Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國
Gamereactor Close White
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
ennakot
Downward Spiral: Horus Station

Downward Spiral: Horus Station

Ossi kävi testaamassa kotimaisen tunnelmointipelin.

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Avaruusasema Horus avautuu edessäni näyttävänä ja osittain tutun oloisena. Tunnelma tyhjillä käytävillä on hiukan aavemainen, mutta ei kuitenkaan suoraan pelottava. Painovoimattomuuden aikaansaaman leijailevan roinan lisäksi ilmassa on selvää mystiikan tuntua. Palan halusta saada tietää, mitä oikein on tapahtunut.

3rd Eye Studiosin toimistolla Helsingissä sohvatilaa kanssani jakaa Downward Spiral: Horus Station -pelin pääsuunnittelija Gregory Louden, sekä Gamereactorin entinen päätoimittaja Arttu Rajala, joka toimii yrityksen viestintävastaavana. Kummaltakaan ei kuitenkaan vastauksia Horuksen kohtaloon heru. Itseasiassa Louden mainitsee, että pelaamaani ensimmäistä kappaletta pelistä on jopa lyhennetty, jotta muutama yllätys pysyisi piilossa julkaisuun saakka. Louden jopa uhoaa nauraen, että en tule arvaamaan käänteitä joita pian julkaistava yrityksen esikoispeli sisältää. Hän on oikeassa, sillä vaikka ensimmäisen kappaleen läpäisy antaa vihjeitä tulevasta, en osaa päätellä mistä kokonaisuudessa on kyse. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö peliä testattaessa olisi hauskaa.

Downward Spiral: Horus Station tekee ilahduttavasti asiat eri tavalla. Vaikka silmistä kuvattua hahmoa liikutellaan ohjaimen vasemmasta tatista, itse liikkuminen on varsin omaperäistä ja nokkelaa. Hahmo leijailee painovoimattomassa tilassa, joten käyttäytyminen on sen mukaista. Kun hahmo on lähellä staattisia pintoja, vasemman tatin käyttö saa hahmon ottamaan automaattisesti pinnoista kiinni. Tämän jälkeen tatista määritellään suunta ja hahmo työntää itsensä vauhtiin pitkin käytäviä. Niin kuin oikeastikin painovoimattomassa tilassa, ei Horuksellakaan liikettä pysäytetä ennen kuin vastaan tulee jokin uusi tarttumapinta. Louden kertoo, että tämä liikkumismalli on kohauttanut pelaavaa kansaa, josta osalle etenemisen hahmottaminen on tuottanut päänvaivaa ja tietynlainen hallinnan puute ahdistusta. Minusta ohjaustyyli on kuitenkin looginen ja sen verran huolella toteutettu, että olin sen kanssa sujut lähes välittömästi. Rajala ihmetteleekin nopeaa tekniikan ymmärtämistäni ja oppimistani. Pelkän seinästä seinään tyrkkimisen lisäksi hahmo löytää pian pelin aloittamisen jälkeen sähköisen vinssin, jonka avulla voi vetää itseään helpommin paikasta toiseen. Tämän kapistuksen kanssa onnistuu nopeammat kääntelyt, irtotavaraan tarttumiset ja jopa liikkumissuunnan vaihdokset kesken ilmalennon, sillä vinssissä riittää pituutta tarrautua pidemmällekin.

Downward Spiral: Horus StationDownward Spiral: Horus Station
Downward Spiral: Horus StationDownward Spiral: Horus Station
Downward Spiral: Horus StationDownward Spiral: Horus Station