Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Gamereactor Suomi
ennakot
Sekiro: Shadows Die Twice

Sekiro: Shadows Die Twice

Seuraava Souls-like-peli on kohta täällä.

  • Teksti: Ingar Takanobu Hauge (Käännös: Markus Hirsilä)

From Software on onnistunut viimeisen kymmenen vuoden aikana tekemään suuren vaikutuksen luomalla kokonaan uuden lajityypin toimintaroolipelien saralla. Firma muistetaankin ennen kaikkea peleistään Demon's Souls, Darks Souls -kolmikko ja Bloodborne. Peleihin perehtymättömille vaikeiksi tuomittujen teosten viehätys ei vain aukea, mutta lajityypin salat opiskelleelle onnistumisen tunne on merkittävä. Sittemmin nimellä Souls-like on nimitetty ainakin pelejä Cuphead, Dead Cells ja Ashen.

Edellä mainituista syistä johtuen odotukset Sekiro: Shadows Die Twicelle ovat korkealla. Jo Bloodborne osoitti, että luotu lajityyppi taipuu muuhunkin kuin vain Dark Souls -peleihin. Nyt konseptia on taas viety uuteen suuntaan. Sekiron selvin ero edeltäjiinsä on tietenkin tapahtuma-aika ja -paikka. Keskiaikaiset ritarimaisemat ja goottilaiset kuvat on korvattu Japanin 1500-luvun Sengoku-ajalla, jolloin lukuisat samuraiarmeijat sotivat keskenään vallasta. Samalla mukaan on sekoitettu paikallisia myyttejä ja mystiikkaa, joten Sekirossa nähdään myös ninjoja, henkiä ja demoneja. Jo Team Ninjan Nioh (2017) osoitti, että samuraimystiikalle on tilausta.

Ottaen huomioon tapahtuma-ajan ja -paikan ovat From Software ja Activision keskittyneet kamppailutaitoihin eri muodoissaan. Ennakkotapahtumassa tätä havainnollistettiin passittamalla toimittajat 75 minuutin alkeiskurssille kendoon käyttäen puisia bokuto-miekkoja. Kendo puolestaan pohjautuu samuraifilosofiaan ja painottaa soturin tietä eli bushidoa. Kendossa pyritään horjuttamaan vastustaja tasapainostaan, ja käyttämään pahiksen omaa liikettä häntä itseään vastaan. Samaa ideaa hyödynnetään myös Sekirossa, jossa on keskeistä rikkoa pahiksen valmiusasento miekalla ja proteesikädellä ennen ratkaisevan iskun antamista. Souls-pelejä pelanneet huomaavat runsaasti tuttuja pelillisiä elementtejä, kuten ajoituksen tärkeys, väistäminen ja "pärräys" (parrying). Vastustajan valmiusasennon rikkominen on kuitenkin uusi idea, joka tuntuu olevan erittäin paikallaan verrattuna aiemmin nähtyihin Souls-peleihin.

Sekiro: Shadows Die TwiceSekiro: Shadows Die TwiceSekiro: Shadows Die TwiceSekiro: Shadows Die Twice
Sekiro: Shadows Die TwiceSekiro: Shadows Die TwiceSekiro: Shadows Die TwiceSekiro: Shadows Die Twice