Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
ennakot
A Plague Tale: Innocence

A Plague Tale: Innocence

Tässä saattaa olla Focus Home Interactiven seuraava hitti.

  • Islem Sharouda (Käännös: Markus Hirsilä)Islem Sharouda (Käännös: Markus Hirsilä)

Focus Home Interactive isännöi taannoin Pariisissa What's Next -tapahtuman, jossa oli esillä yhtiön seuraavan muutaman vuoden aikana julkaistavia pelejä. Mukana oli A Plague Tale: Innocence, jota kehittää indie-studio Asobo. Peli oli esillä vuosi sitten samassa tapahtumassa, ja myös viime kesän E3-messuilla. Sittemmin A Plague Tale: Innocence on viettänyt hiljaiseloa. Tulossa näyttäisi olevan seikkailupeli, joka ei ole aivan kaikille tarkoitettu. Mukana on nimittäin runsaasti rottia kera melankolisen ja tummasävyisen tarinan.

Maailma ei ole avoin, ja tarina on hyvin tarkasti ennalta ohjattu. 14-vuotias Amicia ja hänen 8-vuotias veljensä Hugo ovat jääneet kaksin varsin painajaismaiseen maailmaan. Tarina sijoittuu Kaakkois-Ranskaan, jossa karmea rutto verottaa alueen väestöä. Rotilla on kissanpäivät syödessään paikallisten asukkaiden ruumiita, ja samalla jyrsijät pitävät katuja hallussaan. Onneksi elikot pelkäävät valoa. Järjestystä ylläpitävät Inkvisition partiot, joilla on tapana pidättää yksittäisiä kulkijoita. Pelaaja ei voi luottaa sen enempää miekkaan kuin magiaankaan. Vain terävä älli voi pelastaa sisarukset.

Pelin pääsuunnittelija Kevin Choteau esitteli kappaletta 4, ja ensimmäisenä toki huomasin grafiikan. Kehittäjät ovat luoneet kauniin ja yksityiskohtaisen maailman, ja erityisen vaikuttavaa on valaistus. Niin sanottua fotorealismia tavoittelevaa menoa auttavat elokuvalliset keinot, jollaisia on aiemmin nähty esimerkiksi The Last of Us -pelissä, ja viimeksi Hellblade: Senua's Sacrificessa. Liikkuminen näyttää aidolta, ympäristöt yksityiskohtaisilta ja maisema on kaiken kaikkiaan vaikuttava.

Nähty demo paljasti suuren taistelukentän, jossa lojui runsaasti kaatuneiden sotilaiden ruumiita. Juhla-aterialla näkyi tietenkin tuhansittain rottia. Runsaasta jyrsijämäärästä huolimatta rotat eivät näyttäneet menevän missään vaiheessa graafisesti sisäkkäin, ja elikot näyttivät kaikkiaan hyvin eläviltä. Pelattavuus kiteytyy valonlähteiden hallintaan ja pimeiden kohtien välttelyyn. Edetäkseen on sytytettävä soihtuja, leirinuotioita ja mitä tahansa lähimaastossa palavaa. Liekkien valo pelottaa rotat pois, ja avaa näin etenemisreittejä. Haaste muodostuu siitä, että pimeyteen harhaileva pelaaja päätyy nopeasti rottien ruoaksi.

A Plague Tale: InnocenceA Plague Tale: InnocenceA Plague Tale: Innocence

Amicia on ainoa henkilöhahmo, jota pääsee suoraan ohjastamaan. Aseena on linko, jolla voi valaista kohteita matkan päästä tai tehdä lyhtyä kantavia Inkvisition sotilaita vaarattomiksi rikkomalla heidän valonlähteensä. Joitakin lyhtyjä ei kuitenkaan voi rikkoa. Tällöin on heitto kohdistettava kohteen kypärään. Tällä tavalla "stunnattuna" poloiselle selviää oma kohtalonsa vasta, kun on jo liian myöhäistä. Tällaiset pelimekaniikat ovat toki mielenkiintoisia, mutta riittävätkö ne kantamaan koko peliä? Toivottavasti menoa monipuolistetaan vielä ennen julkaisua lisää. Jo nyt tätä tehdään esittelemällä uusia henkilöhahmoja. Nähdyssä osiossa Amicia ja Hugo kohtaavat Lucasin, joka on vain hieman Hugoa vanhempi. Tarinasta liikaa paljastamatta kolmikon on määrä päästä sisään kaupunkiin akveduktia pitkin.

Tarina tuntui olevan pelin keskiössä, ja tämä voikin olla se keino, jolla yksitoikkoinen pelattavuus kantaa loppuun saakka. Demon aikana päähenkilöt keskustelivat runsaasti, ja heidän keskinäinen suhteensa on siten jatkuvasti tapetilla. Ajoittain Amicia ohjaa Hugoa, ja välillä ruumiiden yli hypittäessä jopa kantaa pikkuveljeään. Liian pitkäksi aikaa yksin jäänyttä Hugoa taas on lohdutettava. Kehittäjät myöntävät teeman samankaltaisuuden Brother: A Tale of Two Sonsin ja The Last of Usin kanssa.

A Plague Tale: Innocence on hyvin valittu nimi. Se sekoittaa yhteen painajaismaisen kammottavaa tarinaa lapsuuden viattomuuden kanssa. Asobo ottaa selvästi riskin asettaessaan kaksi lasta tällaiseen ympäristöön, mutta ratkaisu vaikuttaa toimivalta. Tulossa saattaa hyvinkin olla mahtava peli varsinkin, jos tekijät onnistuvat yllättämään tarinalla tai vaikkapa monipuolisella pelattavuudella. Grafiikka on huippuluokkaa, ja sitä havainnollisti vaikuttavan näköinen rottien lauma. Lisäksi valaistustehosteet kilpailevat helposti minkä tahansa suuren budjetin tuotannon kanssa.

Kehittäjien mukaan pelillä on oleva kestoa noin 12 tunnin verran, ja julkaisun on määrä tapahtua vuoden 2019 alussa PC:lle, PS4:lle ja Xbox Onelle.

A Plague Tale: InnocenceA Plague Tale: InnocenceA Plague Tale: Innocence

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Ladataan seuraavaa sisältöä