Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
ennakot
State of Decay 2

State of Decay 2

Jo nyt alkuperäistä hiotumpi, joskin edelleen hieman karkea maailmanlopun jälkeinen selviytymispeli.

  • Teksti: Mike Holmes (Käännös: Markus Hirsilä)
Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Jokaisella zombiepidemialla on alkuperätarinansa. Se ei välttämättä ole pelaajan/katsojan tiedossa, mutta yhtä kaikki se on aina jollakin tasolla olemassa käsikirjoittajan mielessä. Kysyttäessä State of Decay -pelien epidemian alkuperää Undead Labsin Richard Fogelta hän vastasi, ettei moisesta puhuta. Se on salaisuus. Peliin on ripoteltu kaikenlaisia vihjeitä, joten vastauksia halajavien täytyy löytää ne itse.

Itsemääräämisoikeus onkin State of Decay 2:n keskeisiä elementtejä. Pelin maailma näyttää monipuoliselta ja syvälliseltä, joten jokaisen pelikokemuksella on mahdollisuudet muodostua hieman erilaiseksi. Maailmanlopun jälkeisiin maisemiin sijoittuvassa kolmannen persoonan pelissä on useita kerroksia toistensa päällä, ja se mahdollistaa pelaajavetoisen tarinankerronnan. Peli palkitsee panostuksen, jota pelaaja tekee ympäristöön ja kohdattaviin henkilöhahmoihin.

Mukana on laskelmoidun riskin elementti, sillä pelin eri osa-alueet eivät aina niin sanotusti puhu samaa kieltä. Tämä johtaa ajoittain ennalta arvaamattomiin tilanteisiin. Esimerkiksi zombien sijoittelu ei millään tavalla riipu kohdattavista ihmisistä tai tehtävistä, joita heidän toimeksiannostaan suoritetaan. Undead Labs haluaa pelaajien tekojen määrittävän pelikokemuksen tarkasti ennalta sanellun tarinan sijaan.

Testihetkessä ladattu tallennustiedosto aloitti pelin yhteisöstä, johon oli käytetty noin seitsemän tuntia peliaikaa jo valmiiksi. Tukikohdasta johdettiin joukkoa, etsittiin erilaisia resursseja ja aina varauduttiin pahimman varalle. Eri hahmojen välillä voi vaihtaa vapaasti, ja joillakin yhteisön jäsenillä oli antaa tehtäviä suoritettavaksi. Näiden aikana sitten radioaalloilla he läpättivät jatkuvasti taustatietoa käsillä olevasta asiasta. Tekemistä näytti olevan paljon, joskin testihetkessä ei päässyt kuin testaamaan pientä osaa kokonaisuudesta.

Testattu kartta oli varsin monipuolinen. Tarjolla oli lukuisia kiemurtelevia teitä ja Pohjois-Amerikan erämaa-alueita. Minulle kerrottiin, että valmiissa pelissä vastaavia suuria alueita on kaikkiaan kolme kappaletta. Pelissä tapahtuu koko ajan kaikenlaista, joten on koko ajan pidettävä saatavilla riittävästi tarvikkeita tilanteiden selvittämiseksi. Käytännössä tämä tarkoittaa maaston tutkimista, hylättyjen talojen tonkimista ja kohdattavien henkilöhahmojen kanssa tekemisissä olemista. Tehtäviä näytti olevan tarjolla mukava määrä, joskaan maastossa suunnistus ei ollut aina selvää eikä myöskään kyseisen tehtävän tyyppi.

Pelaaminen onnistuu tietenkin yksin erilaisten eloonjääneiden välillä vaihdellen. Undead Labs on kuitenkin selvästi rakentanut pelin niin sanottu co-op mielessä. Homman nimi on hyvin yksinkertainen: enimmillään kolme kaveria voi kutsua omaan peliinsä, jolloin he lähtevät omista peleistään ja liittyvät isännän maailmaan. Vierailijat saavat pitää keräämänsä tavarat ja tienatut kokemuspisteet, mutta tehtyjen toimien seuraukset näkyvät ainoastaan isännän pelissä. Myös satunnaista apua voi kutsua ampumalla hätäraketin. Valitettavasti juuri tämä osuus ei toiminut testihetken aikana ongelmitta. Toisen peliin liittyminen ei ollut saumatonta, ajoittain koneet kaatuivat ja lisäksi kaikenlaisia bugeja oli havaittavissa. Kavereiden kanssa pelaaminen on varmasti loistava osuus State of Decay 2:ssa, mutta Undead Labsin on vielä tehtävä työtä ominaisuuden hiomiseksi ennen julkaisua.

State of Decay 2State of Decay 2State of Decay 2State of Decay 2
State of Decay 2State of Decay 2State of Decay 2
State of Decay 2