Suomi
Gamereactor
ennakot
Red Dead Redemption 2

Red Dead Redemption 2

Rockstar on luonut jotain ainutlaatuista.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Muutama viikko sitten Gamereactorissa julkaistiin varsin kattava ennakko Rockstarin tulevasta länkkäripelistä Red Dead Redemption 2. Silloin Gamereactor testasi peliä Kööpenhaminassa, mutta nyt kutsu kävi Lontooseen saakka. Oli siis aika ottaa vielä yhdet tuntumat villiin länteen ennen julkaisua, joka tapahtuu 26. lokakuuta.

Peliaikaa annettiin kaikkiaan kuusi tuntia alusta aloittaen, ja pelata sai niin pitkälle kuin siinä ajassa ehti. Haluamiinsa paikkoihin sai matkustaa, ja kaikkien kohdattavien henkilöhahmojen kanssa sai keskustella. Testin aikana vakuutuin yhä enemmän siitä, että Rockstar on onnistunut luomaan jotain todella ainutlaatuista ja tärkeää.

Tällä kertaa peliä ei esitelty, vaan itse materiaali sai puhua puolestaan. Villi länsi on hiljalleen kuolemassa, keskushallinnon ylläpitämä järjestys alkaa purra, suuret yritykset korvaavat pienet yksittäiset yrittäjät ja teollisuus korvaa kesyttämättömän luonnon. Rosvojoukko on ajettu pois Blackwaterista tunaroidun ryöstön jälkeen, ja turvaa etsitään nyt lumisilta vuorilta. Tilanne ei näytä hyvältä, ja silloin pelaaja ottaa ohjaksiinsa Arthur Morganin. Hän kuuluu rosvojoukkoon, jotka haikailevat vapaata elämää ilman keskushallinnon kontrollia. Tästä eteenpäin ehdin kuuden tunnin aikana pelaamaan muutaman vaikuttavan avaustehtävän. Niissä Morgan taistelee läpi lumimyrskyjen etsien ruokaa, suojaa ja lämpöä muulle joukkiolle. Aikaa myöten pääsin myös pelin suurimpaan kaupunkiin Saint Denisiin, johon pääsyä todellakin kannattaa odottaa.

Jälleen kerran ryöstin junan, jonka avulla rosvojoukkio pelastuu äärimmäisestä köyhyydestä. Koska pelaamista oli jo ennakkoon harjoiteltu, olivat tulitaistelut aiempaa sujuvampia ja tehokkaampia. Niissä yhdistyivät nyt aiempaa sujuvammin kiväärillä suojasta tulittaminen ja lähietäisyyden paukuttelu revolvereilla. Valitsin pakottaa eloonjääneet junaan, joka sitten jatkoi matkaansa ilman kuljettajaa kaukaisuuteen. Moinen vaikutti pelaajan kunniaan tuntuen samalla erittäin tyydyttävältä. Tällä kertaa pääsin näkemään leirin siirtämisen vuorilta Horsetooth Ridgelle, josta tuleekin pelin ensimmäinen varsinainen leiri.

Tämä on mainos:

Jälleen huomaan sen, minkä edelliselläkin kerralla. Maailma on massiivisen kokoinen, mutta silti yksityiskohtineen käsin tehty: jokainen kivimuodostelma tuntuu olevan paikallaan juuri siksi, että se on erityisesti siihen haluttu laittaa. Lisäksi kaikilla kohdattavilla muukalaisilla tuntuu olevan tarina kerrottavanaan.

Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2

Kaikki eivät välttämättä pidä Red Dead Redemption 2:n rytmityksestä. On silti muistettava Rockstarin innoittuneen vanhoista lännenelokuvista kaikkine dialogeineen ja sääntöineen. Minkään ei sallita rikkoa immersiota. Näin ollen ase on todellakin otettava hevosen satulalaukusta, ja omaa vartaloaan on todellakin kuurattava ostettuaan mahdollisuuden suihkuun paikallisessa hotellissa. Jos taas siirtymisen aikana yksi kärryjen pyörä irtoaa, on se itse kiinnitettävä takaisin paikoilleen.

Kaikki pelit eivät tietenkään voi olla yllä kuvatun kaltaisia, mutta Red Dead Redemption 2:hteen se sopii muistuttaen jatkuvasti pelaajaa siitä, että hän todellakin on osa pelin maailmaa. Rytmitys on hidas, mutta erittäin tehokas.

Tämä on mainos:

Pitkä prologi esittelee pelin monet mekaniikat, ja sen jälkeen Grand Theft Auto V:stä tutut satunnaiset kohtaamiset ovat mukana nytkin. Näitä tapahtuu dynaamisesti eri puolilla karttaa pelaamisen aikana. Kaikilla tuntuu olevan tarina kerrottavanaan. Yhden kerran lähestyin muukalaista, joka hyökkäsikin kimppuun ja dumppasi ruumiini suohon alligaattorien ruoaksi. Näyttelyn taso on odotetusti erinomaista, ja tämä koskee myös satunnaisia kohtaamisia kaupungin kaduilla. Kasvoanimaatio on parasta, mitä Rockstarin peleissä on nähty. Kaikki palvelee immersion luomista pelaajalle, ja siinä onnistutaan.

Morganin täytyy myös etsiä vaarallisia kohteita maailmasta, ja tietysti heidän päästään on luvattu palkkio. Pahikset tulee sitten sitoa ja kuljettaa kaupungin selliin esimerkiksi Saint Denisiin tai Valentineen. Itseään voi haastaa metsästämällä, ja itseään voi piiskata parempaankin suoritukseen jaettujen pronssi-, hopea- ja kultamitalien perusteella. Pelaaminen kuulostaa samalta kuin Grand Theft Auto V:ssä, ja näin se onkin, mutta vain pintapuolisesti. Peruskaavaa on monipuolistettu ja syvennetty, jolloin pelaajalla on aiempaa enemmän valinnanvaraa toimia. Red Dead Redemption 2:n monet pelimekaniikat saattavat aluksi tuntua liian monipuolisilta, mutta pian kaikki muuttuu intuitiiviseksi toiminnaksi.

Pääsin myös kokeilemaan metsästystä. Dead Eye -mekaniikalla paljastetaan eläinten liikkeet lyhyeksi ajaksi, ja kärsivällisesti väijymällä voi metsästää sammakoita, kotkia, biisoneita, alligaattoreita, peuroja ja niin edelleen. Eläimen voi kaadon jälkeen nylkeä, ja jokaiselle elikolle on tähän oma animaationsa.

Kuusi tuntia tuntui olevan ohitse aivan liian nopeasti, ja moisessa onnistuvat vain harvat pelit. Rosckstar on onnistunut saavuttamaan jotain todella erityistä. Onneksi julkaisuun on enää kolmisen viikkoa aikaa.

Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2
HQ
HQ
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä