Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia
Gamereactor Close White
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
ennakot
Metro Exodus

Metro Exodus

Gamereactor pääsi testaamaan 4A Gamesin tulevaa peliä Lontoossa.

  • Teksti: Magnus Laursen (Käännös: Markus Hirsilä)
Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Heti aluksi kehittäjät tekevät selväksi, ettei Metro Exodus ole avoimen maailman peli. Se koostuu avoimista toisiaan seuraavista kentistä. Sarjan aiemmat pelit olivat Metro 2033 ja Metro Last Light, ja kehittäjien mukaan pelipari käsitteli samaa tarinaa. Metro Exodus on toista maata. Kooltaan Exodus on selvästi mittavampi, ja pelattavaa on noin 25 tunnin edestä.

Nimi Exodus antaa osviittaa tarinasta. Moskovan metron sankari Artyom on valmis astumaan ulos Venäjän alamaailmasta. Kevät saapuu hiljakseen ydintalviselle Venäjälle, ja ilmaakin voi taas hengittää. Ahtaat käytävät näyttävät olevan taakse jäänyttä elämää. On aika katsoa, millainen maailma onkaan. Testihetki oli rajattu vain yhteen alueeseen, mutta kooltaan se oli varsin suuri. Artyomin tehtävänä on tutustua läheisen alueen asukkaisiin ja tarjota heille apuaan. Pian mukaan annetaankin jo reppu, ase ja kartta. Tutkittava maailma on vaarallisuutensa ohella myös hyvin kaunis. Yksityiskohtiin on panostettu, valaistus on vaikuttavaa ja värimaailma luovat kaikki yhdessä vahvan siellä olemisen tunnun. Karttanäkymä kertoo ainoastaan ne kaikkein välttämättömimmät asiat ilman joka paikkaan ripoteltuja ikoneja. Lisäksi kartta vain otetaan esille ilman, että peli erikseen pysähtyy.

Määränpäänä on kirkko, jota asuttavat uskonnolliset hihhulit. Neuvottelu on lyhyt, ja sen jälkeen on edessä aiempien pelien valintatilanne: hiippaillako salavihkaa ulos, vai laittaako pyssyt laulamaan? Valitsen hiipiä ulos, ja siirtymä on täysin saumaton. Ulkomaailma myös tuntuu merkittävästi erilaiselta sisätiloihin verrattuna. Maastossa on niin ikään selvästi aiempaa enemmän korkeuseroja. Uskonnollinen ryhmittymä herättää mielenkiintoisen kysymyksen: mitä hyötyä on teknologiasta, jos se samalla tuhoaa maailman?

Radiosta kuuluu käsky palata takaisin, mutta valitsen suunnata maastoon katsomaan, mitä sieltä löytyy. Kymmenen minuutin kuluttua tulee uusi viesti. Enää ei tarvitse palata takaisin, ja seuraava kohde on tämä-ja-tämä. Tehtävärakenne siis sopeutuu pelaajan toimiin. Lyhyen testijakson perusteella ei tietenkään pystynyt päättelemään, miten mittavasti tehtävät muovautuvat juonen kuluessa. Tarkoituksena on selvästikin luoda mahdollisimman saumaton pelikokemus ilman keskeytyksiä.

Metro ExodusMetro ExodusMetro ExodusMetro Exodus
Metro ExodusMetro ExodusMetro ExodusMetro Exodus