Suomi
Gamereactor
ennakot
Red Dead Redemption 2

Red Dead Redemption 2

Lokakuusta on tulossa hyvä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Pääsin testaamaan odotettua länkkäripeliä Red Dead Redemption 2 hotellissa Kööpenhaminassa. Paikalla olevat esittelijät ja pelinkehittäjät vaikuttivat hermostuneilta ja suorastaan anteeksipyytäviltä. Tämä ei kuitenkaan ollut huono merkki, vaan ainoastaan osoitus Rockstarin nöyryydestä. Hermostuneisuus johtui siitä, että tekijät haluavat näyttää pelaajille jotain aivan mahtavaa ja ihmeellistä, mikä tietysti aiheuttaa suorituspaineita. Kahden tunnin katselemisen ja pelaamisen jälkeen saatoin sanoa, että ainakin Red Dead Redemption 2:n esittely oli paras koskaan näkemäni.

Vuonna 1899 villi länsi on kovaa vauhtia kuolemassa. Maata otetaan uudelleen käyttöön teollisuuden tarpeisiin, ja ennen niin villi erämaa saakin äkkiä uusia rakennuksia, lakeja ja muita rajoituksia. Moinen tietysti uhkaa viime kädessä ihmisten toimintavapautta, joka ei miellytä Van der Linden joukkiota. He haluavat jatkaa vapaana olemista ilman keskushallinnon johtoon alistumista, ja tarvittaessa ottaa rahaa vaikka toisten ihmisten taskuista.

Esittely alkaa hieman yllättävästi nuoren John Marstonin esitelyllä. Mies on selvästikin loukkaantunut. Sitten kuvaan saapuvat vaimo Abigail, poika Jack ja Dutch Van der Linde kera pelin päähenkilön Arthur Morganin. Lain pitkä koura on jahdannut joukkoa pitkin lumisia vuoria Blackwaterissa pieleen menneen keikan jälkeen. Dutchin mielestä ainoa keino ulos ikävästä tilanteesta on menestyksekäs junaryöstö.

Arthur, Dutch ja loput jengistä nousevat ratsaille karauttaen lumiseen erämaahan, ja ohjaus siirtyy saumattomasti pelaajalle. Näin alkaa perinteinen Rockstarin paikasta A paikkaan B siirtyminen, jonka aikana pelaajan ymmärrystä maailmasta syvennetään dialogin avulla henkilöhahmojen kesken. Kuvio tuntuu tässä vaiheessa liian tutulta, mutta se antaa pelaajalle tilaisuuden kiinnittää huomiota yksityiskohtiin. Grafiikan yksityiskohtiin on varmasti upotettu tuhansittain työtunteja alkaen lumen oikeanlaisesta käyttäytymisestä hevosten kavioiden alla. Vuorelta alas laskeuduttaessa pelimaailman koko paljastuu, enkä muista koskaan nähneeni videopelissä moista maisemaa. Koko pelimaailma on alusta asti näkyvissä horisonttiin asti öljykentän savupatsasta ja auringonlaskua myöten. Heti ensimmäisen kymmenen minuutin aikana selviää, että kyseessä todellakin on kookkain Rockstarin luoma pelimaailma, ja samalla myös rikkain. Joka puolella maastossa on havaittavissa ihmisten jättämät jäljet.

Tämä on mainos:
Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2

Junaryöstössä on Arthurin tehtävänä rullata sytytyslanka kiskoja myöten varsinaiselle paukulle. Pamaus ei onnistu, joten joukkion on rynnättävä raiteille junan jyristäessä ohi. Kaikessa toteutuksessa paistaa läpi pyrkimys tehdä pelaajan immersiosta mahdollisimman täydellinen. Muun muassa soppaa syödään painamalla useita kertoja oikeaa liipaisinta. Tehtävien aikana esimerkiksi vaatekappi avataan oikeasti, siellä oleva esine otetaan käteen ja siirretään omaan reppuun. Kirjeitä ja muita papereita voi poimia käsiin ja tutkia tarkemmin, ja tietysti käännellä ympäri salaisten vihjeiden toivossa.

Itse juna on pysäytettävä voimakeinoin, joka tietysti tarkoittaa vanhan mallin mukaista taistelemista. Aseet tuntuvat raskailta ja realistisen toimivilta, ja tämä osuus on ehkä tehty paremmin kuin koskaan aiemmin Rockstarin pelissä. Mukana on myös niin sanottu aktiivinen lataaminen eli active reloading ja aseen laittaminen koteloon yksityiskohtaisen animaation keinoin. Tämä saa pelaajan tuntemaan, että käytössä todellakin on villin lännen kivääri. Tähtääminen tehdään edelleen vasemmalla liipaisimella ja ampuminen oikealla, suojia hyödynnetään ja Dead Eye -hidastuksella merkataan useita kohteita ennen ampumista. Päällisin puolin kaikki näyttää tutulta, mutta konepellin alla on tehty runsaasti tuunausta.

Junaryöstön jälkeen päättyi yksi osuus peliesittelyssä. Lumiset vuoret vaihtuivat preeriamaisemaan. Oikealla horisontissa näkyi Lividicuksen öljykenttä, ja pohjoisessa yksi pelin kaupungeista nimeltään Valentine. Edessä avautuu mäkinen maisema, ja kaikki näyttää olevan valmiina tutkittavaksi.

Tämä on mainos:

Heti hevosen selkään noustessa on selvää, että tuntumaa hevoseen on parannettu merkittävästi. Oikein kohdeltuna hevosen ja ratsastajan välille kehittyy omanlaisensa suhde. Eläin on eräänlainen pelaajan jatke eikä kulkuneuvo, vaikka se saattaa sellaiselta tuntua. Hevosen ohjaaminen kehittyy ratsastajan ja elikon suhteen syvetessä vieläkin monipuolisemmaksi. Kaikkia tavaroita ei pysty kantamaan itse, joten loput voi laittaa satulalaukkuihin. Tällä tavalla ratsusta tulee kulkupelin ohella aito matkakumppani. Rockstar toivookin, että pelaajat kehittäisivät hevoseensa jonkinlaisen kiintymyssuhteen. Näin tuntuikin tapahtuvan jo muutamassa minuutissa.

Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2

Määränpäänä on Valentine, mutta sitä ennen päätin metsästää tielleni osuneen peuran. Metsästys onkin suuressa roolissa Red Dead Redemption 2:ssa, ja tällä kertaa nahkoja voi käyttää moneen eri tarkoitukseen. Niitä voi myydä kaupungissa käydessään, tai sitten niistä saa apua omalle jengille. Peuran ampumisen jälkeen nostin ruhon hevoseni selkään, ja matka kohti Valentinea jatkui.

Valentine on yksi Red Dead Redemption 2:n elämää kuhisevista kaupungeista. Suurikokoisin se ei ole, mutta varmasti viime vuosien vaikuttavimmista videopeleissä. Ihmiset muistavat pelaajan, morjestelevat ja ovat toistensa kanssa tekemisissä odottamattomilla tavoilla. Aseseppä muistaa useita päiviä aikaisemmin tapahtuneen tappelun, jossa Arthur oli osallisena. Pääkadulle roudataan puutavaraa, ja kylttiä aletaan rakentaa pelaajan seuratessa sivusta. Tämä kaikki auttaa huimasti pelaajaa eläytymään pelimaailmaan.

Sidon hevoseni levähdyspaaluun, ja harmikseni teurastaja ei ole vaikuttunut peurastani. Näin ollen saan vain muutaman dollarin vaivanpalkaksi. Pääkadulla on onneksi muutakin tekemistä. Itse asiassa tekemistä on muutaman kymmenen metrin säteellä enemmän kuin kokonaisissa kaupunginosissa Grand Theft Auto V:ssä. Asesepän luona pääsee näkemään hyvinkin monipuolisen aseiden muokkausvalikon. Lisäksi tuliluikkuja on aika ajoin puhdistettava, mikäli mielii niiden pysyä kunnossa. Jokaisen aseen jokaisen osan voi halutessaan tuunailla mieleisekseen. Aseseppää vastapäätä on hotelli, jossa voi ottaa kylvyn, syödä ja palautella niin staminaa kuin energiamittariakin. Partaa on välillä ajettava, ellei sitten halua sen kasvavan ajan kuluessa. Nukkuakin täytyy, että Arthur pysyy valppaana. Moiset asiat tuntuvat hieman oudolta Rockstarin pelille, mutta missään vaiheessa ne eivät ole häiritseviä.

Pääkadulla huomaan erikoisen metallioven lääkärin vastanoton yhteydessä. Koputan oveen ja pyydän asianosaisia astumaan ulos. Nopea kuulustelu paljastaa, että arvon tohtorilla on meneillään laitonta liiketoimintaa. Kunnon rosvon tavoin tietenkin takavarikoin lääkärin laittomasti hankitut tavarat. Painamalla L2-napin alas Arthurin huomio lukittuu yhteen asukkaaseen, ja tarjolla on useitakin käytösmahdollisuuksia. Nämä vaihtelevat aina tervehtimisestä laittoman liiketoiminnan paljastamiseen (ainakin kyseessä olevan lääkärin tapauksessa). Lopputuloksena on pakko vetää ase esiin uhaten sillä, ellei takaovi aukea. Moinen ei sopinut päinsä, ja lyhyen tulitaistelun jälkeen kaikkien rikollisten elämät on takavarikoitu.

Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2

Lainvalvojat eivät Red Dead Redemption 2:ssa tee automaattista oletusta pelaajan syyllisyydestä. Näin ollen joskus on mahdollista puhua itsensä ulos ongelmatilanteista varsinkin, jos ei ole riepu jäänyt kasvoille ja ase on edelleen kotelossa. Tällä kertaa moinen ei onnistu pelaajan seisoessa ruumiiden keskellä. Nopea pako tapahtuu tietysti hevosella ja ampuen samalla taakse pitäen lainvalvojat riittävän kaukana. Näin pelaajan päästä luvataan jatkossa palkkio, joka saattaa vaikuttaa siihen, millä tavoin kaupungin asukkaat jatkossa pelaajaan suhtautuvat. Paitsi tietysti silloin, jos maksan vaaditun rahasumman viranomaisille.

Leiriin palatessa on aika esitellä joukkion jäsenet. Jokainen henkilöhahmo tuntuu aidolta ja elävältä, ja toki pelaajan on heistä huolehdittava. Joka kerralla leiriin palatessa heillä on jotain uutisia kerrottavanaan. Joskus uutiset liittyvät käsillä olevaan tehtävään, mutta eivät kuitenkaan aina.

Sitten alkoikin esittelyn viimeinen vaihe. Tehtävä alkoi lukittumalla oikeaan henkilöhahmoon L2-napilla, ja painamalla nappia keskustelun aloittamiseksi. Tällä kertaa ääneen pääsee sidottu sotilas O'Driscoll, joka pelätessään kastrointia Bill Williamsonin puukolla menee paljastamaan O'Driscollin johtajan sijainnin. Mies suostuu johdattamaan joukkion piilopaikkaan, joten edessä on uusi ratsastusmatka. PS4:n kosketuspaneelia painaessa näkymä siirtyy ensimmäiseen persoonaan, joka on mukana pelissä heti julkaisussa. Elokuvallista kameraa voi halutessaan käyttää, ja samalla musiikki kuuluu taustalla hieman äänekkäämmin. Biisejä on muuten tarjolla peräti 192 erilaista. Tästä ei länkkärimusiikki parane ilman Ennio Morriconen sävellystä.

Piilopaikkaa lähestyttäessä peli esittelee hiiviskelymekaniikan, joka on Rockstarin mukaan aidosti vaihtoehto suoraviivaiselle paukuttelulle. Heittoveistä voi käyttää, samoin jousta ja nuolta. Konstit joukon harventamiseen ennen tulenavausta ovat monet. Kummassakin nähdyssä päätehtävässä Arthurin mukana on apuri, joka on aidosti hyödyllinen totellen jopa käskyjä.

Ammuttuani ohi jousella varsinainen taistelu alkaa. Dead Eye -mekaniikkaa käyttäen ja välillä suoraan lonkalta ampuen laitan kuulaa ilmaan, ja välillä käytän kivääriä hieman tarkemmin tähdäten. Lopulta O'Driscollin leiri on siivottu, ja esittely loppuu.

Red Dead Redemption 2 vaikuttaa siis sanalla sanoen mahtavalta. Yksityiskohtiin on keskitytty, ja kaikki pienet tekijät nivoutuvat yhteen immersiiviseksi kokonaisuudeksi. Ohjaus on erittäin toimiva ja asiaankuuluva. Ympäristö itsessään kertoo jo oman osuutensa tarinoista. 26. lokakuuta ei voi tulla liian nopeasti.

HQ
HQ
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä