Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
ennakot
Gears 5

Gears 5 Versus Tech Test

Hyvältä näyttää

Viime viikonloppuna Xbox Live Gold -jäsenillä oli tilaisuus auttaa The Coalitionia ja Microsoftia testaamaan 10. syyskuuta julkaistavan Gears 5:n verkkopelipalvelimien toimivuutta. Versus Tech Test tarjosi kaikkiaan kolme pelimuotoa, kaksi suurikokoista kenttää ja varsin kattavan Boot Camp -opastusosion.

Henkilökohtaisesti minun on mahdotonta lähestyä uusinta Gears of Waria neutraalisti. Olen seurannut sarjaa sen ensimmäisestä osasta lähtien, ja lukenut kaikki Gears of War -romaanit, jotka Karen Traviss on kirjoittanut. Aloittaessani uutta Gears of Waria pelaan aina vaistomaisesti niin kuin olen pelannut sarjan aiempia osia. Versus Tech Testin perusteella suurin osa testaajista tekee samoin.

Boot Camp opettaa nimensä mukaisesti alkeet. Erilaisia toimintoja on kertynyt vajaan 15 vuoden aikana paljon, joten niiden harjoittelu kaikessa rauhassa on enemmän kuin tarpeellista ainakin aloittelijalle. Mitenkään erityisen monimutkaisia eri toiminnot eivät ole, mutta niiden selkärankaan oppimisessa menee kuitenkin hyvä tovi. Gears 5:n suurin muutos veteraanin silmissä on Lancer-kiväärin moottorisahan käynnistys. Nyt saha käynnistetään RB-napilla, kun aiemmin se tehtiin tylysti vain B-napilla. Nykyisin B-nappi käynnistää puukolla huitaisun. Tiedän jo nyt, että tämän muutoksen oppimisessa automaattiseksi menee hyvin kauan aikaa. Sinänsä sahaamisen ja puukolla huitaisun erottaminen toisistaan toimii hyvin, kyse on ainoastaan veteraanin automaattisesta muutosvastarinnasta.

Muitakin muutoksia on. Päähän ampuminen on aina tehnyt runsaasti vahinkoa, mutta nyt tuntuu siltä, että varsinkin Lancer-kiväärin päähän tekemää vahinkoa on nostettu. Kyse voi olla siitäkin, että verkkoyhteydet toimivat paremmin kuin koskaan ennen sarjan historiassa. Valikossa näkee jopa oman ping-lukeman, joka helpottaa selvästi oman yhteyden ennakointia jo ennen moninpeliottelun alkua.

Gnasher-haulikko on sarjan klassikkopyssy, josta on väännetty kättä nettifoorumeilla sarjan alusta asti. Haulikko tuntuu olevan pitkälti ennallaan, joskin kaksi peli-iloon vaikuttavaa havaintoa tein. Joskus menneisyydessä on voinut juosta vauhdilla pahiksen viereen, ja losauttaa haulikolla kylkeen suoraan juoksusta. Ominaisuus poistettiin myöhemmissä jatko-osissa, ja tätä viivettä on sittemmin tuunattu useita kertoja suuntaan ja toiseen. Gears 5:ssä aivan suoraan juoksusta haulikolla ampuminen ei onnistu, mutta melkein kylläkin. Samalla huomasin, että perinteisen kuperkeikkaloikan jälkeen haulikolla ampuminen on huomattavan hidasta. Tästä seuraa siis varmasti se, että verkkokarkeloissa pelaajat mieluummin juoksevat vastustajan kylkeen haulikoimaan sen sijaan, että käyttäisivät aiempien pelien kuperkeikkametodia.

Iloiseksi lisäksi on ehdottomasti laskettava niin sanottu kill cam, eli kuolon korjatessa lyhyt videopätkä näyttää, millä tavalla oma pelihahmo siirtyi enkelten kuoroon. Tämä on erittäin positiivinen lisä, sillä sarjan aiemmissa peleissä on käytännössä joka ilta tullut vastaan tilanteita, joissa olisi halunnut tietää tarkemmin, mitä oikeastaan tapahtui. Lyhyt kill cam tarjoaa paitsi mahdollisuuden oppia virheistään, myös tilaisuuden huomata paremmin hakkerit ja muut huijarit.

Gears 5Gears 5Gears 5Gears 5
Gears 5Gears 5Gears 5Gears 5