mahdollisuuksien kirjo laajenee näin entisestään. Tämä ei olisi ollut ongelma, jos alusta asti olisi ollut käytössä tietty määrä vaihtoehtoja. Nyt kuitenkin käytössä olevat keinot ovat varsin rajallisia aina siihen asti, kunnes lisää saa aukaistuksi otteluita pelaamalla. Olisi ollut paljon mukavampaa, jos pelissä olisi ollut jonkinlainen erillinen pelitila kokeilla kaikkia mahdollisuuksia vapaasti alusta alkaen.

Early Access -versiossa on kaikkiaan viisi tarinatehtävää, ja niiden ohella rankatut ja ei-rankatut verkko-ottelut. Mukana on luonnollisesti myös niin sanottu skirmish-pelimuoto. Tämä onnistui keräämään eniten huomiotani, vaikkakin peli kaatui varsin usein matsiin liityttäessä. Skirmishissä on tarjolla kaikkiaan 10 karttaa, ja perinteisen pelaamisen lisäksi tarjolla on kaksi erikoisempaa pelimuotoa: Annihilation ja Destroy HQ. Nimensä mukaisesti Annihilationin tarkoituksena on tuhota kaikki viholliset ja lopuksi heidän tukikohtansa. Destroy HQ:ssa puolestaan määränä on odotetusti tuhota pahisten tukikohta. Jokainen kartta on pelattavissa jopa kahdeksan pelaajan kesken, ja vastustajan tekoälyä voi muokata aloittelijasta aina insane-vaikeuteen asti. Oman armeijan muokattavuus yhdessä skirmishin kanssa tuottaa lukuisia tunteja hauskaa pelattavaa ja erilaisia pelitilanteita.

Forged Battalionin julkaisu saattaa olla vielä kaukana, mutta muoto on jo hahmottumassa. Tulossa on mukava strategianaksu, jossa vaikuttaa olevan sitä omaa juttuakin mukana. Muokattavuus mahdollistaa haluamansa armeijan rakentamisen, ja skirmishissa on jo nyt runsaasti karttoja tarjolla. Tarina ei ole tällä hetkellä kummoisessa kunnossa, ja peli joillakin osa-alueillaan ei kunnolla erotu edukseen kilpailijoistaan. Forged Battalionilla on kuitenkin kaikki mahdollisuudet onnistua.

Tämä on mainos:
Forged BattalionForged Battalion
HQ
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä