Suomi
Gamereactor
ennakot
Hyper Scape

Hyper Scape

Tässä on se Ubisoftin Battle Royale

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Battle Royale -lajityypin kunkku on Fortnite, mutta Call of Duty: Warzone on osoittanut, että vielä on eloa jäljellä lajityypissä. Ubisoftin oma versio sijoittuu digitaaliseen futuristiseen maailmaan, jossa yhdistyvät sujuva pelattavuus, nopea liikkuvuus ja tehokkaat erikoiskyvyt.

Vuonna 2054 maapallosta on tullut vähemmän kiva paikka. Ongelmat liittyvät niin ympäristöön kuin sosiaalisiinkin asioihin, ja ihmiset ovat lähteneet etsimään parempaa elämää digitaalisesta maailmasta. Tämä paikka on nimeltään Hyper Scape, joka on siis hieman kuin Ready Player One -elokuvan OASIS. Hyper Scapessa voi mennä ottamaan osaa Crownscape-kisaan, jossa paremmuus selvitetään ensimmäisen persoonan Battle Royalessa. Potentiaalia siis riittää vaikka mihin, mutta toistaiseksi Hyper Scapessa on mukana ainoastaan se Battle Royale.

Apex Legendsista muistuttavat liikkuvuus ja pyssyttely, jotka käydään Crackdownia muistuttavassa maailmassa. Pelaajan on tarkoitus olla se viimeinen pystyssä kaikkiaan sadasta osanottajasta. Pelaaminen painottaa kolmea osa-aluetta: liikkuvuus, erikoiskyvyt ja tulitaistot. Se itse ammuskelu tuntuu suorastaan loistavalta, joten ydinpelattavuus ei rajoita pelaajan suoriutumista. Tästä tosin seuraa se, että nopeatempoisessa ja liikkuvassa pelissä on vaikea löytää tehokasta käyttöä lähietäisyyden hitaasti käytettäville aseille.

Tämä on mainos:
Hyper ScapeHyper Scape

Esimerkiksi rynnäkkökivääri Ripper on joka tilanteen tehokas työväline. Mini-gunilla on paljon tulivoimaa, mutta tarkkuus ja tehty vahinko ovat huonommat puhumattakaan hitaammasta tähtäyksestä ja käytettävyydestä. Ongelma korostuu aseita päivitettäessä. Kentällä voi olla parempia versioita aseista, mutta saman tyypin aseen voi yhdistää toisen samanlaisen kanssa, jolloin tehty vahinko ja ammusten lukumäärä kasvavat. Ripperin kaltaisissa aseissa tämä toimii, mutta hidas ja epätarkkakin ase häviää nopeasti liikkuvammalle ja tulivoimaisemmalle perustussarille. Tai ainakin näin olen toistaiseksi pakotettu toteamaan.

Teoriassa lähietäisyydellä haulikon pitäisi olla se paras valinta, mutta varsin tavallinen ase kranaatinheitin pesee haulikon mennen tullen. Heittimen liikuteltavuus on huonompi kuin haulikon, mutta laajemmalle alalle vahinkoa tekevät kranaatit paikkaavat huonompaa liikuteltavuutta selvästi varsinkin sisätiloissa.

Hyper ScapeHyper Scape
Tämä on mainos:

Aseiden ohella Hyper Scapessa on paljon erikoiskykyjä käytössä. Näitä kutsutaan nimellä Hacks. Näitä poimitaan kentältä mukaan, ja tarjolla on jokin konsti tai päälle laitettava keino, joiden avulla taistelun suunta voi muuttua tyystin. Mukana on niin räjähtäviä miinoja, paikasta toiseen siirtymisen mahdollistava teleporttaus kuin näkymättömyyttäkin. Hacks-kyvyt tuovat paljon vaihtelua ja erilaisia mahdollisuuksia pelaamiseen. Osalla kyvyistä voi myös antaa tukea omalle joukkueelle.

Hacks-keinot jakautuvat kolmeen erilaiseen luokkaan, joista kaksi ensimmäistä on henkilökohtaisia kykyjä ja kentälle laitettavia esineitä. Se kolmas luokka on sitten muulle joukkueelle tukea ja suojaa tarjoava luokka. Tukikategorian ongelmana on, että pelaajien on seistävä varsin tiiviissä ringissä saadakseen keinosta ilon irti. Moinen ei tietenkään käy päinsä, jos taistelu jyllää kiivaana ympärillä. Onneksi näitäkin keinoja voi yhdistää toisiinsa niitä päivittäen, mutta tällä kertaa päivitys lyhentää niiden käyttöä rajoittavaa niin sanottua cooldown-aikaa. Tästä syystä matsin edistyessä päivitetyt keinot osoittavat arvonsa.

