Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
ennakot
Cyberpunk 2077

Ennakossa vielä kerran Cyberpunk 2077

Oikein hyvältä näyttää.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

CD Projekt Red on onnistunut luomaan Cyberpunk 2077 -pelin ympärille valtavan hypen, ja teos on tarkoitus julkaista marraskuussa 2020. Kysymys tietenkin kuuluu, onko studiolla edes mahdollista lunastaa taivaisiin asti kohonneita odotuksia.

Pääsin kokeilemaan peliä neljän tunnin ajan, ja teoksessa on totta vie ainesta. Aiemmin näytetyt pätkät pelattavuudesta pitävät kutinsa. Nykyinen peli näyttää paljonkin paremmalta kuin se, mitä silloin joskus aluksi medialle näytettiin.

Cyberpunk 2077

Oman V-hahmon luominen kattavalla hahmoeditorilla taustatarinaa myöten mahdollistaa käytännössä kokonaan oman henkilöhahmon luomisen. Samalla pelaajalle muodostuu erityinen suhde päähenkilön kanssa. Heti aloittaessa vaikutuksen tekevät myös Night Cityn erilaiset yksityiskohdat.

Aloitin pelaamisen selvän suunnitelman kanssa. V:stä on tarkoitus tulla kirjaviisas, kadut tuntevat ja sellainen, joka osaa puhua itsensä pois ongelmatilanteista. Tein osittain vahingossa hahmostani erittäin kätevän hakkeroinnissa ja muussa teknologiassa, mutta samaan aikaan hän ei ollutkaan erityisen hyvä suostuttelija, eikä myöskään ylivertainen taisteluissa.

Cyberpunk 2077

Elämä katujen asukkina alkaa Heywoodin baarissa El Coyote. Baarimikko Pepe puhuu veloistaan korjaaja Kirkille, joka on myös osa-aikainen koronkiskuri. Kirk viettää aikaansa loossissaan yläkerrassa. Lupaan huolehtia velka-asiasta, ja nousen yläkertaan. Kirk tarjoaa minulle tuolia hampurilaista syövän isokokoisen käskyläisensä Big Joen vierestä. Velka kuitattaisiin varastamalla harvinainen auto tallistaan. Hetken kuluttua nousen autosta kyseisen tallin edessä, ja seurassani on saattaja Padre. Vuorovaikutustilanteet eri henkilöhahmojen kesken on vaikuttavasti toteutettu, ja nämä tilanteet herättävät Night Cityn eloon. Muutenkin uudelle alueelle tullessa on syytä heti tarkkailla ympäristöä ja seurata, miten paikalliset käyttäytyvät.

Auton varastaminen sujuu odotetusti aina siihen saakka, kunnes paikalle saapuu aiemmin kohdattu Jackie. Hän vaatii kovaan ääneen luovuttamaan auton itselleen, koska näki sen ensin. Onneksi lähistöllä on Night Cityn poliisipartio, ja päähenkilö välttyy putkareissulta. Kiinnostavaa on, että Jackie suhtautuu pelaajaan eri tavoin riippuen siitä, millainen taustatarina on valittu. Street Kidia Jackie kohtelee vihamielisesti ainakin aluksi, kun taas Nomadina Jackie opitaan tuntemaan työnteon ohessa. Corpona Jackie on jo ihan kaveri alusta asti.

Cyberpunk 2077

Night Cityssa on paljon kaikenlaista tutkittavaa, ja sivupoluille uhkaa harhautua myös jotain tehtävää suorittaessaan. Kaupunki on erilainen yöaikaan, ja osa tehtävistä on riippuvainen vuorokaudenajasta. Onneksi ajan saa kulumaan kätevästi valikosta niin valitsemalla, tai sitten ihan vain jotain muuta kaupungissa tekemällä odottaessaan. Viihdettä saa ihan vain kuuntelemalla keskenään puhuvien ihmisten juttuja. Kaupunginosasta toiseen siirtyminen on tehty täysin saumattomasti. Valikoiden karttanäkymä on kolmiulotteinen, ja havainnollistaa hyvin korkeuseroja. Pikamatkustuspisteitä on ripoteltu samalla tavalla kuin The Witcher 3: Wild Huntissa, ja karttanäkymä on pullollaan erilaista tekemistä osoittavia merkkejä.

Taisteleminen on tietysti iso osa pelaamista, joskaan sen ei tarvitse olla, mikäli sellaisen pelityylin itselleen valitsee. Itse tilanteet eivät ole sinänsä vaikeita, mutta kaiken teknologian ja muun sen sellaisen vuoksi on paljon asioita, joita on pidettävä mielessä. On katsottava mahdollisia pakoreittejä, vihollisten sijaintia ja siltikin on mahdollisuus valita väärin. Myös hiiviskely on mahdollista, ja sitä tuleekin tehtyä paljon.

Cyberpunk 2077

Opastusosio on onneksi olemassa, ja sen avulla saa kiinni perusteista, jotka eivät niin vaikeita ole muutenkaan. Vaihtoehtoja on kuitenkin niin paljon, että kaikista mahdollisuuksista selvillä pysyminen on erittäin hankalaa. Valitsemani kaikki henkiin jättävä lähestymistapa osoittautui hyvin vaikeaksi ainakin pelin alkuvaiheessa ennen kuin on oppinut hyödyntämään täysimääräisesti kaikkia kykyjä. Valinnoista riippuen avautuu myös uusia mahdollisuuksia dialogin aikana, mikä ei ole yllättävää.

Itse taistelut tuntuvat raskailta, aseissa on massan tuntua ja ne aseet on jaettu kolmeen erilaiseen luokkaan: Power, Smart ja Tech. Toisin sanoen yhdet ovat puhtaasti tehokkaita, toiset hyödyntävät teknologiaa ja kolmannet manipuloivat sähköä.

Aiemmin näkemätön pelimekaniikka on nimeltään "braindance", mikä tarkoittaa virtuaalista ruumiista irtautumista. Pelaaja pääsee katsomaan erilaisia muistoja ja tilanteita erillisellä kypärällä. Tehtävänä oli kerätä tietoa Evelynin avulla, joka työskentelee kattohuoneistossa maksullisena naisena. Käy ilmi, että tilannetta pääsee seuraamaan joko nauhoitteen tehneenä henkilöhahmona, tai ulkopuolisena katselijana. Näin käsillä olevan mysteerin selvittäminen on mahdollista hyvin monella erilaisella keinolla. Kohtauksen voi katsella moneen kertaan eri näkökulmista, kelata aikaa eteen- ja taaksepäin tai vaikka pysäyttää kaiken paikoilleen hetkeksi.

Cyberpunk 2077

Kaiken kaikkiaan Cyberpunk 2077 vaikuttaa mahtavalta, ja toimii vielä upeammin. Night City on todellakin onnistuttu tekemään elävän tuntuiseksi, ja kaikki kohdattavat henkilöhahmot tuntuvat omilta persooniltaan. Peli ei ole vielä valmis, mutta ehdottomasti se on odotuksen arvoinen.

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä