Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
ennakot
The Division 2

The Division 2, arvioversion ensitunnelmat

Game as a service -peli, jota ei julkaista puolivalmiina? Siltä näyttää.

Arvioin aikoinaan sen alkuperäisen The Divisionin tasan kolme vuotta sitten, ja mielipiteeni pääsee lukemaan täällä. Sanoin jo silloin, että heti julkaisussaan The Division tuntui valmiimmalta ja hiotummalta kuin kilpailevat game as a service -nimikkeet. The Division 2 tuntuu vain vahvistavan mielipidettäni entisestään. Ensimmäisen kymmenen tunnin perusteella jatko-osa vaikuttaa hiotulta kokonaisuudelta, joka on jo heti julkaisussaan valmiiksi tehty peli.

Tarina jatkaa noin seitsemän kuukautta sen jälkeen, mihin ensimmäinen The Division jäi. Ikävä pandemia on pyyhkinyt paljon ihmisiä elävien kirjoista. Yhdysvaltain keskushallinto on romahtanut, ja nyt erilaiset ryhmittymät taistelevat alueellisesti vallasta ja tietysti viime kädessä siitä, kuka saa olla kukkona tunkiolla. Sortunutta keskushallintoa edustaa The Division, jonka agentti eli pelaaja lähetetään hätäkutsun perässä entiseen pääkaupunkiin Washington D.C.:hen. On aika ryhtyä ottamaan kaupunkia haltuun kortteli kerrallaan vihamielisiltä joukkioilta. Tarinassa on mukana henkilöhahmoja omilla motiiveillaan, mutta kaiken kaikkiaan tarinasta ei tarvitse kauheasti välittää. Vielä kymmenen tunnin jälkeenkään en muista kuin yhden henkilöhahmon nimen, enkä hänenkään motiivejaan lainkaan.

Itse pelaaminen on hiottua kolmannen persoonan pyssyttelyä, joka keskittyy vahvasti yhdessä pelaamiseen ja ajan kanssa avautuvien erikoiskykyjen käyttöön. Pelaamalla saa valikoimaansa jatkuvasti uutta tavaraa, jota sitten otetaan käyttöön, myydään pois tai hajotetaan osiksi omaa nikkarointia varten. Ohjausta, pelinäkymää ja valikoita pystyy muokkaamaan melko vapaasti mieleisekseen. Kannattaa myös varautua siihen, että erilaisten numeroiden ja valikoiden ihmettelemiseen menee tuntikaupalla aikaa, ennen kuin niiden salat lopullisesti avautuvat. Onneksi valikoiden kanssa ei tarvitse taistella, vaan ne tulevat tutuiksi kuin itsestään pelin edistyessä. Ohjaus tuntuu erittäin hyvältä ja pätevältä varsinkin sen jälkeen, kun on valikoista tuunannut asetuksia mieleisekseen. Pelitapaa on pakko muuttaa käytössä olevan aseen mukaan, ja muutaman tunnin kokeilemisen jälkeen löytää varmasti ne omat suosikit. Itse päädyin suosimaan kevyttä konekivääriä suurella lippaalla, ja sen seurana kiikaritähtäimellistä puoliautomaattikivääriä.

Karttanäkymä on väärällään erilaisia ikoneita, joiden näkymistä voi onneksi rajata eri tavoilla. Käytännössä tämä johtaa siihen, että alkuperäiseen tavoitteeseen pääsemisessä saattaa kestää varsin pitkä aika. Jokaisen nurkan takana tuntuu olevan jotain löydettävää tai ammuttavaa. Milloin maasta löytää ääninauhoitteen, milloin on tuhottava propagandalähetin, joskus partioivat pahikset hyökkäävät kimppuun ja niin edelleen. Päätehtäviä ei tunnu olevan kovinkaan runsasta määrää, mutta vastaavasti jokainen päätehtävä on kestoltaan mittava. Lisäksi sivutehtäviä ynnä muuta aktiviteettia on, kuten jo tuli mainituksi, huomattavan paljon jo nyt saatavilla.

The Division 2The Division 2The Division 2

Pelaaminen onnistuu hyvin yksin, mutta kavereiden mukanaolo tietenkin helpottaa asioita. Peliseuran kutsuminen on tehty erittäin helpoksi, oli sitten kyse tutusta tai satunnaisesta seurasta. Erikoinen ja tervetullut uudistus on, että tarinatehtävän aikana vain yhden tarvitsee täydentää ammuksensa Restock-laatikolla: tällöin kaikki lähellä olevat pelikaverit saavat myös ammuksensa täyteen. Maailmassa vapaasti samoillessa ammukset täyttyvät automaattisesti heti, kun pelaaja astuu yhteen pelin lukuisista The Divisionin tukikohdista.

Varsinainen taisteleminen eroaa hieman siitä, mihin ensimmäisessä The Divisionissa tottui. Tekoälypahikset koukkaavat nyt erittäin innokkaasti kylkeen ja selän taakse. Myös kenttäsuunnittelu tuntuu tukevan tätä. Yksin pelatessa tämä johtaa siihen, että on pakko liikkua asemasta toiseen varsin ahkerasti, ellei mieli tulla selkäpuolelta yllätetyksi. Kavereiden kanssa taas vaaditaan yhteistoimintaa: vähintään yhden neljästä kannattaa vahtia kylkeä tai selustaa koukkaajien varalta. Erikoiskyvyt, kuten vihollisten paikat paljastava Pulse ja ilmatukea antava lennokki Drone, latautuvat uudelleen käyttöön aiempaa selvästi hitaammin. Tällöin oma taistelutyyli ei voi nojata yksinomaan erikoiskykyihin niin kuin aiemmin. Tai ainakaan niin ei voi tehdä ensimmäisen kymmenen pelitunnin aikana.

Audiovisuaalinen puoli on suorastaan mahtava. Maastossa on runsaasti yksityiskohtia ja värejä käytetään rohkeasti. Erilaiset sääolosuhteet ja valon määrä vaikuttavat merkittävästi taisteluiden kulkuun. Äänimaailma loistaa sekin, sillä ampuminen ja käveleminen tuottavat erilaisia ääniä riippuen siitä, missä sattuu sillä hetkellä olemaan. Ääninäyttelijät hoitavat työnsä hyvin, eikä kenenkään suoritus häiritse tai ärsytä. Musiikki on konemaisen energistä tuoden mieleen hyvällä tavalla 1980-luvun, ja pienemmässä määrin myös 1990-luvun. Kertaakaan en lentänyt palvelimilta ulos, kohdannut näkymättömiä vihollisia tai muita teknisiä ongelmia. Ainoiksi pulmiksi voi mainita ilmassa leijuvat maalipurkit ja tekstuurien hitaan latautumisen ainakin tavallisella Xbox Onella pelatessa. Latausruutuja ei juurikaan tarvitse katsella, joten pelaaminen on lähes saumatonta sen jälkeen, kun on palvelimelle kavereiden kanssa päässyt.

En ole vielä ehtinyt paneutumaan kuin pinnallisesti erilaisten erikoiskykyjen käyttöön aseiden tuunaamisesta nyt puhumattakaan. The Division 2:n niin sanottuun PvPvE-pelaamiseen eli Dark Zone -menoon en osaa sanoa vielä mitään, enkä myöskään siihen perinteiseen PvP-moninpelaamiseen. Luonnollisesti se paljon markkinoitu endgame hahmoluokkineen ja muuttuvine vastustajineen odottaa vielä vuoroaan. Toivon myös, että omaa hahmoaan pääsee jossain päin valikoita muokkaamaan vaatteiden lisäksi myös vartalon ja kasvojen osalta hahmon luomisen jälkeenkin.

Lopullinen arvio on tulossa Gamereactoriin sitten, kun on saatu riittävästi tunteja alle, ja peliä nähty tarpeeksi pitkälle. Toistaiseksi kuitenkin vaikuttaa siltä, että The Division 2 on paitsi ensimmäistä peliä parempi, myös kirkkaasti se markkinoiden paras game as a service -nimike.

The Division 2The Division 2The Division 2
The Division 2The Division 2The Division 2

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta
View comments

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Näin liikkuu The Division 2: Episode 2

Näin liikkuu The Division 2: Episode 2

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

The Division 2:n Episode 2 on saatu linjoille, ja laajenuksen arvion voi lukea täältä. Episode 2:n iso juttu on pelaajien päästäminen Pentagoniin rymyämään. Muitakin...

Ladataan seuraavaa sisältöä