Suomi
Gamereactor
ennakot
Hitman 2

Hitman 2

Vierailu IO Interactiven päämajassa antoi esimakua tulevasta salamurhaajan hiekkalaatikosta.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Hitman-sarja on vuosien varrella muuntunut erilaisiin malleihin, joista toiset ovat saaneet paremman vastaanoton kuin toiset. Yksinkertaisesti Hitmaniksi nimetty jaksoina julkaistu viimeisin peli ikään kuin keksi tutun pyörän uudelleen onnistuneesti. Toimiakseen Hitman tarvitsee vain uusia ympäristöjä, ja tietenkin tarinan sitomaan eri maisemat ja tehtävät yhteen. Juuri näin aiotaan tehdä jatko-osassa Hitman 2, joka on määrä julkaista kerralla kokonaisena pelinä marraskuussa. Gamereactor vieraili IO Interactivella Kööpenhaminassa testaamassa, mitä tulossa on.

Jatko-osaan sisään pääseminen on huomattavan helppoa. Valikoista ja ohjauksesta alkaen kaikki tuntuu luonnolliselta jatkumolta edelliselle Hitmanille. Ensimmäinen testipysäkki oli Miami tehtävässä The Finish Line. Pitkän välivideon jälkeen pelaaminen alkaa The Innovation Racesta, jossa suuret autovalmistajat kilpailevat uusimmilla automalleillaan. Hengiltä on tarkoitus ottaa kisakuski Sierra Knox ja hänen isänsä Robert Knox. Vanhempi Knox pyörittää firmaa nimeltä Kronstadt.

Juoksen aluksi pitkin poikin koettaen löytää paikan aseen piilottamiseen ennen sisään pääsemistä. Opportunities on nyt nimetty muodossa Story Missions, ja ne ovat helpoin tie tehtävän suorittamiseen. Salakuunnellessani puhelinkeskustelua käy ilmi, että Sierran varikkotiimi on vaihdettava. Mekaanikon kolkkaamisen ja vaatteiden viemisen jälkeen onkin helppoa ruuvata auton renkaiden pultteja löysälle, josta seuraa kuolemaan johtava onnettomuus radalla.

Jäljellä on kuitenkin vielä Robert Knox, joka kävelee edes takaisin näyttelyalueella. Ympäristön suunnittelusta on vaikeampaa saada mieleensä selvä kuva verrattuna Sierra Knoxin tilanteeseen. Tiirikan löytämisessä kestää hieman liian pitkään, mutta lopulta se löytyy salkusta parkkialueelta. Salkulla onkin runsaasti käyttöä, sillä sinne voi piilottaa esimerkiksi tarkkuuskiväärin. Enää ei voi kuljeskella ympäriinsä epäilyttävien tavaroiden kanssa, joka tietenkin tuntuu erittäin loogiselta.

Tämä on mainos:

Päätin, että Robert Knox menettää henkensä suosikkiruokansa kookospallojen vuoksi. Matkan varrelta löytyykin rotanmyrkkyä, ja sitten täytyy vain "lainata" vaatteet kojun myyjältä. Huhu herkullisista kookospalloista saavuttaa pian Robert Knoxin, joka ei voi vastustaa kiusausta maistaa. Myyntikoju sijaitsee kätevästi satamassa, joten Knoxin oksentaessa ei tarvitse muuta kuin tyrkätä poloinen veteen märkään hautaansa.

Hitman 2Hitman 2Hitman 2Hitman 2

Seuraava tehtävä sijoittui Kolumbiaan. Jälleen kerran pelialue on valtavan kokoinen. Jopa niinkin valtava, että jälkeenpäin IO Interactiven työntekijät kysyivät, huomasinko alueella virtahepoa ynnä muita kiinnostavia kohteita. En huomannut. Tehtävässä tulee ottaa pois päiviltä kaikkiaan kolme kohdetta kolmella eri alueella, jotka kaikki näyttelevät omaa osaansa huumekartellissa. Jorge Franco vietti aikaansa vartioidussa luolassa, Rico Delgado suuressa kartanossa ja Andrea Martínez villassa lähellä viidakkoa.

Valitsen seurata Story Missionia, joka johtaa absurdille matkalle etsimään liimaa ja rotanmyrkkyä. Liimalla pystyy korjaamaan lelun, jossa joku aiemmin salakuljetti kokaiinia. Hipin kolkkaamisen jälkeen saan vietyä lelun Jorge Francolle, joka testaa tuotteen menehtyen kätevästi. Tämän jälkeen toiminta on vapaampaa, jolloin toisenkin kohteen hengiltä ottaminen on varsin suoraviivaista. Kolmatta salamurhaa varten suuntaan tieni kohti viidakkoa shamaanin asussa. Kikka ei toiminut toivotulla tavalla, ja valitettavasti peliaikani loppui kesken. En siis ehtinyt saattaa tehtävää päätökseen.

Tämä on mainos:

Hitman 2 tuntuu parantavan jo ennestään toimivaa kaavaa kaikin tavoin. Story Mission -tehtävät ovat erittäin viihdyttäviä, ja erilaisia mahdollisuuksia teon tekemiselle tuntuu olevan tusinoittain. Yhtä ja samaa tehtävää voi siis lähestyä huomattavan monelta erilaiselta kantilta. IO Interactive aikoo myös julkaisun jälkeen julkaista lisää kenttiä, ja uusina pelimuotoina on määrä lisätä mukaan Escalation ja Elusive Target.

Pelaamisen helppous riippuu kokonaan siitä, millä tavalla päättää tehtävän suorittaa. Vaikeustasoja on kolme: Casual, Professional ja Master. Pelasin vain Casualilla, joka oli pitkälti se normaali Hitman-kokemus. Kaikki kolme vaikeustasoa ovat saatavilla alusta asti.

Teknisesti peli on myös vaikuttava. Jokainen alue on täynnä yksityiskohtia, ja huolella tehty toteutus yltää äänimaailmaankin. Miamin autokenttä on täynnä kaikenlaisia asiaankuuluvia ääniä, kun taas Kolumbian viidakko eläimineen ja katumuusikoineen asettavat pelaajan tyystin erilaiseen tunnelmaan. Puheääniin on panostettu, ja Kolumbiassa ihmiset puhuvat odotetusti espanjaa englannin sijasta.

Hitman 2:sta näyttää olevan muotoutumassa vakuuttava peli. Tanskalaisella kehittäjällä on syytä olla ylpeä työstään, ja marraskuussa nähdään, miten lopulta kävi.

Hitman 2Hitman 2Hitman 2Hitman 2
HQ
HQ
HQ
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Hitman 2Score

Hitman 2

ARVIO. Kirjoittaja Ossi Mykkänen

Ammattitappajan entistä monipuolisempi arki

0
GR Livessä tänään Hitman 2

GR Livessä tänään Hitman 2

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Jouluaaton "striimissä" on tänään kahden tunnin ajan Hitman 2:hta. Liity mukaan katsomaan ja kommentoimaan klo 17:00 täällä.



Ladataan seuraavaa sisältöä