Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
ennakot
The Division 2

The Division 2, arvioversion ensitunnelmat

Game as a service -peli, jota ei julkaista puolivalmiina? Siltä näyttää.

Arvioin aikoinaan sen alkuperäisen The Divisionin tasan kolme vuotta sitten, ja mielipiteeni pääsee lukemaan täällä. Sanoin jo silloin, että heti julkaisussaan The Division tuntui valmiimmalta ja hiotummalta kuin kilpailevat game as a service -nimikkeet. The Division 2 tuntuu vain vahvistavan mielipidettäni entisestään. Ensimmäisen kymmenen tunnin perusteella jatko-osa vaikuttaa hiotulta kokonaisuudelta, joka on jo heti julkaisussaan valmiiksi tehty peli.

Tarina jatkaa noin seitsemän kuukautta sen jälkeen, mihin ensimmäinen The Division jäi. Ikävä pandemia on pyyhkinyt paljon ihmisiä elävien kirjoista. Yhdysvaltain keskushallinto on romahtanut, ja nyt erilaiset ryhmittymät taistelevat alueellisesti vallasta ja tietysti viime kädessä siitä, kuka saa olla kukkona tunkiolla. Sortunutta keskushallintoa edustaa The Division, jonka agentti eli pelaaja lähetetään hätäkutsun perässä entiseen pääkaupunkiin Washington D.C.:hen. On aika ryhtyä ottamaan kaupunkia haltuun kortteli kerrallaan vihamielisiltä joukkioilta. Tarinassa on mukana henkilöhahmoja omilla motiiveillaan, mutta kaiken kaikkiaan tarinasta ei tarvitse kauheasti välittää. Vielä kymmenen tunnin jälkeenkään en muista kuin yhden henkilöhahmon nimen, enkä hänenkään motiivejaan lainkaan.

Itse pelaaminen on hiottua kolmannen persoonan pyssyttelyä, joka keskittyy vahvasti yhdessä pelaamiseen ja ajan kanssa avautuvien erikoiskykyjen käyttöön. Pelaamalla saa valikoimaansa jatkuvasti uutta tavaraa, jota sitten otetaan käyttöön, myydään pois tai hajotetaan osiksi omaa nikkarointia varten. Ohjausta, pelinäkymää ja valikoita pystyy muokkaamaan melko vapaasti mieleisekseen. Kannattaa myös varautua siihen, että erilaisten numeroiden ja valikoiden ihmettelemiseen menee tuntikaupalla aikaa, ennen kuin niiden salat lopullisesti avautuvat. Onneksi valikoiden kanssa ei tarvitse taistella, vaan ne tulevat tutuiksi kuin itsestään pelin edistyessä. Ohjaus tuntuu erittäin hyvältä ja pätevältä varsinkin sen jälkeen, kun on valikoista tuunannut asetuksia mieleisekseen. Pelitapaa on pakko muuttaa käytössä olevan aseen mukaan, ja muutaman tunnin kokeilemisen jälkeen löytää varmasti ne omat suosikit. Itse päädyin suosimaan kevyttä konekivääriä suurella lippaalla, ja sen seurana kiikaritähtäimellistä puoliautomaattikivääriä.

Karttanäkymä on väärällään erilaisia ikoneita, joiden näkymistä voi onneksi rajata eri tavoilla. Käytännössä tämä johtaa siihen, että alkuperäiseen tavoitteeseen pääsemisessä saattaa kestää varsin pitkä aika. Jokaisen nurkan takana tuntuu olevan jotain löydettävää tai ammuttavaa. Milloin maasta löytää ääninauhoitteen, milloin on tuhottava propagandalähetin, joskus partioivat pahikset hyökkäävät kimppuun ja niin edelleen. Päätehtäviä ei tunnu olevan kovinkaan runsasta määrää, mutta vastaavasti jokainen päätehtävä on kestoltaan mittava. Lisäksi sivutehtäviä ynnä muuta aktiviteettia on, kuten jo tuli mainituksi, huomattavan paljon jo nyt saatavilla.

The Division 2The Division 2The Division 2
The Division 2The Division 2The Division 2
The Division 2The Division 2The Division 2