Suomi
Gamereactor
ennakot
Fallout 76

Fallout 76

Kutsu kävi West Virginiaan pelaamaan peliä Fallout 76.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Bethesdan Fallout 76 on tulossa tämän vuoden marraskuussa. Gamereactor pääsi testaamaan peliä West Virginian Greenbrier Hotelissa tunnin ja 20 minuutin ajan. Uudessa pelissä Bethesda aikoo naittaa yhteen niin moninpelin kuin MMO-menon.

Suurin muutos verrattuna Fallout-sarjan muihin peleihin on, että pelin on oltava aina verkkoon kytkettynä. Fallout 76 laittaa pelaajan yhdessä 24 muun vastaavan kanssa West Virginian joutomaalle ydinsodan jälkeisiin maisemiin. Koko pelin voi kokea myös yksin niin halutessaan, mutta yksinäinen kokemus näyttää kalpenevan sen rinnalla, mitä kavereiden kanssa pelaaminen tarjoaa. Pääpaino on moninpelissä, olkoon se sitten co-op tai PvP. Kartalla on runsaasti tehtäviä tarjolla, ja maiseman koon luvataan olevan melkein neljä kertaa niin suuri kuin Fallout 4:n vastaava. Tehtävien rakennetta on hieman virtaviivaistettu paremmin moninpeliin sopivaksi. Esimerkiksi tekoälyn ohjastamia NPC-hahmoja ei ole robotteja lukuun ottamatta. Luvassa ei siis ole kiinnostavia tehtävien antajia tai huvittavia keskusteluja. Tehtäviä saa ainoastaan holoäänitteitä kuuntelemalla, muistiinpanoja löytämällä, robotin kanssa juttelemalla tai näyttöpäätteitä lukemalla.

Muiden kanssa yhdessä pelaamiseen rohkaistaan, ja tehtävät tuntuvat suunnitellun juuri tätä silmällä pitäen. Seurueen johtajan valitsema tehtävä näkyy tähtenä kartassa ja kompassissa. Tehtävä tulee kuitenkin kuitata, ja suorittaa itse vaaditut vaiheet. Toisin sanoen pelaajaa ei palkita sillä, että seurueen muut jäsenet suorittavat tehtävän. Pelissä on mukana lähietäisyyden chat keskusteluja varten, ja mahdollisuutena on myös käyttää emote-merkkejä kommunikointiin. Verkossa pelaamisessa on ehdottomasti etunsa, ja yksi niistä on kaupankäynnin mahdollisuus. Tekoälyn ohjaaminen hahmojen puuttuessa kauppaa voi käydä ainoastaan toisten pelaajien kanssa.

PvP tulee olemaan isossa roolissa Fallout 76:ssa. Saman seurueen jäsenen kanssa ei voi otella niin sanotun friendly fire -toiminnon vuoksi. Muukalaisen kanssa PvP-kamppailu alkaa siten, että kumpikin sohaisee toista kerran. Tällaisen taistelun pahin seuraus on kuolema, ja mukana kulkeneen kaman putoaminen maahan. Peliin takaisin pääseminen on nopeaa, joka mahdollistaa nopean revanssin ottamisen. Fallout-peleille ominainen ympäristön pysäyttävä V.A.T.S. on vahvasti muokattu, sillä moinen antaisi liian suuren edun toiselle taistelijalle moninpelissä. V.A.T.S. hidastaa aikaa muutamaksi sekunniksi, jonka aikana voi vaikka suunnata tulituksensa tiettyyn ruumiinosaan (jos on valinnut kyseisen kyvyn perk-kortilla). Tällaista on vapaaehtoinen PvP, mutta mukana on myös pakotettu PvP.

Tämä on mainos:

Muita pelaajia ampumalla saa aikaan hyvin vähän vahinkoa, elleivät he ammu takaisin matsin virallisesti aloittaen. Jos kuitenkin saa hengiltä pasifistisen pelaajan, saa tällöin itselleen murhaajan leiman. Tällöin ei pysty näkemään muita pelaajia kartalla ennen kuin itse potkaisee tyhjää. Samalla tällainen murhaaja näkyy muiden kartalla kirkkaan punaisena merkkinä. Murhaajan voivat muut pelaajat päästää hengiltä ilman jälkiseurauksia, ja kerätä tietysti tällaisen pelaajan päästä luvatun palkkion. Myös oman seurueen jäsenet voivat kerätä kaverista luvatun palkkion, sillä friendly fire -toiminto lakkaa olemasta, kun pelaajasta tulee murhaaja. Tämä kuitenkin koskee ainoastaan murhaajaksi leimautunutta pelaajaa. Pasifistisen kanssapelaajan hengiltä ottamisen seurauksena saattaa hyvinkin olla kaikkien 23 muun pelaajan ajojahdin kohteeksi joutuminen. Lisähuomiona on mainittava, että mukana on mahdollisuus atomipommittaa muita pelaajia ja heidän tukikohtiaan. En päässyt tätä kokeilemaan, mutta lehdistölle kerrotun perusteella atomipommittaminen ei tule olemaan tavallista pelissä. Pelaajien täytyy ensin löytää ydinase, ja siihen vielä laukaisukoodit ennen varsinaista laukaisua. Koodit lisäksi muuttuvat jokaisen laukaisun jälkeen.

Fallout 76Fallout 76

Fallout 4:n malliin nikkaroiminen on tärkeässä roolissa Fallout 76:ssa. Aseiden rakentelu ja tuunaaminen ovat ennallaan, ja vaihtoehtoja riittää. Sama pätee myös haarniskoihin ja niiden eri osiin. Omien varusteiden yksilöintiä ei kuitenkaan voi tehdä normaalisti työpajassa. Kosmeettiset esineet on ensin avattava tekemällä pelin sisäisiä haasteita, tai maksamalla pelin sisäistä atom-valuuttaa (eli siis mikromaksuja).

Hahmonluontivalikko on avattavissa milloin vain, joten oman hahmon muuttaminen onnistuu heti, kun tuntee kaipaavansa vaihtelua. Käytetyt varusteet hajoavat käytössä, joten niitä täytyy korjailla erityisillä työpöydillä. Näitä huoltopaikkoja onneksi löytyy joutomaalta. Näin ollen mukaan poimittu ylimääräinen roina kannattaa hajottaa osiinsa mitä pikimmin, sillä se vie kannossa paljon vähemmän tilaa.

Tämä on mainos:

Nikkarointi ulottuu myös ammuksiin, ja tarvitsemiaan tavaroita voi tehdä myös liikkeellä ollessaan C.A.M.P.:n eli liikkuvan tukikohdan avulla. Idea on pitkälti sama kuin Fallout 4:n rakentelueditorissa. Pelaaja pääsee rakentamaan työpöytiä nikkarointiin, sänkyjä nukkumiseen ja ruoanlaittopaikan ravintoa ja vedenpuhdistusta varten. Selviytymispelin elementtejä on niin ikään mukana, sillä ilman ruokaa ja vettä ei selviä pitkälle. C.A.M.P. toimii myös liikkuvana pikamatkustuspaikkana Vault 76:n ja tiimikavereiden ohella. Löydettyihin paikkoihin voi myös pikamatkustaa, mutta se maksaa hieman pullonkorkkivaluuttaa.

Hahmonkehityksessä keskeisillä sijoilla ovat edelleen perkit ja S.P.E.C.I.A.L. -tilastot. On silti sanottava, että perkit on muokattu kokonaan uusiksi. Tällä kertaa käytetään perk-kortteja suuren kykypuun sijasta. yhden kortin voi "pelata" mihin tahansa S.P.E.C.I.A.L.:n kategoriaan, ja tason karttuessa saa aina pakan kortteja käyttöönsä. Pakassa on kolme tavallista satunnaista perk-korttia ja hieman paremmalla grafiikalla koristeltu Gold-kortti keräilyä varten.

Suurikokoinen maailma vaikuttaa hyvin luodulta. Vaihtelevat maastot tekevät tutkimisen mielenkiintoiseksi, ja ystävien kanssa samoilu on vieläkin hauskempaa. Oli muun muassa kiinnostavaa löytää pelistä Greenbrier Hotel ja verrata sitä siihen, miltä hotelli oikeasti näyttää. Testatessa ilmeni kuitenkin merkittäviä teknisiä ongelmia. Xbox One X -konsolilla pelatessa ruudunpäivitys oli ajoittain suorastaan kaamea, ja kerran koko konsoli piti buutata tilanteen parantamiseksi. Harmillisesti vastaavia ongelmia esiintyi säännöllisesti testihetken aikana. Toivottavasti tällaiset korjataan mitä pikimmin ennen pelin julkaisua.

Fallout 76 on moninpeli yksinpelielementeillä, ja hauskinta pelaaminen on kavereiden kanssa. PvP on niin ikään hauskaa oikeassa seurassa. Uusittu hahmonkehitys vaikuttaa tarjoavan aiempaa monipuolisemmin vaihtoehtoja. Huolestuttavinta on pelin tekninen suoriutuminen ja siihen liittyvät ongelmat. Falout 76:lla on hurjasti potentiaalia olla loistava peli niin yksin kuin kavereidenkin kanssa pelaaville.

Fallout 76Fallout 76
HQ
HQ
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä