Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
ennakot
Metro Exodus

Metro Exodus

Gamereactor pääsi testaamaan 4A Gamesin tulevaa peliä Lontoossa.

Heti aluksi kehittäjät tekevät selväksi, ettei Metro Exodus ole avoimen maailman peli. Se koostuu avoimista toisiaan seuraavista kentistä. Sarjan aiemmat pelit olivat Metro 2033 ja Metro Last Light, ja kehittäjien mukaan pelipari käsitteli samaa tarinaa. Metro Exodus on toista maata. Kooltaan Exodus on selvästi mittavampi, ja pelattavaa on noin 25 tunnin edestä.

Nimi Exodus antaa osviittaa tarinasta. Moskovan metron sankari Artyom on valmis astumaan ulos Venäjän alamaailmasta. Kevät saapuu hiljakseen ydintalviselle Venäjälle, ja ilmaakin voi taas hengittää. Ahtaat käytävät näyttävät olevan taakse jäänyttä elämää. On aika katsoa, millainen maailma onkaan. Testihetki oli rajattu vain yhteen alueeseen, mutta kooltaan se oli varsin suuri. Artyomin tehtävänä on tutustua läheisen alueen asukkaisiin ja tarjota heille apuaan. Pian mukaan annetaankin jo reppu, ase ja kartta. Tutkittava maailma on vaarallisuutensa ohella myös hyvin kaunis. Yksityiskohtiin on panostettu, valaistus on vaikuttavaa ja värimaailma luovat kaikki yhdessä vahvan siellä olemisen tunnun. Karttanäkymä kertoo ainoastaan ne kaikkein välttämättömimmät asiat ilman joka paikkaan ripoteltuja ikoneja. Lisäksi kartta vain otetaan esille ilman, että peli erikseen pysähtyy.

Määränpäänä on kirkko, jota asuttavat uskonnolliset hihhulit. Neuvottelu on lyhyt, ja sen jälkeen on edessä aiempien pelien valintatilanne: hiippaillako salavihkaa ulos, vai laittaako pyssyt laulamaan? Valitsen hiipiä ulos, ja siirtymä on täysin saumaton. Ulkomaailma myös tuntuu merkittävästi erilaiselta sisätiloihin verrattuna. Maastossa on niin ikään selvästi aiempaa enemmän korkeuseroja. Uskonnollinen ryhmittymä herättää mielenkiintoisen kysymyksen: mitä hyötyä on teknologiasta, jos se samalla tuhoaa maailman?

Radiosta kuuluu käsky palata takaisin, mutta valitsen suunnata maastoon katsomaan, mitä sieltä löytyy. Kymmenen minuutin kuluttua tulee uusi viesti. Enää ei tarvitse palata takaisin, ja seuraava kohde on tämä-ja-tämä. Tehtävärakenne siis sopeutuu pelaajan toimiin. Lyhyen testijakson perusteella ei tietenkään pystynyt päättelemään, miten mittavasti tehtävät muovautuvat juonen kuluessa. Tarkoituksena on selvästikin luoda mahdollisimman saumaton pelikokemus ilman keskeytyksiä.

Metro ExodusMetro ExodusMetro ExodusMetro Exodus

Aiempien pelien kaupankäynnin sijasta tarvittavat tavarat on suurimmaksi osaksi nikkaroitava itse. Artyomin reppu muuntautuu nopeasti työpenkiksi, joiden peruskauraa ovat lääkelaukkujen ja kaasunaamarin suodattimien tekeminen. Monipuolisemmat työt, kuten aseiden tuunaus, vaativat silti erillisen työpisteen. Vain kahta materiaalia tarvitaan: metalleja ja kemikaaleja. Toisin sanoen kyse ei niinkään ole tarvittavien aineksien etsimisestä vaan sen valitsemisesta, mitä kannattaa nikkaroida ja kuinka paljon. Odotetusti aseiden tuunausta on monipuolistettu sitten Metro Last Lightin. Ja karttanäkymän malliin tuunailu ei pysäytä peliä.

Testihetken aikana vastaan tuli muutama mutantti, joista osa oli uusia, ja osa taas vanhoja tuttuja. Joka tapauksessa oli aika ryhtyä ampumaan niitä vähiä mukana kulkevia ammuksia. Tulituksessa on riittävästi massan tuntua, eikä ammuskelu tunnu liian mukavalta. Aiempaa avoimempi maasto tarjoaa onneksi muitakin tapoja hoitaa tilanteet kuin suoraviivainen ampuminen.

Maastossa liikkuminen onnistuu kartan ohella ihan selkeisiin maamerkkeihin tukeutumalla, ja tekijöiden mukaan niitä ahtaita käytäviäkin on tarjolla. Nämä vain ovat kirjaimellisesti pinnan alla bunkkereissa, rakennuksissa ja viemäreissä. Vuorokaudenaikakin vaihtelee, ja maailma sen mukana. Sitä paitsi aseen laskeminen saattaa auttaa tilanteen rauhanomaisessa ratkaisussa, ja toisaalta erilaiset aseet edellyttävät erilaisia pelitapoja.

4A Games haluaa selvästikin luoda pelin, jossa on vahva tunnelma, paljon vapautta pelaajalla toimia ja tietenkin vaaroja täynnä oleva maailma. Kehittäjien suurin haaste saattaakin olla tasapaino toisaalta rohkaista pelaajaa tutkimaan paikkoja, ja toisaalta olla niin tekemättä kohdattavien pahiksien pelossa. Aika näyttää, miten 4A Games onnistuu urakassaan.

Metro ExodusMetro ExodusMetro ExodusMetro Exodus

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä