Suomi
Gamereactor
ennakot
Ghost Recon: Breakpoint

Ghost Recon: Breakpoint

Pelasin kuusi tuntia Ubisoftin taktista peliä. Tulossa näyttää olevan toisaalta samanlainen kuin Wildlands, ja toisaalta erilainen.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Gamereactor matkasi Pariisiin kokeilemaan kuuden tunnin ajan Ghost Recon: Breakpointia. Edeltäjä Ghost Recon: Wildlands siirsi tunnetun sarjan avoimeen maailmaan. Tämän ansiosta Ubisoft pystyi tuottamaan lisää sisältöä, ja tuunailemaan peliä muutenkin kahden vuoden ajan. Yhdessä päivityksessä ghost-agentti vaihtoi puolta ennen lähtöään Boliviasta, ja takaa-ajo jatkuu nyt jatko-osassa.

Wildlands sijoittui Boliviaan, mikä asetti joitakin rajoituksia ympäristön suhteen. Siirtyminen Breakpointin fiktiiviseen Auroaan poistaa nämä rajoitukset. Pääsin tutkimaan vain pelialueen pohjoista laitaa, mutta jo se riitti osoittamaan, että maisemissa on tällä kertaa paljon enemmän vaihtelua. Pimeän viidakon vaihtuminen muutamassa minuutissa lumiseen vuoristoon ei ehkä ole realistista, mutta aivan varmasti viihdyttävämpää se on. Grafiikkaa on niin ikään selvästi parannettu yksityiskohtia lisäämällä. Tämän huomaa niin välivideoissa kuin tarinassa, ja edistysaskeleet kasvoanimaation osalta ovat todella selkeät verrattuna Wildlandsiin. Sulavat liikeanimaatiot puolestaan lisäävät merkittävästi siellä olemisen tuntua.

Auroa tuntuukin aidolta "hiekkalaatikolta", jossa pääsee käyttämään luovasti erilaisia uusia kykyjä ja hilavitkuttimia.

Vammautumismekaniikka tuo lisää jännitystä tulitaisteluihin, jossa suojaan hakeutumisen jälkeen laitetaan sidettä tai isketään taikaruiskulla vammojen parantamiseksi. Välineiden nikkaroiminen edellyttää tietenkin tarvittavia raaka-aineita, eikä niistä ollut missään vaiheessa pulaa. Toisin sanoen itsensä parantelu suojassa hidastaa toimintaa vain muutamilla sekunneilla.

Tämä on mainos:
Ghost Recon: BreakpointGhost Recon: BreakpointGhost Recon: BreakpointGhost Recon: Breakpoint

Vaikuttaa siltä, että Breakpoint kärsii osin samoista ongelmista kuin edeltäjä Wildlands. Auroa on antanut kehittäjille enemmän vapautta, mutta paikka tuntuu silti keinotekoiselta. Toisin sanoen ongelma on sama kuin uusimmissa Far Cry -peleissä, joiden maailma ei tunnu sisäänsä imaisevan aidolta. Esimerkiksi samoissa paikoissa kohdataan aina samat viholliset yhä uudestaan ja uudestaan. Ajaminen on niin ikään turhan kiikkerää, minkä vuoksi jalkaisin liikkuminen on paljon antoisampaa kuin ajokin kyytiin hyppääminen.

Onneksi Ghost War on saatavilla heti julkaisussa, ja Ubisoft on tehnyt kiinnostavia muutoksia kuvioon ottamalla innoitusta niin kampanjasta kuin Battle Royalestakin. Varusteita ja muita tarvikkeita on nyt ripoteltu pitkin karttoja, ja säteilevä ympyrä alkaa pienentyä erän loppua kohden. Kaikki kokeilemani kartat vaikuttivat hyvin suunnitelluilta erilaisille hahmoluokille ja pelityyleille. Toisin sanoen Ubisoft on todellakin kuunnellut Wildlandsista annettua palautetta. Haavoittuneiden kavereiden kantaminen tai raahaaminen ennen lääkitsemistä tuottaa lisäksi joitakin todella jännittäviä tilanteita.

Lyhyesti sanottuna Ghost Recon: Breakpoint on ehdottomasti Wildlandsin jatko-osa. Ubisoft on ottanut opiksi viemällä pelin uudelle alueelle ja keskittymällä enemmän realismiin esimerkiksi kavereiden kantamisen muodossa. Harmillisesti ydinpelattavuus toistaa edelleen pahasti itseään, ja suuri osa maailmasta tuntuu tyhjältä. Ubisoftilla on toki vielä aikaa korjata näitä puutteita. On silti painotettava, että minulla oli kaikin puolin hauskaa uuden Ghost Reconin parissa. Jos siis pidit Wildlandsista, pidät todennäköisesti myös Breakpointista.

Tämä on mainos:
Ghost Recon: BreakpointGhost Recon: BreakpointGhost Recon: BreakpointGhost Recon: Breakpoint
HQ
HQ
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Ghost Recon: BreakpointScore

Ghost Recon: Breakpoint

ARVIO. Kirjoittaja Matti Isotalo

Jossain vaiheessa hyväkin kaava alkaa toistaa itseään ja timantista on hiottu viimeisetkin särmät pois. Breakpoint ei ole huono peli, mutta vuosien "Ubisoft-kaavan" toistaminen entistä suuremmalle yleisölle tarkoitetussa pelissä jättää sen sieluttomaksi.



Ladataan seuraavaa sisältöä