Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國
Gamereactor Close White
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
ennakot
A Plague Tale: Innocence

A Plague Tale: Innocence

Tässä saattaa olla Focus Home Interactiven seuraava hitti.

  • Teksti: Islem Sharouda (Käännös: Markus Hirsilä)
Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Focus Home Interactive isännöi taannoin Pariisissa What's Next -tapahtuman, jossa oli esillä yhtiön seuraavan muutaman vuoden aikana julkaistavia pelejä. Mukana oli A Plague Tale: Innocence, jota kehittää indie-studio Asobo. Peli oli esillä vuosi sitten samassa tapahtumassa, ja myös viime kesän E3-messuilla. Sittemmin A Plague Tale: Innocence on viettänyt hiljaiseloa. Tulossa näyttäisi olevan seikkailupeli, joka ei ole aivan kaikille tarkoitettu. Mukana on nimittäin runsaasti rottia kera melankolisen ja tummasävyisen tarinan.

Maailma ei ole avoin, ja tarina on hyvin tarkasti ennalta ohjattu. 14-vuotias Amicia ja hänen 8-vuotias veljensä Hugo ovat jääneet kaksin varsin painajaismaiseen maailmaan. Tarina sijoittuu Kaakkois-Ranskaan, jossa karmea rutto verottaa alueen väestöä. Rotilla on kissanpäivät syödessään paikallisten asukkaiden ruumiita, ja samalla jyrsijät pitävät katuja hallussaan. Onneksi elikot pelkäävät valoa. Järjestystä ylläpitävät Inkvisition partiot, joilla on tapana pidättää yksittäisiä kulkijoita. Pelaaja ei voi luottaa sen enempää miekkaan kuin magiaankaan. Vain terävä älli voi pelastaa sisarukset.

Pelin pääsuunnittelija Kevin Choteau esitteli kappaletta 4, ja ensimmäisenä toki huomasin grafiikan. Kehittäjät ovat luoneet kauniin ja yksityiskohtaisen maailman, ja erityisen vaikuttavaa on valaistus. Niin sanottua fotorealismia tavoittelevaa menoa auttavat elokuvalliset keinot, jollaisia on aiemmin nähty esimerkiksi The Last of Us -pelissä, ja viimeksi Hellblade: Senua's Sacrificessa. Liikkuminen näyttää aidolta, ympäristöt yksityiskohtaisilta ja maisema on kaiken kaikkiaan vaikuttava.

Nähty demo paljasti suuren taistelukentän, jossa lojui runsaasti kaatuneiden sotilaiden ruumiita. Juhla-aterialla näkyi tietenkin tuhansittain rottia. Runsaasta jyrsijämäärästä huolimatta rotat eivät näyttäneet menevän missään vaiheessa graafisesti sisäkkäin, ja elikot näyttivät kaikkiaan hyvin eläviltä. Pelattavuus kiteytyy valonlähteiden hallintaan ja pimeiden kohtien välttelyyn. Edetäkseen on sytytettävä soihtuja, leirinuotioita ja mitä tahansa lähimaastossa palavaa. Liekkien valo pelottaa rotat pois, ja avaa näin etenemisreittejä. Haaste muodostuu siitä, että pimeyteen harhaileva pelaaja päätyy nopeasti rottien ruoaksi.

A Plague Tale: InnocenceA Plague Tale: InnocenceA Plague Tale: Innocence
A Plague Tale: InnocenceA Plague Tale: InnocenceA Plague Tale: Innocence