Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
ennakot
Predator: Hunting Grounds

Predator: Hunting Grounds

Tämän kesän Gamescomissa Gamereactor pääsi vaanimaan puissa poloisia, ja olemaan jahdattavanakin.

Niin sanottuun asymmetriseen moninpeliin erikoistunut Illfonic muistetaan pelistään Friday the 13th: The Game. Nyt työn alla on toinen lisenssi eli avaruuden metsästäjä Predator. Ensimmäinen traileri paljastettiin tämän kesän Gamescomissa, ja paikan päällä Gamereactor pääsi kokeilemaan niin metsästäjänä kuin metsästettävänäkin olemista.

Predator: Hunting Grounds on verkkopeli kokoonpanolla 4 vs. 1, jossa on mukana myös niin sanottua PvE-menoa. Peli innoittuu tietenkin vuoden 1987 John McTiernanin elokuvasta. Peli kuitenkin sijoittuu nykyaikaan, ja samalla käytössä ovat modernit aseet. Predatorilla on käytössään voimakkaat aseet ja elokuvasta tunnetut kyvyt. Tehtävänä on lyhyesti tappaa kartalla olevat ihmiset ja kerätä voitonmerkkejä niin tehdessään. Ihmisenä pelatessa on puolestaan osa Fire Teamia, joka on sotilaiden eliittijoukko. He ovat saapuneet viidakkoon tuhotakseen Predatorin muodostaman uhan.

Gamescomissa nähdyssä versiossa oli pelattavana yksi kenttä ja yksi tehtävä. Paikan päällä auttamassa oli Illfonicin luova ohjaaja Jared Gerritzen, ja pääsin aloittamaan Predatorina. Aseina olivat niin ranneveitset kuin plasmapyssykin, joilla sotilaan saa kaadettua sekunneissa. On kuitenkin liikuttava varjoissa ja vältettävä riskejä, sillä sotilaat metsästävät niin ikään Predatoria.

Piiloutuminen on helpointa Predatorin näkymättömyyskyvyllä. Yhtä nappia painamalla Predator muuttuu läpikuultavaksi, jota ei huomaa lainkaan, mikäli pysyttelee paikoillaan. Pienikin liike saa kuitenkin ympäristön reagoimaan, joka puolestaan paljastaa paikan. Veden liplatus ja puiden oksien heiluminen toimivat nekin Predatoria vastaan. Saalistaja voi itse nähdä infrapunanäöllään lähietäisyyden kaikki kohteet. Kykyjen käyttäminen kuluttaa sinistä palkkia, joten maastossa on liikuttava ajatuksen kanssa.

Predatorin suurin etu on kyky kiipeillä puissa ja liikkua vauhdilla. Gerritzenin mukaan jokainen kartan alue on yhteydessä toiseen oksien avulla. Toisin sanoen kyseessä on kuin oksien muodostama tieverkko. Liikkuminen tapahtuu yksinkertaisesti vasenta tattia painamalla. Koetin aluksi ottaa sotilaita päiviltä matkan päästä plasma-aseella. Ongelmana on, että säde kulkee todella hitaasti, jolloin kohteeseen osuminen kaukaa on hankalampaa.

Maan pinnalla sotilaat puolestaan suorittavat omaa tehtäväänsä taistellen paikallista aseistettua joukkoa vastaan viidakossa. Moinen on tietenkin loistava harhautus Predatorin työtä ajatellen, jolloin muutama poloinen on helppo napsia pois teräasein. Tulin kuitenkin huomatuksi, ja osuman saamisen jälkeen maastoon jäi vana sinistä verta reittiä osoittamaan. En kuitenkaan halunnut jäädä kiinni, joten painoin itsetuhonappia.

Predator: Hunting GroundsPredator: Hunting Grounds

Fire Teamin osana pelaaminen kuulostaa jo lähtökohtaisesti hyvin perinteiseltä FPS-pelaamiselta Predator: Hunting Groundsissa. Tarjolla on neljä hahmoluokkaa (Assault, CBQ, Scout ja Sharpshooter), ja sen lisäksi tuttu arsenaali aseita ja vielä tuttu ohjattavuuskin. Erona perinteiseen pelaamiseen on tietenkin itse Predator, joten ympäristöään on aina muistettava vilkuilla.

Sotilaan tarkoituksena on selvitä hengissä ja paeta Predatorilta, mutta sitä ennen on muutama tehtävä suoritettavana. Tällainen on pienien kartalle ripoteltujen kohteiden valtaaminen, joita puolustavat tekoälyn ohjastamat sotilaat. Valtaaminen ei ollutkaan niin helppoa kuin luulin, ja turpaan tuli useamman kerran demon aikana. Onneksi pelikaverit voivat nostaa kaatuneen toverinsa uudelleen mukaan taistoon muutaman kerran. Peli päättyy tietysti silloinkin, kun Predator suorittaa lopullisen iskun poistaen selkärangan pelaajalta.

Sotilaana pelaava ei onneksi tunne itseään heikoksi tai hyödyttömäksi. Olin jo pelannut valmiiksi Predatorilla, joten saalistajan liikkeiden ennakoiminen ja jäljittäminen oli varsin selkeää. Pelaaminen tiiminä ahkerasti kommunikoiden on pakollinen edellytys voittoon. Sotilaana voi myös sotkea itsensä mutaan, ja siten piiloutua infrapunakatseelta muutamaksi minuutiksi. Ja mikä tärkeintä: sotilaan aseet tekevät oikeasti vahinkoa. Ohjaus tuntui jo näin aikaisessa versiossa sulavalta ja hyvin tottelevalta.

Teknisestä puolesta ei kannata olla vielä kovinkaan ankara, sillä pelin kehitys on vielä alkuvaiheissaan. Ruudunpäivitys takkuili, välillä puihin ei päässyt kiipeämään ja muitakin ongelmia tuli vastaan. Toivottavasti Illfonic pystyy lisäämään mukaan vaihtelevia ympäristöjä, rakennuksia ja erilaisia pahiksia. Gerritzenin mukaan valmis kartta tulee olemaan nähtyä isompi, ja jo testattu areena oli varsin kookas.

Predator: Hunting Groundsin Gamescomin demon pelaaminen oli hauskaa. Julkaisu tapahtuu jossain vaiheessa ensi vuotta yksinoikeudella PS4:lle.

Predator: Hunting Grounds

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Ladataan seuraavaa sisältöä