Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
ennakot
Control

Control

Remedy päästi Gamereactorin katsomaan Federal Bureau of Controlin menoa.

  • Sam Bishop (Käännös: Markus Hirsilä)Sam Bishop (Käännös: Markus Hirsilä)

Suomalaisen Remedyn seuraava peli Control oli lehdistölle esittelyssä Lontoossa, ja tietenkin Gamereactor oli ottamassa selvää siitä, mitä tulossa on. Jo heti aluksi nähdyn perusteella Controlin tyyli on varsin armoton. Kaikkialla on teräviä kulmia ja suoria pintoja, jotka tekevät vaikutuksen. Samanlainen suunnittelu pätee myös käyttöliittymään.

Näkemäni pätkä sijoittui noin pelin puoleen väliin Department of Parapsychologyn osastolla. Kummallisuudet ovat vallanneet koko laitoksen. Päähenkilö Jesse Faden on puljun pomo, mutta mysteerinen voima nimeltä Hiss on ottanut vallan, ja sitten alkaa tapahtua. Kummallinen voimaesine kuljettaa pelaajan Astral Planelle, joka on vaihtoehtoinen maailma. Tässä toisessa todellisuudessa kohdataan kummallinen humanoidinen pomovastus, jota ei pystynyt vahingoittamaan. Oli siis pakko ampua päälle käyviä pienempiä pikkupahiksia, riivata niiden ruumiit ja sitten vasta hyökätä pomon kimppuun. Kuulemma Astral Planella vieraillaan pelin kuluessa useammankin kerran.

Pomovastuksen jälkeen jatkettiin jälleen siitä, mihin viimeksi jäätiin. Peliä esitelleen Thomas Puhan mukaan pelissä on useita toisiinsa kytkeytyviä alueita, ja tästä Puha käytti nimitystä Metroidvania. Luvassa on pikamatkustuspaikkoja, salaisuuksia löydettäväksi ja sivutehtäviä tehtäväksi. Control ei ole lineaarinen peli. Osa tarinasta kerrotaan ympäristön avulla videoin ja löytyvien asiakirjojen avulla. Quantum Breakin kaltaiseen menoon ei kuitenkaan mennä: Remedy on oppinut läksynsä.

Controlissa nähtävät teknologiset vempaimet tuntuvat vanhoilta, sillä yliluonnollisten pahisten on hankalampaa ottaa hallintaansa vanhaa tekniikkaa. Siksi maisemat näyttävät ajoittain 1960-luvulle kuuluvilta. Toki mukana on modernejakin elementtejä, ja tällainen kahden tyyli yhdistäminen auttaa Controlia erottumaan muusta pelitarjonnasta.

Pääsin kokeilemaan Controlin hiekkalaatikkopelaamista 20 minuutin ajan, jolloin sain varsin hyvän kuvan taistelumekaniikasta. Puhan mukaan kyseessä ei ole suojia painottava räiskintä. Ainoa tapa palauttaa menetettyä terveysmittaria on poimia kaadettujen pahisten pudottamaa esanssia. Tämä tietenkin pakottaa aggressiiviseen pelitapaan.

ControlControlControlControl
ControlControlControlControl
ControlControlControl