Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
ennakot
Sekiro: Shadows Die Twice

Sekiro: Shadows Die Twice

From Softwaren seuraavasta pelistä on muotoutumassa hyvä. Gamereactor kokeili demoa Gamescomissa.

  • Teksti: Kim Orremark (Käännös: Markus Hirsilä)
Facebook
TwitterReddit

Pidän itseäni jokseenkin pätevänä pelaamaan From Softwaren Souls-pelejä. Silti Gamescomissa Activisionin osastolla kokeilemani demo oli suurimmaksi osaksi puoli tuntia tanssimista kuoleman kanssa. Kuolemaan lähetti yleensä ihan demon alkuvaiheessa nähtävä pahis.

Sekiro: Shadows Die Twicessa omaksutaan pelastustehtävää suorittavan samurain rooli. Juuri muuta ei tällä hetkellä tiedetäkään, mutta ainakin ympäristöistä sai hyvän käsityksen Gamescom-demossa. Kyseessä oli vahvasti vartioitu linnoitus, johon oli määrä soluttautua sisään. Tunnelma on käsinkosketeltava, ja liikkuminen onnistuu myös oksistossa loikkimalla. Tunnelmaa luovat myös putoava lumi ja seiniltä kaikuvat askelten äänet. Maasto on kaunista katseltavaa, ja melkoisen erilaista verrattuna tummaan ja tunkkaiseen menoon Bloodbornessa ja Dark Soulsissa.

Lajityypin edeltäjistään Sekiro: Shadows Die Twicen erottaa se, että Sekiro on nopeatempoisempi, pelihahmo on monipuolisempi liikkeissään ja taistelut vaativat enemmän ajatusta. Tilanteen voi myös tasoittaa itselleen suotuisaksi aiempaa paremmin. Pelaaja kokee olevansa vikkelä ja sulava. Heti alussa opitaan sekin, että pahiksen voi ottaa päiviltä myös taakse hiipimällä ja iskemällä kerran kunnolla. Hieman tämän jälkeen vastaan astelee General Samurai, ja mukavuus yhdessä helppouden kanssa loppuukin siihen pisteeseen.

Kuoleman korjatessa esitellään pelimekaniikka, johon viittaa lisänimi Shadows Die Twice. Pelaaja voi herättää kerran itsensä henkiin, joka tietysti johtaa pohdintaan siitä, koska moinen kannattaisi tehdä. Harkintaa on syytä käyttää, sillä jos kuolema korjaa toisen kerran, on edessä perinteinen pelin uudelleen käynnistäminen.

Uutta asennetta pelisuunnittelussa edustaa ennen kaikkea tarttumakoukku, jonka avulla voi hyppiä maastossa pitkiä matkoja ja merkittäviä korkeuseroja saavuttaen. Niin ikään perinteinen hyppiminenkin on nyt mahdollista. Dark Soulsissa ja Bloodbornessa pysyteltiin tiukasti maan tasalla. Korkealle kiipeäminen kannattaa, sillä se mahdollistaa viisaan taktiikan luomisen pahisten pään menoksi. Toki samalla kannattaa vilkaista nurkkia kätkettyjen salaisuuksien toivossa. Tarttumakoukulla pääsee myös pakenemaan liukkaasti paikalta, jos uhkana on selkäsauna pahikselta. Kokeillussa demossa oli runsaasti tilaa liikkua, ja oletettavasti sama linja tulee olemaan läsnä myös lopullisessa pelissä. Pomotaistot ovat niin ikään oletettavasti kohtaamisia, joissa liikutaan runsaasti laajalla alueella. General Samurain ohella demossa näkyi suurikokoinen käärme ja korruptoitunut munkki.

Sekiro: Shadows Die TwiceSekiro: Shadows Die Twice
Sekiro: Shadows Die Twice