Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Gamereactor Suomi
ennakot
Days Gone

Days Gone

Muotoutumassa on taas yksi laadukas PS4:n yksinoikeuspeli.

  • Teksti: Paweł Matyjewicz (Käännös: Markus Hirsilä)

PS4:n yksinoikeuspeli Days Gone on ollut työn alla jo pitkään, mutta julkaisu tapahtuu viimeinkin 26. huhtikuuta 2019. Gamereactorilla oli tilaisuus päästä kokeilemaan ennakkoon maailmanlopun jälkeistä seikkailemista. Trailerit ovat tuoneet mieleen The Walking Deadin ja Sons of Anarchyn ristisiitoksen, jossa zombeja kutsutaan nimityksellä freakers.

Pääsin testaamaan peliä vähän alle kolmen tunnin ajan, joka oli riittävä pala antaakseen yleiskuvan siitä, mitä tulossa on. Heti alusta asti vaikutuksen tekevät yksityiskohtainen grafiikka ja hyvin käsikirjoitetut henkilöhahmot. Testihetki jakautui kahteen osaan, joista ensimmäisessä perehdyttiin pelin maailman realiteetteihin. Jo nyt voin sanoa, että Days Gonen vahvuutena tulevat olemaan niin päähenkilö Deacon kuin hänen ympärillään olevat muutkin henkilöhahmot. Hyvin nopeasti pelaaja saa käsityksen eri henkilöiden vaikuttimista siinä vaikeassa tilanteessa, jossa he ovat.

Edellisissä testiversioissa oli havaittavissa selviä teknisiä ongelmia, mutta nyt näkemässäni ennakkoversiossa peliä on hiottu paljon lisää. Days Gone siis edustaa sitä samaa hyvin tehtyä laatua, jota PS4:n yksinoikeuspeleiltä on totuttu odottamaan. On silti sanottava, että teknisesti Days Gone muistuttaa enemmän inFamous: Second Sonia kuin The Last of Usia. Tarjolla on laaja avoin maailma, joka muistuttaa enemmän perinteistä hiekkalaatikkopeliä kuin tiukemmin ohjattua Naughty Dogin peliä.

Tällä hetkellä on vaikea sanoa, pystyykö Days Gone välttämään lajityyppinsä perinteiset sudenkuopat. Nähty jakso nivoutui älykkäästi osaksi tarinaa, joten toiston tuntu ei päässyt iskemään. Huomiota herätti se, että aivan kuin pelaaja itse pystyisi luomaan pelimaailmassa omia event-tapahtumia. Maailman ihmiset ja muut oliot elävät omaa elämäänsä. Toisin sanoen asukkeja voi nähdä esimerkiksi syömässä tai nukkumassa oman rytminsä mukaisesti. Tämä avaa pelaajalle uudenlaisia mahdollisuuksia esimerkiksi siten, että freaker-pahikset ovat öisin vaarallisempia kuin päiväsaikaan. Samaa mekaniikkaa hyödynnettiin myös Techlandin Dying Lightissa.

Days GoneDays GoneDays GoneDays Gone
Days GoneDays GoneDays GoneDays Gone