Suomi
Gamereactor
ennakot
Disintegration

Disintegration

Testissä se moninpeliosuus V1 Interactiven tieteishybridistä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Tulevaisuudessa ihmisten aivot laitetaan mekaanisen kuoren sisään, tai siis niin tullaan tekemään Disintegrationin mukaan. Peli asettaa kulkemaan metallisen robotin saappaissa, jonka tehtävänä on löytää uudelleen ihmisyytensä. Itsensä etsintä tietenkin aiheuttaa konfliktin muiden ihmisrobottien kanssa, tai jotain siihen suuntaan. Tämä on V1 Interactiven uuden hybridipyssyttelyn lähtökohta.

Mielenkiintoinen muutos ensimmäisen persoonan pyssyttelyyn on se, että toimintaa ohjataan leijuntamoottoripyörän selästä. Näin voi sylkeä metallia ja tulta pahisten niskaan, eikä yksinkään tarvitse olla. Jokainen pelaaja ohjastaa pientä joukkoa sotilaita ja isoa "mechaa" alapuolellaan. Moinen seuraa pelaajaa taistelukentällä käskyjä totellen ja pahisten kimppuun hyökäten. Pelaaja puolestaan leijuu tilanteen ympärillä tukien omaa joukkoa ja varoen, ettei sivustaan tai selkään päästä koukkaamaan. Pelaaminen tuo mieleen Destinyn ja Company of Heroesin ristisiitoksen. Epätavallinen yhdistelmä tuntuu yllättävän hauskalta pelata.

Yksinpeliosuutta pääsin kuulemaan, joskaan en näkemään. Kuvauksen mukaan oman robottiavatarin voi tuunata mieleisekseen, samoin kuin omat joukkonsa muutenkin kykyjä hieroen haluamallaan tavalla. Moninpeliä sen sijaan pääsin kokeilemaan julkaisija Private Divisionin pohjustuksen jälkeen. Pelasin muutaman erän tavoitteellista pelimuotoa, jossa kukin joukkue hyökkäsi vuorollaan tarkoituksenaan poistaa ydin eli core, kun taas puolustava joukkue halusi tietysti estää moiset aikeet.

Iso ero yksin- ja moninpelin välillä on se, että erilaiset vaihtoehdot ovat varsin rajoitettuja. Oman joukkueen muovaamisen sijasta valittavana on joitakin valmiita vaihtoehtoja. Tällä hetkellä nämä valmiit vaihtoehdot ovat pahasti geneerisen näköisiä, ja futuristinen suunnittelu nojaa vahvasti ennalta arvattaviin kuvioihin (keskiaikaiset ritarit, samurait, neonväriset punkkarit jne.). Kosmeettiset erot ovat paikoillaan lähinnä siksi, että omat joukkonsa erottaa muista taistelukentällä. Tässä tarkoituksessa väritykset toimivat oikein hyvin.

Tämä on mainos:
DisintegrationDisintegration

Väritystä tärkeämpää on tietenkin jokaisen yksikön kyvyt, joilla on suora vaikutus siihen, miten kannattaa pelata. Halutessaan voi olla nopea, mutta samalla on sitten oltava jokseenkin pehmeä kestoltaan. Samaan tyyliin voi valita hitaasti liikuteltavan ja hitaasti latautuvan kranaatinheittimen, joka osuessaan tekee todella pahaa jälkeä. Pelasin vain muutaman erän, joten en päässyt kokeilemaan erilaisia "buildeja", mutta kokeilemissani olivat läsnä selvät vahvuudet ja heikkoudet.

Testaamassani pelimuodossa kumpikin joukkue taisteli urbaanissa ympäristössä. Toinen joukkue pyrki siis riistämään ytimen, ja toinen taas sieppaamaan sen. Viiden hengen joukkueiden on tehtävä yhteistyötä, ja erilaiset kyvyt ja joukon lukumäärä näyttivät tarjoavan useita mahdollisia vaihtoehtoja. Demon aikana kumpikaan joukkue ei saanut ydintä riistetyksi, joten peli päättyi tasan.

Testaamisen jälkeen pääsin jututtamaan johtavaa kehittäjää Marcus Lehtoa. Alun perin ideana oli se, että pelaaja vain valvoo toimintaa taivaalle sijoitetun kamerakulman turvin. Pian kävi kuitenkin selväksi, että on paljon hauskempaa kiinnittää kyseiseen kameraan aseita, jotta pelaaja pääsee osallistumaan toimintaan henkilökohtaisesti. Vaikuttaakin siltä, että päätös yhdistää ensimmäisen persoonan pyssyttely taktiseen pelaamiseen auttaa Disintegrationia erottumaan markkinoilla. Suoria kilpailijoita ei nimittäin ole.

Tämä on mainos:

Kysymysmerkiksi tietenkin jäi, millä tavalla se yksinpeli toimii, mutta ainakin lyhyen moninpelihetken perusteella idea tuntuu toimivan. Disintegration julkaistaan PC:lle, PS4:lle ja Xbox Onelle joskus ensi vuonna.

HQ
HQ
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
DisintegrationScore

Disintegration

ARVIO. Kirjoittaja Ossi Mykkänen

Kunnianhimoinen yritys mielenkiintoiselle tyylilajien yhdistelylle menee hukkaan liian vähäisten resurssien takia



Ladataan seuraavaa sisältöä