Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Gamereactor Suomi
ennakot
Anthem

Anthem, arvioversion ensitunnelmat

Ennen lopullista arvosanaa on paikallaan kertoa, miltä Anthem vaikuttaa ennen virallista julkaisuaan.

  • Teksti: Mike Holmes (Käännös: Markus Hirsilä)

Biowaren Anthem on aktiivisesti pelityksessä, mutta vielä ei ole aika antaa lopullista arvosanaa. Katsaus arvioversion tunnelmiin on silti paikallaan jo nyt.

Anthem on sujuva. Monin tavoin siinä on mukana tuttua Biowarea, ja tilanne on nyt aivan toinen kuin Mass Effect: Andromedan julkaisun aikaan. Anthem tuntuu pelattavuudeltaan erittäin hiotulta ja paljon paremmin vahvuuksiinsa keskittyvältä peliltä verrattuna Mass Effect: Andromedaan. Anthemissa ei tullut vastaan ainuttakaan hölmöä animaatiota tai pelottavan näköistä kasvomallinnusta. Toisin sanoen menneisyyden virheistä on selvästi otettu opiksi Biowarella.

Teknisesti parempi ja sujuvampi ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita sitä, että kyseessä olisi parempi peli. Sanoisin jopa niin, että alussa vaikutuksen tekevä sujuvuus on itse asiassa seurausta Biowaren perinteisen kaavan yksinkertaistamisesta. Tavoitteena on selvästi ollut tehdä peli, joka vetoaa mahdollisimman laajaan kansanjoukkoon. Tämä tehdään ehkäpä jopa sen vannoutuneen roolipelifanikunnan miellyttämisen kustannuksella.

Esimerkki edellä mainitusta suoraviivaistamisesta tulee esille dialogivaihtoehdoissa. Ei kannata enää haaveillakaan mahdollisuudesta kuljettaa itse keskustelua kohdatun hahmon kanssa haluamaansa suuntaan. Tilalla on tasan kaksi vastausvaihtoehtoa antava järjestelmä, joka ei tunnu muuttavan lopputulosta oikein mitenkään. Tarkoituksena tuntuu olevan interaktiivisuuden illuusion luominen pelaajan tukikohdassa Fort Tarsiksessa. Tämä saattaa tietenkin muuttua pelin kuluessa, mutta toistaiseksi näyttää siltä, että pelaaja pidetään tiukasti talutusnuorassa. Kaiken kaikkiaan olen hieman hämmästynyt, mitä Fort Tarsiksessa oikeastaan tapahtuu, sillä valittu tapa kertoa tarinaa ei ole lainkaan sellainen, mitä Biowarelta on totuttu odottamaan.

AnthemAnthemAnthem
Anthem