Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
ennakot
Control

Control viimeisessä ennakossaan

Gamereactor vieraili Remedyllä testaamassa kotimaisen ylpeytemme uutukaista Control-seikkailua vain tovi ennen virallista julkaisupäivää.

Remedy on aina ollut firma, jonka pelien laatuun sekä yleiseen kunnianhimoon on voinut luottaa aina 90-luvun puolivälin Death Rallysta lähtien. Lisäksi nimet Max Payne ja Alan Wake ovat ottaneet ansaitut paikkansa pelimaailman ikoneina.

Tähtinäyttelijöillä kyllästetty, muutaman vuoden takainen Quantum Break oli perinpohjaisen viihdyttävä paketti, mutta se ei kuitenkaan yltänyt aivan sille asetettuihin korkeisiin tavoitteisiin. Pelin jälkeen myös Remedyn yksinoikeusdiili Microsoftin kanssa raukesi, ja nyt julkaistava Control tuleekin näkemään päivänvalon myös Playstationin puolella.

Gamereactor pääsi tutustumaan jo julkaisukuntoon asti viritettyyn pelikoodiin yrityksen pääkallopaikalla Espoossa. Mitä kaikkea Manhattanin sydämeen rakennetun ja jatkuvasti muuttuvan Oldest House -rakennuksen käytäviltä löytyykään? Mikä on mystinen The Hiss? Mitä ihmettä suomalainen mestarinäyttelijä Martti Suosalo tekee talkkarin roolissa? Ja ennen kaikkea, lämmittääkö Control kokonaisuutena vanhan Remedy-fanin sydäntä?

Visuaalisesti pysäyttävä brutalistinen arkkitehtuuri sekä kerronnan new weird -genreä syleilevä yleisilmapiiri tarttuvat välittömästi kiinni pelaajan mielenkiintoon. Seikkailu alkaa nopeasti ja ilman turhia selittelyjä. Näennäisesti satunnaisena konttorivierailuna alkava tarina värittyy nopeasti sankarittaremme henkilökohtaisilla motiiveilla sekä Remedylle tunnuksenomaisesti mitä mielenkiintoisimmalla hahmokaartilla.

Ylitsepursuava "outoilu" ei kuitenkaan ole turhan vaikeaa seurata, vaan keskeinen mysteeri ja Remedyn ensimmäisen naisprotagonisti Jesse Fadenin seikkailu Federal Bureau of Controlin päämajassa nostaa kierroksia perin sujuvaan tahtiin. Sävyllisesti Control tuo mieleen Lost-sarjan Dharma Initiative -tutkijoiden ja Portalin Aperture Laboratoriesin sekoilut David Lynch -tyylisen itsetarkoituksellisen hämmentävyyden sijaan.

Remedylle poikkeuksellisesti Controlin peruspilarit suunnittelun suhteen ovat avoimuus ja personoitavuus. The Oldest House on laaja ja avoin paikka, jota on mahdollista tutkia melko vapaasti. Samoin taistelutilanteissa pelaajaa ei pakoteta tiukkoihin tekemisen malleihin, vaan kokeiluun kannustetaan monipuolisesti säädettävällä "palvelusaseella".

ControlControlControlControl
ControlControlControlControl