Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
ennakot
Ancestors: The Humankind Odyssey

Ancestors: The Humankind Odyssey

Assassin's Creedin luoja paneutuu seuraavaksi ihmisen evoluutioon.

  • Paul Blanchard (Käännös: Markus Hirsilä)Paul Blanchard (Käännös: Markus Hirsilä)

Patrice Désilets muistetaan Jade Raymondin ohella Assassin's Creedin luojana. Desilets työstää nyt omassa Panache Digital Games -studiossaan peliä Ancestors: The Humankind Odyssey. Gamereactor pääsi testaamaan peliä Pariisissa.

Ancestors on selviytymis- ja seikkailupeli, jonka lähtöidea on hyvin yksinkertainen. Tarkoituksena on selviytyä aivan samoin kuin ihmisen esi-isät sen tekivät 10 miljoonaa vuotta sitten. Pelaaja ohjaa yksilöistä koostuvaa apinajoukkoa, jonka tavoitteena on kehittyä. Toisin sanoen tästä se ihmisen evoluutio alkaa.

Peli alkaa välivideolla, jossa yksi pelaajan joukon apinoista kulkee viidakossa vauva selässään. Molemmat nappaa suurikokoinen siivekäs saalistaja, joka kuljettaa kaksikon pesäänsä. Aikuinen saa iskun päähänsä, ja vauva putoaa puusta. Maassa pelaaja ottaa ohjaksiinsa tämän nuoren apinan. Napin painalluksella aktivoidaan älykkyys ("intelligence"), jolla pystyy havainnoimaan ympäristöä. Nuori apina löytää itselleen suojan, jonka jälkeen kuvakulma siirtyy toiseen lauman jäseneen. Tämä aikuinen onnistui kuulemaan viidakkoon pudonneen vaavelin huudot. Nappia painamalla aktivoidaan aistit ("senses"), joiden avulla vauvan voi löytää ja tuoda takaisin turvaan.

Seuraavaksi on toki löydettävä pesä, johon alussa nähty apina jäi. Samalla peli esittelee mekaniikkaa, jolla liikutaan oksalta toiselle. Toisin sanoen korkeuseroilla on iso roolinsa Ancestorsissa. Insomniac Gamesin Spider-Manin sulavuudesta ei ole kysymys, mutta silti liikkuminen on varsin miellyttävää ainakin testatussa demossa. Pesän saavuttamisen jälkeen sinne kuljetettu apina löytyy kuolleena, joten asiasta on kerrottava muulle heimolle.

Ja mitä sitten? Se onkin pelaajan käsissä. Tarjolla ei ole lineaarista edistymistä tai tarkkoja yksittäisiä tavoitteita selviytymisen ja kehittymisen lisäksi. Esimerkiksi ympäristöä tutkiessa kartalla näkyy aluksi paljon kysymysmerkkejä. Onko tämä kasvi syötävä? Voiko tässä kalastaa? Onko tämä kivi hyvä ase? Toisin sanoen ympäristö on keskeinen tekijä kehittymisessä.

Ancestors: The Humankind OdysseyAncestors: The Humankind OdysseyAncestors: The Humankind OdysseyAncestors: The Humankind Odyssey
Ancestors: The Humankind Odyssey