Gamereactor Close White
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
ennakot
Red Dead Redemption 2

Red Dead Redemption 2

Lokakuusta on tulossa hyvä.

  • Teksti: Magnus Groth-Andersen (Käännös: Markus Hirsilä)

Facebook
TwitterReddit

Pääsin testaamaan odotettua länkkäripeliä Red Dead Redemption 2 hotellissa Kööpenhaminassa. Paikalla olevat esittelijät ja pelinkehittäjät vaikuttivat hermostuneilta ja suorastaan anteeksipyytäviltä. Tämä ei kuitenkaan ollut huono merkki, vaan ainoastaan osoitus Rockstarin nöyryydestä. Hermostuneisuus johtui siitä, että tekijät haluavat näyttää pelaajille jotain aivan mahtavaa ja ihmeellistä, mikä tietysti aiheuttaa suorituspaineita. Kahden tunnin katselemisen ja pelaamisen jälkeen saatoin sanoa, että ainakin Red Dead Redemption 2:n esittely oli paras koskaan näkemäni.

Vuonna 1899 villi länsi on kovaa vauhtia kuolemassa. Maata otetaan uudelleen käyttöön teollisuuden tarpeisiin, ja ennen niin villi erämaa saakin äkkiä uusia rakennuksia, lakeja ja muita rajoituksia. Moinen tietysti uhkaa viime kädessä ihmisten toimintavapautta, joka ei miellytä Van der Linden joukkiota. He haluavat jatkaa vapaana olemista ilman keskushallinnon johtoon alistumista, ja tarvittaessa ottaa rahaa vaikka toisten ihmisten taskuista.

Esittely alkaa hieman yllättävästi nuoren John Marstonin esitelyllä. Mies on selvästikin loukkaantunut. Sitten kuvaan saapuvat vaimo Abigail, poika Jack ja Dutch Van der Linde kera pelin päähenkilön Arthur Morganin. Lain pitkä koura on jahdannut joukkoa pitkin lumisia vuoria Blackwaterissa pieleen menneen keikan jälkeen. Dutchin mielestä ainoa keino ulos ikävästä tilanteesta on menestyksekäs junaryöstö.

Arthur, Dutch ja loput jengistä nousevat ratsaille karauttaen lumiseen erämaahan, ja ohjaus siirtyy saumattomasti pelaajalle. Näin alkaa perinteinen Rockstarin paikasta A paikkaan B siirtyminen, jonka aikana pelaajan ymmärrystä maailmasta syvennetään dialogin avulla henkilöhahmojen kesken. Kuvio tuntuu tässä vaiheessa liian tutulta, mutta se antaa pelaajalle tilaisuuden kiinnittää huomiota yksityiskohtiin. Grafiikan yksityiskohtiin on varmasti upotettu tuhansittain työtunteja alkaen lumen oikeanlaisesta käyttäytymisestä hevosten kavioiden alla. Vuorelta alas laskeuduttaessa pelimaailman koko paljastuu, enkä muista koskaan nähneeni videopelissä moista maisemaa. Koko pelimaailma on alusta asti näkyvissä horisonttiin asti öljykentän savupatsasta ja auringonlaskua myöten. Heti ensimmäisen kymmenen minuutin aikana selviää, että kyseessä todellakin on kookkain Rockstarin luoma pelimaailma, ja samalla myös rikkain. Joka puolella maastossa on havaittavissa ihmisten jättämät jäljet.

Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2
Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2
Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2