Gamereactor Close White
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
ennakot
Assassin's Creed Odyssey

Assassin's Creed Odyssey

Muinainen Kreikka ja pelaajan tekemät valinnat ovat keskeisellä sijalla uudessa Assassin's Creedissa.

  • Teksti: Bengt Lemne (Käännös: Markus Hirsilä)
Facebook
TwitterReddit

Assassin's Creed Origins oli pitkäikäisen sarjan merkkipaalu, sillä se monin eri tavoin modernisoi tuttua kaavaa. Nyt Odyssey jatkaa samalla tiellä. Tulossa on avointa maailmaa, roolipelielementtejä, ja uuden paikan ohella lukuisia uusia lisäyksiä.

Heti alussa on tehtävä valinta: pelatako Alexiosilla vai Kassandralla? Assassin's Creed: Syndicatessa pelattiin sekä Jacobilla että Eviellä, mutta nyt pelataan koko pelin ajan jommallakummalla kuningas Leonidaksen jälkeläisellä. Aloitus on muutenkin kuin kreikkalainen tragedia. Lapsena pelaaja on joutunut eroon perheestään, ja toistaiseksi syyt tähän ovat vielä hämärän peitossa. Peli aloitetaan palkkionmetsästäjänä peloponnesolaissodan aikana Ateenan ja Spartan välillä. Kyseessä on siis antiikin Kreikan kulta-aika, ja samalla länsimaisen kulttuurin alkupiste. Historiallisista henkilöistä tavataan muun muassa Sokrates ja Perikles.

Vuosi on 431 eKr. eli neljä vuosisataa ennen kuin Bayek perusti veljeskunnan. Toisin sanoen nyt ei pelata assassiinina. Ainakaan toistaiseksi nähdyn perusteella käytössä ei ole myöskään huppua tai piilotettua pistoveistä, mutta muuten pelattavuus on hyvin tutun näköistä. Ei ole erityistä koodistoa noudatettavana, joten pelaaja pääsee tekemään omat valintansa. Nykyajassa jatketaan Layla Hassanin tarinaa, ja mukana on aiempaa enemmän vapaavalintaista pelaamista nykyajassa.

Odyssey on ensimmäinen Assassin's Creed, jossa on mukana erilaisia valintoja dialogin aikana. Valinnat vaikuttavat henkilöiden välisiin suhteisiin sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä samaan tyyliin kuin The Witcherissä ja Dragon Agessa. Myös romansseja pääsee yrittämään. Dialogivalintojen pääasiallinen tarkoitus on kuitenkin syventää pelaajan ymmärrystä kaikista keskeisistä henkilöhahmoista. Yksi heistä on Sokrates, joka varmaankin ajaa pelaajan hulluuden partaalle moraalisilla pohdinnoillaan. Hänen tapansa kun oli kysymyksiä esittämällä saada keskustelukumppani ajattelemaan itse asioita.

Valintojen maailma pätee myös pelityyliin ja hahmonkehitykseen. Assassin's Creed Originsin malliin mukana on kolmihaarainen kehityspuu, jossa on sekä aktiivisia että passiivisia kykyjä. Aktiiviset kyvyt on tällä kertaa annettu pelaajan itse erillisillä napeilla käytettäviksi, ja ne ovat linkissä adrenaliinipalkkiin. Muokattu järjestelmä on aiempaa mukautuvampi korostaen siten pelaajan omaa valinnanvapautta.

Useat kyvyistä ovat uusia, kuten spartalainen potku, kilpisuojauksen rikkova tekniikka ja parantuminen. Spartalainen potku on erityisen käyttökelpoinen, koska se hidastaa vastustajan liikkeitä ja luo nopeasti etäisyyttä tappelupukarien välille. Hauskinta on tietysti hiipiä pahiksen taakse ja potkaista tämä jostain korkealta alas.

Assassin's Creed OdysseyAssassin's Creed OdysseyAssassin's Creed Odyssey
Assassin's Creed OdysseyAssassin's Creed OdysseyAssassin's Creed Odyssey
Assassin's Creed OdysseyAssassin's Creed Odyssey