Suomi
Gamereactor
ennakot
Call of Duty: Black Ops

Call of Duty: Black Ops

Activisionin pelimammutti Call of Duty yrittää jälleen marraskuussa vallata miljoonat olohuoneet ympäri maailman. Ruotsin Gamereactorin Jonas Mäki matkasi Los Angelesiin ottamaan selvää Black Opsin moninpelistä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Infinity Wardin romahdus on vielä tuoreena mielessä, joten aiempaa suuremmat paineet Call of Dutyn menestyksestä laskeutuvat nyt "kakkostiimi" Treyarchin harteille. Studio viimeistelee parhaillaan Call of Duty: Black Opsia, joka on sarjassaan ensimmäinen kylmää sotaa käsittelevä peli. Pelaaja hyppelee kuuluisasta konfliktista toiseen, kun salaliittoja pursuava tarina poliittisesti räjähdysherkästä ajanjaksosta hiljalleen aukenee.

Call of Duty: Black Ops toimii pitkälti samalla tavoin kuin Infinity Wardin luoma Call of Duty: Modern Warfare 2. Miestä kaatuu kuin metsää myrskyssä, ja kaiuttimissa pauhaavat räjähdykset ja sotilaalliset huudahdukset. Vaikka mukana ei ole juurikaan futuristisia aseita, ovat aseet selvästi nykyaikaisempia kuin toisen maailmansodan torrakot. Se lisää tunnetta siitä, että Black Ops on läheisempää sukua Modern Warfare 2:lle kuin Treyarchin aiemmalle World at Warille.

Mutta entäpä Call of Duty: World at Warin suositut natsizombit? Mitään ei ole toistaiseksi varmistettu, mutta Treyarch sanoi, että heillä on vielä muutama ässä hihassaan. Onkin mahdollista, että Black Opsista vielä kuoriutuu jonkinlainen zombivyöry - Treyarch kun tuntui olevan varsin halukas pitämään faninsa tyytyväisinä.

Pelissä on kuitenkin monia asioita, jotka erottavat Black Opsin sarjan aiemmista osista. Tekijät ovat ottaneet motokseen "kilpaile, kustomoi, luo" ja pyrkivät lisäämään peliin kaikean, mitä fanit ovat toivoneet. Lopputulos vaikuttaa kiehtovalta. Lisäyksiin lukeutuvat esimerkiksi botit, jotka ovat pitkään sarjasta uupuneet. Treyarchin mielestä nettipeliin ei osallistu riittävästi ihmisiä ja tekoälyn ohjaamat moninpelivastustajat ovat täydellinen tapa houkutella ihmisiä moninpelin saloihin. Kaksi pelaajaa voi tehdä jaetulla ruudulla yhteistyötä tai kilpailla vastakkain bottiarmeijan joukossa.

Tämä on mainos:

Toinen merkittävä lisäys on pelin sisäinen valuutta CP - tai COD Points. Ajatuksena on, että pelaajat voivat avata uusia ominaisuuksia ja varusteita ostamalla ne leikkirahalla. Näin pelaajien tulisi saada juuri haluamansa kimpsut nopeammin.

Valuuttaan liittyvät tiukasti myös uudet uhkapeliä muistuttavat Wager-ottelut, joissa erän alussa asetetaan panokseksi COD-pätäkkää ja kilpaillaan kolmen parhaan joukkoon pääsystä. Kärkikolmikko jakaa potin, kun taas muut menettävät rahansa. Wager-otteluita ei tarvinut pelata montaa huomatakseen, että isojen rahojen voittaminen ja työllä ansaittujen ropojen menetys toimivat ylimääräisinä kannustimina kaikille mukana olleille.

Omaa hahmoluokkaansa voi muokata niin kuin viime pelissä, mutta tällä kertaa muokattavuudella on suurempi vaikutus ja kunkin pelaajan hahmoluokan tunnistaa nyt selvemmin. Esimerkiksi jos hahmo on varustettu suojautumaan kranaattien sirpaleilta, se kantaa raskaita suojavarusteita ja jykevää kypärää. Se on selvä merkki vastustajalle siitä, mitä heikkouksia kyseisellä hahmolla voi olla.

Omille hahmoilleen voi myös luoda tunnuskuvia valtavasta määrästä vaihtoehtoja. Jos on aina halunnut luoda kuvan auringonlaskussa kylpevästä hevosesta aseet kavioissaan, tässä se on mahdollista. Kuvan osia voi käännellä, pyöritellä ja zoomailla. Käytännössä pelissä on mahdollista luoda itselleen ja klaanilleen täysin ainutlaatuinen tunnus. Lisäksi aseita pääsee viilailemaan tavalla, joka jättää Army of Two: The 40th Dayn nuolemaan näppejään. Miten olisi hymynaama tavallisen tylsän kiikaritähtäimen ristikon sijaan? Huvittaisiko kirjoitella kaiverruksia aseisiin? Kaikki onnistuu.

Tämä on mainos:

Treyarch on jopa lisännyt perkkejä ja tappobonuksia. Yksi suosikeistani oli RC-RD, Wathogin näköinen radio-ohjattava pikkuauto, joka on täynnä räjähteitä ja jota on lähes mahdoton ampua. Auton voi ajaa pienelle kamikaze-ajelulle nurkan takana peukaloitaan pyörittelevien vihollisten iloksi. Pelaajat pääsevät myös leikkimään pommeja pudottavan helikopterin kanssa ja ohjaamaan ohjuksia. Hieman perinteisempiin aseisiin mukavaa vaihtelua tuo varsijousi, joka ampuu räjähtäviä nuolia hieman kuin Gears of War 2:n Torque Bow.

Luonnollisesti mukana on tuoreita pelimuotojakin. Pelaamistani muodoista viihdyttävin oli Wager-variantti Gun Game, jossa tarkoituksena on surmata vihollinen pelin kaikilla 20 aseella. Jokaisen tapon jälkeen ase automaattisesti vaihtuu parempaan. Se tuo toimintaan runsaasti vaihtelua ja pakottaa muuttamaan taktiikkaa lennossa. Pelimuodossa on myös syytä olla varuillaan, sillä suolatuksi joutuessaan joutuu palaamaan edellisen aseen käyttöön. Muita uutuuksia ovat esimerkiksi vain yhden ammuksen kerrallaan tarjoava One in the Chamber ja Sticks and Stones, jossa käytössä on vain kirves, puukko ja jousi.

Treyarch tuntui olevan hyvin ylpeä videotoiminnosta, joka ei ole kaukana Halo 3:n teatteritilasta. Ottelut tallennetaan kiintolevylle, ja niitä on mahdollista katsoa ja leikellä myöhemmin. Kamera on täysin pelaajan kontrollissa, joten toimintaa voi seurata aina näyttävimmästä näkökulmasta. Parhaat hetkensä pystyy myös jakamaan muiden kanssa netissä. Toiminto on tehokas ja helppokäyttöinen, joten se tuottaa varmasti lukemattomia huikeita Youtube-pätkiä.

Loppujen lopuksi mikäs sen tehokkaampaa viraalimarkkinointia kuin antaa pelaajien jakaa parhaat palat potentiaalisesti mainiosta nettipelistä.

[Käännös: Kimmo Pukkila]

HQ
Call of Duty: Black OpsCall of Duty: Black OpsCall of Duty: Black OpsCall of Duty: Black Ops

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä