Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
ennakot
Bloodstained: Ritual of the Night

Bloodstained: Ritual of the Night

505 Games nappasi Gamereactorin mukaansa Lontoon sykkeeseen. Vaikka vampyyrejä ei kaduilla kohdatukaan, kaksipäisen hirviön sain joka tapauksessa nujertaa.

  • Sam Bishop (Käännös: Markus Mesiä)Sam Bishop (Käännös: Markus Mesiä)

Castlevania-fanit ovat joutuneet odottamaan piinaavan pitkän aikaa Bloodstained: Ritual of the Nightin julkaisua. Malttamattomuuden syy on selvä: vaikuttaahan teos niin yli 20-vuotiaan sarjan kuin suunnittelija Kohi Igarashin tietotaidon huipennukselta. Vuoden 2018 toukokuussa julkaistu maistiainen Curse of the Moon viihdytti aikansa, mutta varsinaista pääruokaa esitteli julkaisija 505 Gamesin Rezzed-tapahtumassa Lontoossa.

Tarinan syövereihin ei demon perusteella ollut vielä asiaa, sillä testiversion kerrottiin sijoittuvan pelin puolivälin hujakoille. Noin lyhykäisyydessään Ritual of the Night seuraa päähenkilö Miriamia, jonka ohjaksissa vaelletaan linnan käytävillä ja saleissa ehtaan Metroidvania-henkeen. Osa alueista on genrelle tyypillisesti lukossa, kunnes muualta aukeaa Miriamille uusia kykyjä käyttöön. Onneksi pienoiskartta pitää kirjaa paikoista, sillä karttaa kipitetään uusien taitojen kartuttua milloin mihinkin suuntaan.

Lyhyt pulahdus Yön rituaaleihin ei esitellyt paljoakaan eestaas juoksemista, vaan kartan avustama suuntavainu osoitti jatkuvasti yksiselitteisen oikeaan suuntaan. Hoksottimet täytyy silti pitää tarkkana, sillä niin eteenpäin loikkiminen kuin salatut alueet aarteineenkin vaativat jatkuvasti keskittymistä. Jemmatuista kätköistä paljastuu parannusjuomien lisäksi erilaisia materiaaleja, mutta näiden tarkoitus jäi vielä epäselväksi. Jo lyhyt demo kuitenkin täytti varustereppua melkoisen ripeään tahtiin.

Ritual of the Night tuntuu ja näyttää ehdalta Castlevanialta, joskin ulkoasua on ehostettu nykyaikaan. Meno on käytännössä 2,5D-toimintaa, sillä vaikka Miriam ja viholliset toimivat kolmiulotteisesti, hahmot kipittävät 2D-kuvakulmasta tarkasteltuna. Toiminta ei kuitenkaan missään vaiheessa tunnu yhtä simppeliltä kuin sivusta kuvatut pelit yleensä. Kentät ovat yksityiskohtaisia ja kompleksisia kokonaisuuksia, jotka osaavat myös leikitellä kuvakulmalla. Esimerkiksi kierreportaiden kipuaminen tuo mukavan lisämausteen kaksiulotteiseen liikkumiseen.

Yksityiskohtien määrä näkyy myös Miriamissa, vihollisissa sekä maisemissa, joista paistaa läpi mielikuvituksellinen tyyli. Murheenkryynejä ovat niin ruudulle värejä heittävät viholliset, kömpelöt ritarit kuin kimppuun käyvät maalaukset. Kaikki esteet tuovat etenemiseen oman lisähaasteen ja -mausteen.

Bloodstained: Ritual of the NightBloodstained: Ritual of the NightBloodstained: Ritual of the NightBloodstained: Ritual of the Night
Bloodstained: Ritual of the NightBloodstained: Ritual of the Night