Suomi
Gamereactor
ennakot
Star Wars Jedi: Fallen Order

Star Wars Jedi: Fallen Order

Gamereactor testasi E3-messuilla taistelumekaniikkaa havainnollistavaa demoa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Respawn Entertainmentin Star Wars Jedi: Fallen Order julkaistaan syyskuussa, ja tämä lineaarinen tarinavetoinen toimintapeli kuulunee vuoden odotetuimpien nimikkeiden joukkoon. Gamereactor pääsi E3-messuilla testaamaan uusinta demoa.

Tarinallisesti Star Wars Jedi: Fallen Order sijoittuu kolmannen ja neljännen elokuvan väliin. Pelaaja omaksuu Order 66 -hässäkän tapahtumista selvinneen jedin roolin. Nuoren Cal Kestisin tehtävänä on lyhyesti selviytyä, ja siinä sivussa taistella parhaansa mukaan Imperiumia ja sen agentteja vastaan.

Pääsin itse pelaamaan E3:ssa demoa, joka keskittyi taistelumekaniikkaan erillisellä areenalla. En päässyt näkemään kaikkea pelattavan demon antia, mutta sain ainakin hyvän käsityksen juurikin taistelumekaniikasta. Fallen Orderin taistelu painottaa strategiaa eli sitä, että jokaista taistelua on lähestyttävä samalla vakavuudella. Jedinä onkin syytä ensin tehdä tilannearvio, ja sitten käydä taistoon harkituilla tavoilla.

Liikkuminen on vapaata hyppimisineen, mutta pelimaailmassa liikutaan hieman epätavallisemmillakin tavoilla. Hyökkäyksien alta pääsee pakoon evade-liikkeellä, ja yksittäiseen vihuun voi lukittautua taistelun selkeyttämiseksi. Liipaisinta alhaalla pitämällä pystyy torjumaan omalla valosapelilla. Keinolla voi torjua melkein kaiken, mutta näin voi tehdä vain rajallisen määrän kertoja ennen puolustuskeinon rikkoutumista. Terveysmittaria palautetaan pyytämällä mukana kulkevaa droidia parantamaan jediä. Parantumisia on niitäkin käytössä vain rajallinen määrä, ja prosessi voi jäädä kesken. Siksi parantaminen on syytä suorittaa vain rauhallisella hetkellä.

Tämä on mainos:

Taistelun peruspalikat saattavat luoda sen käsityksen, että kyseessä on suoraviivainen hack'n slash. Näin ei kuitenkaan ole. Oikealla hetkellä torjuminen käynnistää "pärräyksen" eli parry-mekaniikan, jolloin onnistuneen torjunnan jälkeen pääsee suorittamaan oman vastaiskun. Aikaikkuna pärräykselle on varsin pieni, joten menestyminen vaatii harjoittelua. Lähietäisyyden iskujen ohella Fallen Orderissa voi pärryttää myös kauempaa ammuttuja blaster-säteitä takaisin kohti niiden ampujaa.

Pääasiallisia hyökkäyksiä on kaksi: tavallinen yksittäinen hyökkäys ja voimakkaampi raskas hyökkäys, joka käyttää Voimaa tehonsa kasvattamiseksi. Voimaa kerätään hyökkäämällä vihuja vastaan, tai silloin kun taistelu ei ole käynnissä. Raskaammat hyökkäykset ovat odotetusti hitaampia, jolloin pelaajan omaan puolustukseen jää aukko hyökkäystä varten.

Star Wars Jedi: Fallen Order

Fallen Orderissa taistellaan rajoitetusti myös ilmassa. Mistään Devil May Cry -rytkeestä ei kuitenkaan ole kyse, muta silti jedi voi loikata ilmaan ja viuhtoa droideja sapelilla ilmassa. Pelissä on mukana tuplahyppy, ja ajoittain kiipeillään pinnoilla sekä juostaan seinää pitkin, mutta muuten liikkuminen on varsin maanläheistä.

Tämä on mainos:

Voiman käyttäminen on ehkä se tehokkain ase koko pelissä. Näin demossa useitakin keinoja kääntää taistelujen kulkua omaksi eduksi Voimalla. Force Pull kiskoo kohteen jedin lähelle, ja samalla keinolla voi vuorovaikuttaa rajoitetusti ympäristön kanssa. Force Push tekee nimensä mukaisesti päinvastoin eli luo nopeasti tilaa jedin ja liian lähelle päässeiden vihujen välille. Force Stasis on mielenkiintoinen. Se hidastaa aikaa, jolloin jedin on helpompi käyttää muita Voima-kykyjä. Voimaa on kuitenkin käytössä vain rajallinen määrä, joten suunnittelu ja kykyjen taktinen käyttö tulevat hyvin nopeasti tutuiksi. Ja jos Voimaa on tarpeeksi varattuna, voi valosapelinsa heittää pahista kohti. Tällöin jää tietenkin hetkeksi itse suojatta.

Demon aikana pääsin näkemään ilahduttavan monenlaisia pahiksia, joista osa oli immuuneja Voimalle. Perinteiset trooperit käyttivät blaster-pyssyjä, mutta troopereista näkyi myös päivitetty versio, joka hallitsi hyvin lähietäisyyden lyömäaseet. Vastaani sain myös liekinheittimillä ja singoilla varustettuja troopereita. Droideista kohtasin kahta erilaista mallia: lentävät droidit ampuvat blaster-iskuja tavallisia troopereita nopeammin, ja ne saa kiskotuksi alas taivaalta Voimalla. Toisenlaiset droidit olivat enemmän ihmisen näköisiä, joiden kaataminen vaati paljon työtä. Lisäksi ihmismäiset droidit pystyivät pusertamaan jedistä elämän ulos väkivaltaisella syleilyllään.

Voimalle immuunit pahikset käyttivät mustia vaatteita, ja käyttivät lyömäaseinaan hieman valosapelia muistuttavaa asetta. Nämä jannut eivät olleet helppo vastus, ja viimeistään nyt oli pakko opetella pärräys. Vaikuttavin demossa kohtaamani pahis oli kookas AT-ST, jonka kaataminen edellytti ensin jalkojen pieksämistä valosapelilla, ja koneen kuukahtaminen jätti sitten ajajan suojattomaksi. Taistelu oli mielenkiintoinen ja näyttävä: ehdottomasti koko demon parasta antia.

E3-demon perusteella Star Wars Jedi: Fallen Order on peli, jota kannattaa pitää silmällä. Julkaisu tapahtuu 15. marraskuuta 2019 PC:lle, PS4:lle ja Xbox Onelle.

Star Wars Jedi: Fallen OrderStar Wars Jedi: Fallen OrderStar Wars Jedi: Fallen Order
HQ
HQ
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä