Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
ennakot
Psychonauts 2

Psychonauts 2 E3-ennakossa

Odotettu jatko-osa vaikuttaa lupaavalta.

  • Sam Bishop (Käännös: Markus Hirsilä)Sam Bishop (Käännös: Markus Hirsilä)

Psychonauts julkaistiin vuonna 2005, ja jatko-osa on tarkoitus lopultakin julkaista ensi vuonna. Gamereactor pääsi näkemään tuoreen demon E3-messuilla itsensä pelisuunnittelija Tim Schaferin esittelemänä.

Nähty demo sijoittui pelin alkuun. Tarkoituksena on päästä ensimmäisen pelin pahiksen Dr. Caligosto Loboton mieleen, ja tavoitteena on löytää jotain tarpeellista tietoa. Schaferin mukaan psychonautsit uskovat, ettei Loboto ole voinut toimia yksin kidnapatessaan Truman Zanotton. Siksi katsaus mielen sisuksiin on tarpeellinen sen selvittämiseksi, kuka oikeastaan on kaiken takana.

Alusta lähtien on selvää, että jatko-osa säilyttää ennallaan ensimmäisen pelin tyylin, huumorin ja henkilöhahmot. Päähenkilö Raz koettaa saada pomoltaan allekirjoituksen Employee of the Year -palkintoa varten, ja pian Loboton toimisto muuttuu kummalliseksi ja hauskaksi leikkialueeksi.

Loboto on hammaslääkäri, ja hampaat ovatkin pelin aloittavan alueen keskeinen teema. Kaikkialla näkyy hampaita ja hammaslääketieteeseen liittyvää kuvastoa. Samalla Loboton mielenmaisema tarjoaa oivallisia mahdollisuuksia tasoloikkaan ja pulmanratkontaan. Näkymä on sanalla sanoen outo, mutta omalla tavallaan vaikuttava. Juuri outo ja vaikuttava onkin se, mitä haluan nähdä Psychonautsin jatko-osalta.

Demon kuluessa nähtiin erilaisia kykyjä, kuten telekinesiaa, pyrokinesiaa ja levitaatiota. Schaferin mukaan ensimmäisen pelin tuttuja kykyjä on muokattu ja hiottu uusien kykyjen lisäämistä unohtamatta. Raz käyttää kykyjään pulmien ohella myös taisteluissa, kun vastaan asettuu esimerkiksi lentäviä hampaita. Pahikset olivatkin ilmentymiä Loboton mielenmaisemasta: Censor etsi ajatuksien pois kitkemistä, Doubts kantoi raskasta taakkaa ja Regret hidasti etenemistä. Kaikki on hyvinkin vertauskuvallista, mutta kuitenkin hauskalla tavalla toteutettua.

Demon lopussa saatiin pientä esimakua siitä, mitä Loboto oikeastaan etsii. Schaferin mukaan yksi Psychonauts 2:n kantavista teemoista on empatia. Pelissä ollaan kaiken aikaa erilaisten ihmisten mielessä, jolloin nähty voi erota paljonkin siitä, miten kyseinen ihminen ulkoisesti käyttäytyy ja reagoi. Mielenterveyden käsittely ei tule olemaan samalla tavalla vakavaa kuin joissakin viime vuosina nähdyissä peleissä, sillä komedia on edelleen Psychonautsin keskeinen elementti.

Schafer lupasi jatko-osan olevan ensimmäistä peliä hiotumpi ja parempi. Vuoden 2005 Psychonauts nauttii omaa kulttipelin statustaan, ja olen toiveikas jatko-osan menestymisen suhteen.

Psychonauts 2Psychonauts 2Psychonauts 2

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainos

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainos

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainos