Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
ennakot
Anthem

Anthem, VIP Demon tunnelmia

Omaperäisyyden puutteesta huolimatta Anthemin demo osoittaa potentiaalia siellä missä se merkitsee

Suurena Mass Effect -fanina Biowaren uutuuksia odottaa aina suurella mielenkiinnolla. Anthem ei ole tässä tilanteessa poikkeus, vaikka peliä ja yhtiötä on lytätty jo vuosia ennakkoon, enkä itse ole innostunut Biowaren ideasta siirtyä yksinpelikampanjasta moninpelipainotukseen. Anthemin ennakkoon ostaneille ja muutamille onnekkaille toimittajille avautui mahdollisuus testata peliä etukäteen, jonka julkaisu häämöttää vielä noin kuukauden päässä. Yhtenä onnekkaista sain tilaisuuden selvittää, pitävätkö lyttäykset paikkansa: onko pelin tavoitteena vain pelkkä rahastus Electronic Artsin nimissä, vai onnistuuko Bioware nousemaan epäilysten ylle näyttäen Anthemilla moninpeliräiskintöjen uuden suunnan?

Demo aloitetaan pelaajan ollessa suoraan kehitystasolla 10 ja tarina hahmoineen on jo täydessä vauhdissa. Idea tälle on selkeästi näyttää vain Anthemin parasta antia eli taistelua. Samasta syystä pelin tarina jää etäiseksi ja tilanne tehtävineen mielenkiinnottomaksi ja toissijaiseksi, sillä ei ole tietoa, mistä pelissä on oikein kyse. Toivottavasti lopullinen versio Anthemista antaa paremmin tilaa tarinalle, sillä puitteet vaikuttavat mielenkiintoisilta. Maailma on jonkinlainen sekoitus keskiaikaista kyläilyä yhdistettynä futuristiseen tulevaisuuden tekniikkaan Avatar-elokuvan (James Cameron, 2009) tyylisessä vehreässä maailmassa.

Anthem käyttää jo kovin tuttua kaavaa pelin rakentamiseen, jossa pelattavana on niin sanottu tukikohta ja taistelukentät. Esimerkiksi Destinyssä (Bungie, 2014) käytetyn mallin mukaisesti tukikohdassa hahmoa ja sen varustusta kehitetään ja käydään läpi juonta erilaisten keskustelujen kautta. Taistelukentät on tarkoitettu juonta eteenpäin vievien tehtävien suorittamiseen ja roinan löytämiseen, jotta hahmoa voi kehittää. Tehtäviä ei ollut demossa pelattavissa kuin muutama ja ne toistivat pitkälti itseään. Ideana oli vain mennä paikasta toiseen jonkin asian perässä, tuhota viholliset ja tuoda asia takaisin kotiin. Koska tehtävien suorittamisessa on mukana muita ihmispelaajia netin välityksellä, liiasta harhailusta peli pakottaa takaisin muiden joukkoon ja tehtävän pariin. Tehtävien lisäksi maailmaa pääsee onneksi myös vapaasti tutkimaan mahdollisen lisälootin tai alueen etnisen puhdistuksen nimissä.

AnthemAnthemAnthemAnthem
AnthemAnthemAnthemAnthem
AnthemAnthemAnthemAnthem