Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
ennakot
Assassin's Creed Odyssey

Assassin's Creed Odyssey - seitsemän tuntia seikkailua

Matkan alku

  • Teksti: Bengt Lemne (Käännös: Markus Hirsilä)
Facebook
TwitterReddit

Assassin's Creed Odysseyn alussa nähdään kuningas Leonidas tutussa tilanteessa. Elokuvan 300 tapahtumat ovat jälleen tapetilla, kun spartalaiset pitävät aisoissa mahtavaa Persian armeijaa. Valitettavasti spartalaiset petetään lopulta. Tällaisen intron pelaajat luultavasti tunnistavat parhaiten ohjaaja Zack Snyderin elokuvasta. Samalla esitellään kaksi pelin suuressa roolissa olevaa ominaisuutta: monipuoliset kyvyt ja suuren mittakaavan conquest-taistelut.

Sen jälkeen näkymä vaihtuu nykyaikaan ja Layla Hassaniin. En aio tyystin paljastaa, mitä nykyajassa tapahtuu. Joka tapauksessa Hassan on löytänyt rikkoutuneen kuningas Leonidaksen keihään, ja samalla löytyy kaksi erilaista DNA-rihmaa. Näin pelaajalle annetaan mahdollisuus pelata joko Alexiosilla tai Kassandralla, jotka ovat kumpikin Leonidaksen jälkeläisiä. Kyseessä ei ole kaksi erilaista tarinaa, sillä valinnasta riippumatta pelaajasta tulee se vanhempi sisaruksista, joka joutuu jo lapsena lähtemään maanpakoon.

Assassin's Creed Odyssey

Perheeseen liittyvä mysteeri on eräs tarinankerronnan kolmesta pääpilarista. Toisena mukana on Cult-tarinalinja, joka nivoutuu yhteen perhemysteerin kanssa: moiset ihmiset ovat vastuussa päähenkilöitä kohdanneesta tragediasta. Kolmas tarinalinja liittyy First Civilisationiin, joka esitetään mytologisilla teemoilla suurimmaksi osaksi nykyajassa Layla Hassanin välityksellä.

On tärkeää huomata, ettei Odyssey askella fantasian puolelle käsitellessään mytologian olentoja: selitykset nivoutuvat yhteen First Civilizationin muinaisesineiden kanssa. Ennakkokatsaus pelin alusta tarjoaa vinkkelin päätarinaan: miksi pelaaja on maanpakoon ajettu spartalainen, ja mikä on lopullinen motivaatio ryhtyä tutkimaan asioita. Pelattavana oli kaksi ensimmäistä Act-osiota, joka oli yhteensä noin seitsemän tunnin ajan pelaamista PS4 Pro'lla.

Peli alkaa Kefalonián saarella länteen Kreikan manneralueelta, jossa Alexios (tai Kassandra) huuhtoutuu rantaan orvoksi päätyneenä nuorukaisena. Sitten siirrytäänkin jo vuoteen 431 eKr., jolloin ollaan aikuisia palkkasotureita (muinaiskreikaksi misthios). Ensin tehdään diili kahden hampparin kanssa, jotka ovat liikkeellä "Kykloopin" toimeksiannosta. Kyseessä on paikallinen rikollispomo, joka ei ole hyvissä väleissä pelaajan kanssa. Jakso tutustuttaa pelaajan valintojen ja seurauksien maailmaan. Hampparit voi joko piestä ja päästää karkuun, tai tyystin tappaa heidät siihen paikkaan. Päätin laskea heidät karkuun, ja hieman myöhemmin kohtasin samat ruojakkeet uudelleen mukanaan tuomien kavereiden kera. Tämä havainnollisti lyhyen aikajakson seurauksia, mutta valinnoilla on myös kauaskantoiset seuraukset. Heti alussa tavataan myös nuori tyttö Phoibe, jolla on tärkeä rooli pelin alkupuolen tapahtumissa. Kanssakäyminen Phoiben kanssa liittyy myös siihen, kuinka tietyt tapahtumat tulevat pelissä hoitumaan.

Assassin's Creed Odyssey

Käy ilmi, että Markos-niminen mies pelasti Kefalonián rantaan huuhtoutuneen nuorukaisen, ja kasvatti tämän aikuiseksi. Nykyisin Markos toimii vaihtelevan tasoisena huijarina, jonka viimeisin idea on koettaa pyörittää omaa viinitarhaa. Markos jopa lainasi rahaa Kykloopilta perustaakseen viinitarhan, eikä poloinen wannabe-viljelijä nyt pysty maksamaan lainaa takaisin. Tämä johtaakin pelin alkupuolen "mene tuonne ja tee se, palaa sitten takaisin" -tyylin tehtäviin. Lopulta Kykloopista selviäminen avaa tarinan, joka johtaa päähenkilön perheensä historian jäljille.

Aiemmin mainittu Phoibe on mukana sivutehtävässä, joka havainnollistaa hienosti valintojen tekemistä Assassin's Creed Odysseyksessa. Phoibe ihailee pelaajaa pitäen tätä melkein jumalana. Phoibe pyytää auttamaan läheisessä kylässä asuvaa ystäväänsä, johon on iskenyt ikävä sairaus. Aluetta lähestyessä näkyvät poltetut talot, ja pappi pitää perhettä vankina sotilasjoukon avulla. Pelaaja voi antaa sotilaiden ottaa perhe hengiltä (jolloin mahdollisesti tarttuva tauti saattaa levitä), tai sitten antaa papin tehdä aikomansa työ loppuun. Valinta vaikuttaa pelaajan ja Phoiben suhteeseen niin lyhyellä kuin pitkälläkin aikavälillä. Lisäksi jos päättää palata myöhemmin Kefaloniáan, jotain dramaattista saattaa tapahtua. Ei ole mitään nopeaa ratkaisua lääkkeen tekemisen muodossa, vaan tehdyillä valinnoilla on kauaskantoiset vaikutukset.

Pelaaja saa tietää joukosta ulkomaalaisia, jotka ovat mahdollisesti yhteistyössä Kykloopin kanssa. Tämä Kyklooppi ei siis ole mytologian hahmo, vaan silmänsä menettänyt suurikokoinen mies. Pelaaja matkaa hylättyyn taloon ottamaan ulkomaalaisjoukkiota hengiltä. Kyseessä onkin Elpenorin asettama testi, joka jatkuu vieläkin pidemmälle. Elpenor haluaa pelaajan etsivän Penelopen käärinliinan läheiseltä Ithakan saarelta Odysseyksen palatsin raunioista. Tämä on jälleen hyvä esimerkki siitä, miten mytologia ja historia nivotaan yhteen Assassin's Creed Odysseyksessa. Käärinliinan noutamisen jälkeen Elpenor on tyytyväinen pelaajan kykyihin. Lisäksi kohdataan nainen nimeltä Odessa, joka väittää olevansa Odysseuksen jälkeläinen. Luvassa on siis oma sivutarinalinjansa, kunhan on ensin palattu Kreikan manneralueen puolelle.

Assassin's Creed Odyssey
Assassin's Creed Odyssey
Assassin's Creed OdysseyAssassin's Creed Odyssey