Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Gamereactor
ennakot
Battlefield V

Battlefield V

Todella lupaava paluu juurille

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

DICE:n järkäleimäinen ensimmäisen persoonan räiskintäpelieepos jatkaa puksutustaan - tällä kertaa pääteasemanaan sen kaiken aloittanut toinen maailmansota. Kahden kartan ja parin pelimuodon mittainen beta antoi jo aihetta fiilistellä, millainen peli on luvassa.

Aiemmin suljetussa alfassa pelattavissa ollut Norjan luminen Narvik-kartta sai avoimen betan myötä rinnalleen hollantilaisen Rotterdamin kaupungin kadut ja kanaalit. Samalla progressiota on avattu hieman aseiden osalta, mutta hahmojen muokkausta ja sen toteutusta joutuu vielä odottamaan. Avoimeen Narvikiin verrattuna Rotterdam on huomattavasti tiiviimpi ja lähitaisteluihin keskittyvä kartta, vaikka sataman puolella onkin hieman enemmän tilaa. Koko kartan läpi kulkeva rautatie ja sen hallinta luo mielenkiintoisen asetelman, sillä sitä kautta liikkuminen vallattavalta lipulta toiselle käy huomattavasti sokkeloisia kujia sukkelammin. Betan kaksi karttaa ovat hyvin erilaisia, mutta molemmat suosivat ainakin tällä hetkellä jalkaväkeä lukuisine suojapaikkoineen. DICE ei ole täysin karistanut haluaan tehdä nättejä taistelukenttiä tasapainonkin kustannuksella, mutta ennakon loppupuolella rintamalinjat alkoivat hahmottumaan kohtalaisesti molemmissa, vaikka e-urheilukelpoisiksi niitä ei voi haukkua.

Battlefield on aina joutunut tasapainottelemaan sen tankkien, lentokoneiden ja muun kaluston kanssa, eikä viitonen ole poikkeus. Tasapainoa viilattaneen vielä reippaasti julkaisuversioon, joten tämän pienehkön otteen pohjalta ei kannata vielä mennä julistamaan Spitfirejä lentokieltoon. Erikokoiset tankit pärjäävät hieman paremmin, mutta etenkin Rotterdamissa niiden hitaahkosti kääntyvät tykit ovat melkoisissa vaikeuksissa lukuisista ikkunoista kykkiviä sinkomiehiä vastaan. Toisaalta sitten, kun oikea akkuna löytyy, kunnon osumalla lähtee Battlefield-tyyliin mosurilta henki ja rakennukselta iso osa julkisivua. Tuhoutuvat talot ja irtaimistot ovat entistä voimakkaammin mukana, ja tankilla mummonmökin läpi posottaminen tuntuu ja näyttää erittäin tyydyttävältä. Kentät eivät myöskään jää loppua kohden tasaiseksi lanatuksi jättömaaksi, sillä jokainen sotilas osaa nyt kasata itselleen ja kavereilleen suojaa hiekkasäkeistä alkaen. Support-sotilas voi viedä näihin ennalta määritettyihin paikkoihin rakennettavat puolustukset vielä toiselle tasolle lisäten KK-pesäkkeitä ja tankkiesteitä vastustajan riesaksi tai vallattavaksi.

Pelin ytimessä pyörivät neljä hahmoluokkaa ja niiden uniikit aseistukset tuntuvat fiksusti valituilta ja pienen tuunaamisen jälkeen tasapainoisilta keskenään. Betassa niiden erikoistumisia oli auki vain yksi kappale, joten lopullista valikoimaa ja niiden balanssia joudutaan vielä odottamaan. Assault on tällä hetkellä paras valinta vihollisten eliminointiin kohteesta riippumatta, kiitos liiankin erinomaisen STG 44 -"rynnäkkökiväärin" ja singon. Tämä saksalaistekoa oleva rynkyn esi-isä tappoi talossa ja puutarhassa lähes kaikilta etäisyyksiltä etenkin sen jälkeen, kun sen tarkkuutta paransi.

Tämä on mainos:
Battlefield VBattlefield VBattlefield VBattlefield V

Lääkintämiehet tetsaavat ensisijaisesti konepistoolien varassa pitäen kanssataistelijat toimintakuntoisina. Samassa ryhmässä olevat voivat nyt kaikki nostaa toisensa ylös, mutta lekuri on tässä muita ylivoimaisesti nopeampi. Support kantaa edelleen raskaimpia käsiaseita konekiväärien muodossa. Raksausvastuun lisäksi telamiinat kuuluivat hahmoluokan vakiovarusteisiin. Tarkka-ampujat, noh, ampuvat kaukaa ja aiheuttavat hampaidenkiristystä niin vihollisissa kuin joskus omissakin. Koska Battlefield V:ssä ei ole enää perinteistä paikannusmekaniikkaa ja vastustajat löytyvät minikartan sijaan katselemalla itse taistelukenttää, tarkka-ampujien paikannuskiikari tulee ajoittain todellakin tarpeeseen merkkaamalla vastustajia koko tiimille. Asetasapainoissa on vielä tekemistä, mutta tärkeimpänä seikkana jokainen tuntui omanlaiseltaan ampua niin rekyylin kuin muidenkin ominaisuuksien osalta. Silmitön räiskiminen nostaa piippua kohti kattoa aiempaa enemmän, mutta rekyyliä voi oppia kompensoimaan ajan kanssa. Keinotekoista ammusten hajontaa tuntui olevan Battlefield 1:stä selkeästi vähemmän, joten peli palkitsee osaamista entistä paremmin.

Vain kahden kartan mittaista betaa tuli pelattua odottamattoman paljon useina peräkkäisinä iltoina, mikä kertoo siitä, että jotain on perustavalla tavalla tehty oikein. Tasapainottamista ja tuunaamista on vielä melkoisesti edessä niin aseluokkien kuin yksittäisten pyssyjenkin välillä. Palvelimet eivät myöskään tahtoneet kestää pelaajien määrää, ja ryhmässä pelaaminen oli ajoittain mahdotonta. DICE ja EA oletettavasti halusivat testata tässä vaiheessa palvelimien sietokykyä, eivätkä siksi nostaneet niiden määrää aivan pelaajien massaa vaativalle tasolle. Toivottavasti itse julkaisussa kaikki pääsevät pelaamaan kaveriensa kanssa luotettavasti, sillä kommunikointi ja hahmoluokkien välinen synergia vaikutti olevan entistä suuremmassa osassa. Osin hilpeänkin kiihkeää keskustelua aiheuttanut hahmojen muokkaaminen ei ollut vielä mukana ja aseissakin oltiin vielä lähtökuopissa, joten liiketoimintamallista on toistaiseksi paha sanoa mitään. Koska kaikki olevat ja tulevat kartat saa pelkän peruspelin ostamalla (kausipassista on siis luovuttu kokonaan), kassavajetta paikataan oletettavasti kosmeettisilla ostoksilla ja mikromaksuilla.

Lipulta toiselle puskeminen, niiden linnoittaminen ja puolustaminen, rakettien pahaenteinen pörinä ennen valtavaa räjähdystä ja Battlefield-sarjan yleinen hallittu kaaos iskivät kovaa avoimessa betassa. Mitään perustavanlaatuista tai korjauskelvotonta ei tullut vastaan, vaikka käyttöliittymäsuunnittelijat sietäisivät saada satikutia "valkoista valkoisella" -värimaailmasta ja liiallisesta tyylittelystä. Lisäksi peli pyöri testilaitteella sujuvasti, joten optimisti jää odottamaan loppuvuoden julkaisua erittäin toiveikkaana.

Tämä on mainos:
Battlefield VBattlefield VBattlefield VBattlefield V
HQ
HQ
HQ
Tämä on mainos:

Aiheeseen liittyviä tekstejä

1
Battlefield V suuntaa Iwo Jimalle

Battlefield V suuntaa Iwo Jimalle

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Electronic Arts käytti EA play -tapahtumassaan varsin runsaasti aikaa Battlefield V:n kuulumisille. Uutuutena on, että sotiminen siirtyy ennen pitkää Tyynelle...

0
Battlefield V:n mikromaksut ovat linjoilla

Battlefield V:n mikromaksut ovat linjoilla

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Battlefield V on saanut linjoille omat mikromaksunsa niitä varten, jotka haluavat maksaa ylimääräistä näyttääkseen päheältä verkossa. Battlefield Currency ei kuitenkaan...



Ladataan seuraavaa sisältöä