Liikkuvuus käyttää samanlaisia keinoja kuin mitä on nähty Apex Legendsissa. Toisin sanoen esteen korkeus ei juuri haittaa, ja väistöliikkeitä pystyy tekemään myös ilmassa monin erilaisin tavoin aina tuplahypystä liukumiseen saakka. Tästä seuraa se, että Hyper Scapen kenttäsuunnittelu voi olla kilpailijoitaan pienikokoisempaa, kunhan vain sen kentän sisällä on riittävästi erilaisia mahdollisuuksia.

Hyper ScapeHyper Scape

Ja näin onkin, sillä kartta Neo-Arcadia on Fortniten ja Warzonen vastaavia areenoita pienempi, mutta monipuolisempi. Kartta jakautuu yhdeksään kortteliin, joista jokaisessa on oma nimetty paikkansa eli niin sanottu hotspot. Kentässä on vähemmän avoimia alueita, ja enemmän urbaaneja paikkoja. Toisin sanoen luvassa on enemmän rakennuksia, korkeuseroja ja liikkuvampaa taistelua. Innoitusta on haettu eurooppalaisesta arkkitehtuurista, jota yhdistetään futuristiseen ulkoasuun.

Pelialue pienenee siten, että kartalla näkyvät alueet rappeutuvat ja katoavat. Tämä koskee niin rakennuksia kuin niissä olevia tavaroitakin. Näin tilalle jää pelkkä avoin ja paljas alue, jossa on helppo tulla ammutuksi ilman suojaa. Näin ollen seuraavalle alueelle siirtyminen on käytännössä pakollista. Tähän uudenlaiseen tyyliin sopeutuminen tuntui minusta vaikeimmalta oppia.

Hyper Scapessa on myös niin sanottu Echo-järjestelmä. Pelaajat voivat poistua pelistä echona, juoksennella ympäriinsä, merkitä vihollisia ja puhua tiimikavereiden kanssa tässä kuolemattomassa muodossaan. Echo-pelaajat eivät voi taistella, eivätkä elävät pelaajat voi niitä nähdä. Uudelleen peliin pääseminen on mahdollista vain reset-pisteillä, joita putoaa maahan kaatuneista pahiksista. Noin käytännössä peliin takaisin pääsee vain, jos oma joukkue on riittävän aggressiivinen ja menestyy. Myös nämä reset-paikat katoavat rappeutuvan alueen mukana. Toisin sanoen matsin edetessä takaisin pääsemisen mahdollisuudet alati huononevat.

Hyper ScapeHyper Scape

Hyper Scapen Crownscape tarjoaa myös toisenlaisen mahdollisuuden voittoon. Voittoa ei saavuteta ottamalla kaikki muut pois päiviltä. Voittaa voi saavuttamalla kruunu, joka ilmestyy karttaan matsin loppuhetkillä. 45 sekunnin ajan kruunua hallussaan pitänyt joukkue voittaa. Moinen ei tokikaan ole helppoa, sillä kruunun poimiminen tekee kaikki muutkin pelissä olevat tietoiseksi yrityksestä. Näin ollen muuten tappioita kärsineillä joukkueilla on silti mahdollisuus voittaa. Samalla se muistuttaa tehokkaasti tappavia joukkueita siitä, ettei voitto ole taattu pelkästään tarkasti ampumalla.

Hyper Scapessa pääsee toki myös tuunaamaan omaa pelihahmoaan. Näitä Champion-hahmoja voi varustaa uusilla asuilla, uusilla eleillä, uusilla lyömäaseilla ja niin edelleen. Kaiken saa käyttöönsä pelaamalla, mutta tulossa on myös kauppapaikka mikromaksuineen, mikäli haluaa ennemmin lyödä taalaa tiskiin.

Ubisoftin oma versio Battle Royalesta vaikuttaa olevan jotain uutta ja outoa. Hyper Scape tuntuisi olevan varteenotettava kilpailija ankarasti kilpaillussa lajityypissä.

HQ
Hyper ScapeHyper Scape
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä