Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
ennakot
Generation Zero

Generation Zero

Ruudinkäryinen pistäytyminen 80-luvun Ruotsiin

Facebook
TwitterReddit

Neljä sekalaisista taustoista kotoisin olevaa nuorta löytää itsensä keskeltä Ruotsin maaseutua. Ketään ei näy missään. Autot ja talot on hylätty, mutta etäältä kuuluu outoa matalaa hurinaa. Lähteeksi paljastuu outo, ihmisruumiin vieressä pyörivä koiramainen robotti. Onneksi mukaan tarttuneessa pistoolissa on runsaasti ammuksia.

Generation Zero on paremmin Just Cause -sarjasta tunnetun Avalanchen uusin projekti. Se sekoittaa 80-luvun utuista ruotsalaista maaseutua tieteistarinaan, jossa toistaiseksi tuntemattomasta syystä robotit ovat sysänneet ihmiset syrjään tai ainakin pakosalle. Lyhyehkössä, muutaman tunnin kestäneessä ennakkoversiossa tätä mysteeriä ei päästy selvittämään vielä muutamia hajanaisia viestejä kummemmin, joten tarinan mielekkyydestä on vaikea sanoa vielä juuta tai jååta. Ainakin tässä vaiheessa muukalaisolentojen syyt ja synnit jäivät tuntemattomiksi.

Yksin tai yhdessä kolmen muun kanssa pelattava Generation Zero on ensimmäisestä persoonasta kuvattu räiskintäpeli, jonka ainakin ennakkomateriaalin perusteella oletti sisältävän vastarintaliikemäistä toimintaa väijytyksineen ja vähillä varusteilla toimeentulemisineen. Ennakkoversiossa kumpikaan näistä ei oikein toteutunut, sillä hyvin köykäinen vaikeustaso varmisti voittoisan lopputuloksen kaikissa taisteluissa, vaikka taktiikat ja tilannearviot olisi heittänyt romukoppaan. Varusteita, aseita ja etenkin ammuksia tuntui myös löytyvän jokaiselta kaatuneelta viholliselta, maaseudulle ripotelluista taloista ja kaiken maailman ämpäreistä. Tärisevin käsin viimeisiä haulikon ammuksia räjähtämispisteessä olevaan tuliaseeseen tunkemisen sijaan peli taantui nopeasti inventaariotetrikseksi, kun kerättävää rojua oli tarpeeseen nähden moninkertaisesti.

Itse ammuskelussa oli hyvä tuntuma. Jokainen ase tuntui omanlaiseltaan ja muutamat löydetyt lisäosat muuttivat niiden toimintaa riittävän merkittävästi. Äänimaailma on myös huolella mietitty ja kilometrinkin päässä käytävä tulitaistelu kuului hienosti asianmukaisella viiveellä ja kaiulla varustettuna. Tapahtumapaikat mummonmökkeineen, volvoineen ja kumpuilevine maastoineen on myös hienosti toteutettu. Naapurivaltiosta huolimatta (tai sen ansiosta) maisemat näyttävät yllättävän tutuilta. Tällaisissa metsissä pääsee harvemmin rellestämään, joten pohjoismaalaisen sekametsän läpi tallustaminen tuntui samalla eksoottiselta että kotoisalta. Vuorokaudenajan vaihtelut, sumu, aamun sarastus ja etäisten talojen valot antavat hieman murheelliselle ja oudolle tunnelmalle sen viimeisen silauksen.

Generation ZeroGeneration ZeroGeneration ZeroGeneration Zero
Generation ZeroGeneration ZeroGeneration ZeroGeneration Zero