Gamereactor Close White
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
ennakot
Fallout 76

Fallout 76

Hukassa autiomaassa

Facebook
TwitterReddit

Bethesda on ajanut Falloutin outoon paikkaan. Fallout 4:n päälle rakennettu moninpeliversio on ajatuksen tasolla kiinnostava, joskaan ei ongelmaton, mutta viimeistään pelitestien myötä paketti olisi syytä palauttaa suunnittelupöydälle.

Fallout 76 on monellakin tapaa uusi postapokalyptinen selviytymispeli ainakin pitkäaikaisen sarjan faneille. Teemassa itsessään ei ole mitään uutta, sillä PC- ja konsolipelikaupat ovat jo iät ja ajat pullistelleet toinen toistaan sekavampia Early Access -selviytymismoninpelejä. Fallout ei ole kuitenkaan koskaan modeja lukuun ottamatta pyrkinyt kasvattamaan pelaajamäärää yhdestä ylöspäin. Uutuuspelin visiossa pelaajat lähtevät Vault 76 -holvista uuteen uljaaseen maailmaan joko yksin tai yhteistyötä tehden, selvittäen kevyttä "pääjuonta" kerätessään kokemusta, rojua ja aseistusta yhä voimakkaampia vihollisia voittaakseen. Lopputulos on kuitenkin melkoinen sekasotku, josta on vaikea hahmottaa, kenelle se on itse asiassa tarkoitettu.

Peli alkaa luonnollisesti hahmonluonnista. Hyvin lyhykäisen esittelyn jälkeen pelaajat pusketaan ulos holvista uuteen, tuntemattomaan Länsi-Virginiaan. Tapahtumat sijoittuvat aikaan pommien jälkeen, ja sivilisaatiota ei ole mailla eikä halmeilla. Vastaan tulevat hahmot ovatkin poikkeuksetta robotteja tai muita ihmispelaajia. Varsinaisia kunnolla suunniteltuja henkilöitä ei ole, mikä on iso pettymys Falloutin roolipelipuolta arvostaville. Robotitkin toimivat hyvin konemaisesti lähinnä tehtävien antajina tai kauppiaina, eikä niillä ole varsinaista persoonallisuutta nimeksikään. Vihollisetkaan eivät avusta sillä saralla suuresti, ja vastaan tulee ryöstelijöiden ja erilaisten osapuolten sijaan aivottomia zombeja (joista osa on sentään säilyttänyt kyvyn käyttää käsiaseita), säteilytettyjä otuksia ja seonneita robotteja. Tämän kaiken myötä Fallout 76:sta puuttuu lähes kokonaan se charmi ja persoonallisuus, joka auttoi esimerkiksi Fallout New Vegasin kaltaisia teknisesti kömpelöitä pelejä.

Bethesdalle tyypillinen yksityiskohtia pursuileva maailman rakentaminen on edelleen läsnä, ja joitakin hienovaraisempia tarinoita voi löytää tutkailemalla hylättyjä rakennuksia, niistä löytyviä luurankoja ja jälkeen jääneitä viestejä, jos tinapurkkien ryöstelyltään ehtii. Hahmojen puuttuessa maailmaa avataankin lähinnä ääniviesteillä, joista osa on todella pitkäveteistä ja puuduttavaa kuunneltavaa. Tuntuukin siltä, että roolipelitaustastaan huolimatta Fallout 76 tiedostaa, että tarinat harvoin kiinnostavat moninpelaamiseen keskittyneitä. Valitettavasti toisten ihmisten kanssa toimimista ja heitä vastaan taistelemista vaivaavat taas toisenlaiset ongelmat, joista osa juontaa juurensa nimenomaan pelisarjan yksinpeliperintöön.

Peruspelaaminen muistuttaa muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta Fallout 4:sta. Pelaajat samoilevat metsissä, hylätyillä radioasemilla, tehdashalleissa ja tuhoutuneissa kylissä totuttuun tapaan vihollisia tappaen ja kaikenlaista rojua keräten. Jälkimmäisellä on tällä kertaa entistä suurempi painoarvo, sillä asutettujen kaupunkien puutteessa pelaajat ovat pitkälti omillaan uusien aseiden ja varusteiden rakentamisen kanssa. Jos edellisosissa kaikenlaisen tavaran keräily ärsytti, 76:ssa sitä on pakko tehdä entistä enemmän. Uusien tussareiden väsäily on sentään edelleen hauskaa: 10-millisestä pistoolista voi tehdä käsikanuunan tai lähietäisyyden sarjatuli-ihmeen preferensseistä riippuen. Varusteiden tuunaamisen lisäksi pelaajat voivat myös perustaa omia C.A.M.P-leirejään lähes minne tahansa ja ehostaa niitä mielin määrin.

Fallout 76Fallout 76Fallout 76Fallout 76
Fallout 76Fallout 76Fallout 76Fallout 76