Suomi
Gamereactor
ennakot
Survived By

Survived By

Sam lähti tutkimaan sitä, miten hyvin luotihelvetti toimii, kun se laitetaan online-roolipelin muottiin

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Kun puhutaan fantasia-MMO -peleistä, ensimmäinen ajatus on yleensä World of Warcraftin tyylinen kolmannen persoonan sankariseikkailu, mutta Human Head Studios katsoo asiaa toisesta perspektiivistä. Survived By yhdistää MMO-kaavan bullet-hell -räiskintään, kuvakulman muuttuessa suoraan yläpuolelle, kauniin pikselitaiteen säestäessä toimintaa.

Olemme testailleet pelistä suljettua alpha-versiota, joten pelaajia ei ole ollut yhtä paljoa kuin toivottavasti lopullisessa pelissä. MMO-peleissä kentällä temmeltää aina useampi pelaaja, joten koska bullet-hell tarkoittaa myös sitä, että ruudulla viuhuu ammuksia enemmän kuin laskemaan pystyy, monen pelaajan sovittaminen siihen voi olla haasteellista. Tämänhetkisen version tarkoitus onkin ollut enemmän osoittaa, miten systeemi ja pelimekaniikat toimivat kunnollisen tutoriaalin avustuksella. RPG-perusjutut ovat läsnä, kuten taistelu, NPC-hahmojen kanssa keskustelu, sekä tietysti tavaroiden rakentelu.

Survived By

Kunhan perusjutut on selvitetty, pelaaja heitetään keskelle pelimaailmaa temmeltämään ja touhuamaan juuri niin kuin lystää. Luolastoihin matkustelu saattaa tosin tyssätä liian korkeisiin tasovaatimuksiin - mikä tapahtui monta kertaa - mutta taistelemaan pystyy kaikenlaisia hirviöitä vastaan heti kaupungin porttien jäätyä taakse.

Tämä on mainos:

Minne tahansa on mahdollista matkustaa, samalla karttaa tutkien ja pikamatkustuspisteitä aktivoiden. Hirviöitä, esineitä ja paikkoja on vaikka kuinka, mutta kuoleman korjatessa peli päättyy siihen. Aivan oikein, permadeath on yksi pelin ominaisuuksista, mutta pelin nimen mukaisesti uusi hahmo on edeltäjänsä jälkeläinen samassa klaanissa, missä edeltäjä pelin aloitti.

Survived By

Hahmoluokkia on tällä hetkellä kolme, Infiltrator, Harbinger ja Alkemisti, jokaisen hahmoluokan vaikuttaessa pelityyliin. Esimerkiksi Harbinger pystyy iskemään useampaa vihollista kerrallaan erikoisiskullaan, siilä missä alkemistin taikajuomat voivat aiheuttaa vaikkapa aluevahinkoa. Alkemistit liikkuvat myös nopeammin. Luonnollisesti hahmon kasvaessa tasoja ja kerätessä lisää varusteita, korkean tason hahmon kuolema harmittaa joka kerta todella paljon.
Pääjuoni edellyttää pelin keskuksena toimivan Harsan kylä asukkaiden auttamista, mutta muutakin tekemistä piisaa. Hahmokehitys on tietenkin yksi osa-alue, mutta maailmasta löytyy myös haasteita voitettavaksi ja muinaismuistoja kerättäväksi, joten peli ei jämähdä vain harhailuksi ja vihollisten liiskaamiseksi. Kyseessä on täysiverinen roolipeli, joka nyt vain sattuu nappaamaan toimintansa bullet-hell -räiskinnöistä.

Survived By
Tämä on mainos:

Ympäristöt ainakin tähän asti ovat olleet vaihtelevia ja yksi 10 minuutin kävelyretki saattaa heittää hahmoraukan keskelle ei mitään, kaukana kotoa. Tämä on yksi niistä asioita, jotka saavat Survived Byn tuntumaan oikealta online-roolipeliltä, etenkin kun matkalla törmää jatkuvasti muihin pelaajiin, jotka ovat suorittamassa omia tehtäviään. Minne tahansa matka kuljettaakin, vastassa on runsaasti erilaisia hirviöitä tapettavaksi, joten missään vaiheessa peli ei muutu vain paikasta toiseen kulkemiseksi. Taistelu ja selviytyminen on iso osa kokonaisuutta.

Muutaman kuoleman jälkeen jätimme pelin toistaiseksi sikseen ja pohdimme, kuinka hyvin pelimaailma oli imaissut puoleensa ja miten pelattavuus rytmitti kokonaisuutta. Survived By on hämäävän syvällinen pelikokemus, joka tuo bullet-hell -toiminnan laajaan roolipelikontekstiin nätisti, ilman että ammuskelun hektisyydestä olisi luovuttu pätkääkään. On mielenkiintoista nähdä se, mihin tie tästä vie, mutta toistaiseksi voitte värittää meidät kiinnostuneiksi.

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä