Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
ennakot
Shadow of the Tomb Raider

Shadow of the Tomb Raider

Katsaus Lara Croftin tulevaan seikkailuun.

  • Teksti: Sam Bishop (Käännös: Markus Hirsilä)
Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Square Enix paljasti E3-messuilla lehdistölle kaksi Shadow of the Tomb Raiderin varsin myöhäiseen vaiheeseen sijoittuvaa toimintajaksoa, joiden oli määrä havainnollistaa seikkailun kahta erilaista puolta.

Ensimmäisenä oli vuorossa keskus- eli hub-maailma Paititi Perussa. Rise of the Tomb Raider oli osittain avoin pelimaailmaltaan, jossa pääsi keskuspaikassa keskustelemaan ihmisten kanssa, etsimään pulmallisia hautapaikkoja ja saamaan sivutehtäviä. Tätä ominaisuutta Eidos Montreal on nyt monipuolistanut, ja tuloksena on suurikokoisin keskusmaailma tähän asti.

Paititi itsessään on fiktiivinen pitäjä, jonne on päätynyt ihmisiä kaikenlaisista kulttuureista: atsteekkeja, maioja ja inkoja. Tekijöiden mukaan tässä leikitellään historian ja fiktion rajapinnalla. Ei ole olemassa näyttöä, että kaikki kolme intiaanikulttuuria olisivat päätyneet samaan paikkaan Perussa, mutta se on silti mahdollista. Erilaisten ryhmien keskinäinen elo johtaa tietenkin selkkauksiin: murhanhimoinen kultti pitää maanpiiriä otteessaan, ja toisaalta kapinalliset taistelevat sortajiaan vastaan.

Eidos Montreal esitteli Laran saappaissa pitäjää. Erityisesti siihen on panostettu, että maailma tuntuisi elävältä ja uskottavalta. Kylällä onkin jatkuva kuhina, ja samalla pääsee ottamaan itselleen sivutehtäviä. Tällä tavalla tekijät haluavat esitellä Laran erilaisia puolia, eivätkä keskittyä ainoastaan kylmäveriseen saalistajaan, jollaisena sankaritar on tähän asti trailereissa esitetty.

Peli on vielä kehityksessä, mutta silti on mainittava kasvoanimaatioiden puisevuus, samoin ääninäyttely ei tuntunut olevan aivan tilanteen tasalla. Toivottavasti nämä asiat korjataan ennen julkaisua, sillä muuten huolella rakennettu siellä olemisen tuntu uhkaa romuttua.

Kaupungissa itsessään on odotetusti useita eri alueita tutkittavaksi: ainakin markkina-alueena toimiva tori, uskonnollinen alue ja kankaiden värjäysalue. Torilla pääsi katsomaan läheltä kauppiaiden valikoimia. Muun muassa käytettyjä vaatteita oli myynnissä paljon, ja Eidos Montrealin mukaan valinta on tarkoituksellinen. Kaupungin eri alueilla pääsee rakennuksiin myös sisään, ja horisontissa näkyviin temppeleihin pääsee halutessaan myös. Hieman kauempaa löytyi haasteluolan suuaukko viidakossa, joka tekijöiden mukaan on paitsi hankalasti löydettävissä, myös vaarallinen. Varsinainen luola oli tuttua Tomb Raideria ympäristössä olevine pulmineen. Tällä kertaa mukana on selvästi enemmän uimista vaativia osioita.

Shadow of the Tomb RaiderShadow of the Tomb RaiderShadow of the Tomb RaiderShadow of the Tomb Raider
Shadow of the Tomb RaiderShadow of the Tomb RaiderShadow of the Tomb RaiderShadow of the Tomb Raider
Shadow of the Tomb RaiderShadow of the Tomb Raider