Suomi
Gamereactor
ennakot
Dreams

Dreams, Early Access

Gamereactor vieraili Dreamiversessa kokeilemassa luomistyökaluja.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Mystinen Dreams-projekti tuntuu viimeinkin edistyvän ihan oikeasti. Kyseessä on kunnianhimoinen peli, jota tekee Little Big Planet -peleistä muistettava Media Molecule. Dreams julkistettiin ensimmäisen kerran vuonna 2013. Peli siirtyy kevään aikana Early Access -tilaan vietettyään kuusi viikkoa betavaiheessa aiemmin tänä vuonna. Gamereactor sai kutsun saapua kokeilemaan peliin tehtyjä luomistyökaluja, joiden avulla pääsee itse luomaan omia tuotoksiaan.

Dreamsin ideana on tarjota pelaajille valikoima työkaluja, joiden avulla pystyy luomaan omaa musiikkia, pelejä ja taidetta. Ja tämä kaikki yhdessä ja samassa paketissa. Tarjolla on paljon kustannustehokkaampi paketti verrattuna kilpaileviin ohjelmistoihin. Toisena etuna on se, että tuotokset ovat pelattavissa omalta sohvalta Dualshock 4 -ohjaimen kera. Omia luomuksiaan voi myös jakaa maailmalle, ja toki pelata muiden tekemiä. Luvassa on siis potentiaalisesti tuhansia tunteja pelattavaa.

Tammikuun betassa käyttäjät jo jakoivat tuhansia luomuksia Dreamiversessa. Media Molecule kutsuu Dreamiversea pelaamisen Youtubeksi. Muutamalla valinnalla esiin sai suosituimpia luomuksia, tai sitten tiettyyn lajityyppiin nojaavia teoksia. Pääsin pelaamaan ensimmäisen persoonan räiskintöjä, roolipelejä ja Guitar Heroa muistuttavaa rytmipeliä. Oli erittäin vaikuttavaa nähdä, mitä kaikkea käyttäjät olivat ohjelmalla luoneet betan aikana.

Käyttäjien suoritus on sitäkin upeampi ottaen huomioon, ettei beta tarjonnut minkäänlaista opastusosiota. Toisin sanoen Dreams on jo beta-vaiheessaan erittäin käyttäjäystävällinen. Valikoiden selaaminen toi mieleen WarioWaren, sillä monet luomukset olivat sanalla sanoen lyhyitä ja hupailevia. Vaikka ei varsinainen luominen Dreamsin työkaluilla kiinnostaisikaan, on silti tarjolla runsaasti pelattavaa muiden luomuksien parissa.

Tämä on mainos:

En ole aiemmin tutustunut Dreamsin kehitystyökaluihin, joten tarjolla olevat harjoitusmateriaalit tulivat suureen tarpeeseen omia ideoita miettiessä. Harjoitukset alkoivat yksinkertaisilla ohjeilla kameran liikuttamisesta ja objektien kentälle asettamisesta. Myöhemmin painopiste siirtyi edistyneempään luomiseen, kuten omien pulmatehtävien tekemiseen. Ruudun sivulla opastusosiot rullasivat lyhyinä videoina, joita pystyy ohittamaan, pysäyttämään ja kelaamaan taaksepäin tarpeen mukaan.

DreamsDreams

Omien ideoiden ohjaaminen tapahtuu mollukkasilmäisellä Impillä, jota ohjataan liikeohjauksella joko Dualshock 4:llä tai PS Movella. Tätä käytetään eleisiin, kuten objektien liikuttamiseen tai venyttämiseen. Söpö hahmo on käytössä kaikessa, on sitten kyseessä veistoksen hienosäätö, muistiinpanojen tekeminen tai valmiiksi tehtyjen kohteiden asettaminen oikeaan paikkaan omassa luomuksessa. Siirtyminen Dreamsin eri osiosta toiseen on saumatonta, ja liikeohjaus toimii hyvin erilaisia valikoita selatessa.

Dreamsin mukana tulee Digital Audio Workstation, joka osoittautui yhtä helppokäyttöiseksi ja intuitiiviseksi kuin Applen GarageBand. Valittavana on kokonainen kirjasto valmiita ääniä, ja myös omien melodioiden ohjelmointi onnistuu Dualshock 4:n nappeja painelemalla. Mukaan voi lisätä omia muistiinpanoja, ja editointimahdollisuuksissa on mukana ainakin melodian niin sanottu looppaus, fade-toiminto ja äänitehosteiden lisääminen. Peliohjaimen käyttö ei tietenkään ole yhtä monipuolista ja helppoa kuin hiiren ja näppäimistön, mutta silti Media Moleculen suoritus on merkittävä. Luonnollisestikaan ei ole mahdollisuutta liittää omaa mikrofonia tai omia soittimia PS4:n kylkeen.

Tämä on mainos:

Erilaiset pelaajat lähestyvät Dreamsia erilaisista lähtökohdista. Joku on kuvallisesti taiteellinen, toinen musiikillisesti, ja kolmannet ovat kiinnostuneet pelisuunnittelusta. Tästä syystä Media Molecule on mahdollistanut sen, että pelaajat voivat olla vuorovaikutuksessa toistensa kanssa. Luomansa objektit eli niin sanotut assetit voi merkitä jaettaviksi, joita sitten muut käyttäjät voivat hyödyntää omissa luomuksissaan. Pelaajilla on myös mahdollista niin sanotusti remiksata jo valmiita tuotoksia. Moinen on varsinkin aloittelijoille hyvä tapa aloittaa, ja se mahdollistaa myös hieman karkeina julkaistujen hyvien luomusten hiomisen loppuun eräänlaisena ryhmätyönä.

Kokeiltuani Dreamsin luomistyökaluja odotan valmista lopputulosta suurella innolla. Early Access -julkaisun pitäisikin onneksi tapahtua kevään kuluessa PS4:llä.

HQ
HQ
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Dreams sai PSVR-käsittelyn

Dreams sai PSVR-käsittelyn

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Media Moleculen Dreams julkaistiin 14. helmikuuta 2020, ja Gamereactorin arvion voi lukea täältä. Nyt tämä omien pelien tekemisen työkalu on saanut PSVR-käsittelyn....

1
Dreams ilmaiseksi testattavissa PS4:llä

Dreams ilmaiseksi testattavissa PS4:llä

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Omien pelien tekemisen mahdollistava Media Moleculen Dreams julkaistiin lopulta 14. helmikuuta 2020 PS4:lle, ja Gamereactorin arvion voi lukea täältä. Nyt Dreamsista on...



Ladataan seuraavaa sisältöä