Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Gamereactor Suomi
ennakot
Rage 2

Rage 2

Andreas lensi Lontooseen katsomaan seuraavaa kunnianhimoista avoimen maailman peliä.

  • Teksti: Andreas Juul (Käännös: Markus Hirsilä)

Toiset videopelit haluavat kertoa vaikuttavia ja koskettavia tarinoita. Toiset taas antavat pelaajalle paljon vapautta, ja päästävät sitten vain niin sanotusti irti maailmaansa. Bethesdan Rage 2 kuuluu tähän jälkimmäiseen pelityyppiin. Avalanche Studiosin ja id Softwaren yhteistyönä syntyvä peli haluaa parantaa edeltäjästään sen kaikilla osa-alueilla, ja samalla antaa pelisarjalle uuden mahdollisuuden parrasvaloissa. Ensimmäisen Ragen faneista saattaakin tuntua siltä, että he ovat nyt kokonaan erilaisen pelisarjan äärellä.

Alkuperäisen ruskeista ja harmaista maisemista on nyt vaihdettu elämää ja kasveja kuhiseviin laakeisiin maisemiin. Maailmanlopun jälkeinen tunnelma on edelleen läsnä, mutta kaikki näyttää aiempaa paremmalta kutsuen pelaajaa tutkimaan itseään. Tämä muutos johtuu suurimmaksi osaksi siitä, että Avalanche Studios on saanut yhdistää alkuperäisen Ragen oman Mad Max -näkemyksensä kanssa. Kahden tunnin ajan suurimmaksi osaksi katselin maisemia, ja sain tehdä melkein mitä itse halusin. Varsinkin maastoa tutkiessa on helppo havaita Just Cause -pelien vaikutus. Kaikki ajokkien ohjaamisesta grafiikkaan näyttää ja tuntuu Just Causelta. Paikasta A paikkaan B liikutaan sutjakkaasti autoilla, moottoripyörillä ja muilla futuristisilla ajokeilla, joita ohjataan yhdellä napilla. Huonona puolena ovat sitten tekniset ongelmat. Ainakin kehityksen tässä vaiheessa piirtoetäisyys on liian lyhyt, ja maisema näyttää ajoittain turhan suttuiselta.

Tarina on sijoitettu useamman vuosikymmenen verran ensimmäisen pelin tapahtumien jälkeen, ja päähenkilökin on uusi. Avalanche Studiosin muiden pelien tapaan tarina ei ole se pääasiallinen koukku. Kuitenkin tarinaa on enemmän kuin Just Causessa, ja Rage 2:n maailma tuntuu elävämmältä kuin ainutkaan Just Cause -peli. Pelaamassani demossa oli tarjolla muutama tarinatehtävä. Niissä suojeltiin pikkukaupungin pormestaria, ja osallistuttiin melkoisiin kekkereihin Colosseumin kaltaisella areenalla. Dialogi ei voita palkintoja, eikä tarina jää vuosien ajaksi mieleen. Siitä huolimatta nautin huonosta huumorista ja persoonallisista henkilöhahmoista. Rage 2 ei siis ota itseään liian vakavasti, joten vaikkapa Red Dead Redemption 2:n tai The Last of Usin vakavaa otetta ei kannata odottaa.

Rage 2Rage 2Rage 2Rage 2
Rage 2Rage 2Rage 2Rage 2