Suomi
ennakot
Baldur's Gate III

Baldur's Gate III Early Access

Paljon potentiaalia, mutta valmis se ei vielä ole

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Baldur's Gate III on saapunut Early Access -tilaan. Mukana on tarina, ja samalla satoja henkilöhahmoja keskustelujen käymiseksi. Peli ei kuitenkaan ole vielä valmis. Kaikki pelialueet, tiet ja hahmoluokat ovat mukana monien bugien kera. Toisin sanoen tämä teksti kannattaa ottaa enemmänkin suosituksena siitä, kannattaako peliin pariin lähteä jo nyt, vaiko kenties odottaa. Peli kehittyy vielä, ja aikanaan ulos saadaan kuitenkin se 1.0-versio.

Peli alkaa hahmonluonnilla. Mahdollisuutena on joko luoda uusi, tai sitten käyttää samaa pohjaa kuin mitä Larian Studiosin Divinity: Original Sin 2:ssa käytti. Tällä hetkellä saatavissa olevassa versiossa on kuusi hahmoluokkaa, ja toiset kuusi ovat vielä suunnitteilla. Oma suosikkini on Paladin, mutta valitettavasti sitä ei ole mukana. Kokeilin siksi kahta muuta hahmoluokkaa: Priest ja Warlock. Molemmilla on omat keinonsa niin lyömäaseilla kuin taikahyökkäyksilläkin.

Erilaisia rotuja on kahdeksan, ja kaikilla on omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Ihmiset ovat hyviä melkein kaikessa, githyankit ovat hyviä erilaisten miekkojen kanssa ja puolituiset ovat lyhyitä, ja siksi hyviä hiiviskelyssä. Kaikilla hahmoluokilla ja roduilla on lisäksi omat alakategoriansa, ja valittavana on niin ikään erilaisia taustoja. Näillä taas on vaikutusta siihen, millä tavalla keskustelut etenevät, ja miten luotuun pelihahmoon suhtaudutaan matkan aikana. Alusta asti on selvää, että valinnanvaraa ja syvyyttä riittää.

Baldur's Gate IIIBaldur's Gate III

Huomasin, miten eri tavoilla saa pelatessaan tietoa riippuen siitä, millaisen hahmon on luonut. Baldur's Gaten juuret ovat tiukasti kynä ja paperi -roolipeleissä. Valintoja tehdään paljon niin keskusteluissa kuin muissakin pelitilanteissa. Ruudulla on tällöin ihan oikea noppa, jota klikataan. Tavoitteena on saada tietty numero, jonka määräävät valitun hahmon kyvyt ja muut vahvuudet. Arvostan tällaisia perinteisiä ratkaisuja.

Valintoja on paljon, ja niin on seurauksiakin. Puolensa pääsee valitsemaan eri tilanteissa. Asettuako pakolaisten puolelle tuhoten heidän turvallisuuttaan uhkaavat pahikset? Vai auttaako pahiksia, jotka puolestaan voivat auttaa pelaajaa hänen omassa ongelmassaan? Valintojen vaikutuksesta pelaaminen muuttuu tavalla ja toisella.

Baldur's Gate IIIBaldur's Gate III

Noin yleisesti ottaen peli näyttää upealta. Sieltä ja täältä puuttuu edelleen liikeanimaatioita, ja kamera bugittaa, mutta muuten Baldur's Gate III näyttää upealta isometrisestä kuvakulmastaan. Eri henkilöhahmot on mallinnettu yksityiskohtaisesti, ja kasvot näyttävät eläviltä keskusteluissa välittäen tunteita pelaajalle. Odotan innolla, miten hyvältä peli näyttää valmiina. Pelimaailma on niin ikään vaikuttava, ja ero tyylitellympiin Divinity-peleihin on selkeä. Korkeuseroja on paljon, runsaasti paikkoja on tutkittavaksi ja valaistus on ajoittain mahtava.

Baldur's Gate III korvaa pelisarjan vanhat reaaliaikaiset taistelut vuoropohjaisella taistelujärjestelmällä. Molemmissa on puolensa. Itse sain hyvin kiinni vuoropohjaisesta menosta, koska siten saa paremman yleiskäsityksen taistelun kulusta. Itse taistelut ovat tyydyttäviä. Kaikilla hahmoluokilla on erilaiset kyvyt, joten älykkäästi muodostettu ryhmä vaihtelevia sotureita saa paljon aikaan. Ajan kanssa käytössä olevat kyvyt kuluvat, joten lepääminen on keskeistä. Kiinnostavin lisä on kuitenkin improvisaatio, jonka mahdollistavat peliin sisällytetyt fyysiset toiminnot. Näitä ovat muun muassa hyppääminen, esineiden heittäminen tai tavaroiden työntäminen. Kun keksii jonkin omasta mielestään erikoisen tavan selvitä tilanteesta ja se toimii, tuottaa se pelaajalle suuren tyydytyksen tunteen.

Baldur's Gate IIIBaldur's Gate IIIBaldur's Gate III

Mutta entä ne ongelmat sitten? Bugien ohella en pidä siitä, että yksinkertaisten asioiden tekeminen on liian vaikeaa. Tämä johtuu tietenkin pelin ohjauksesta. Jostain syystä Larian Studios ei ole käyttänyt aiemmista Baldur's Gate -peleistä tuttua järjestelmää, vaan tehnyt omansa. Toinen vaihtoehto olisi ollut esimerkiksi Pillars of Eternityssa tai Wasteland 3:ssa käytetty (hyvä) järjestelmä.

Toinen valitus koskee sitä, miten käsitellään kunkin henkilöhahmon kannossa mukana olevia tavaroita. Esimerkiksi kauppiaan kanssa asioiminen ei ole helppoa, vaan jokaisen henkilöhahmon kanssa on erikseen varmistettava myyminen ja ostaminen erikseen. En ymmärrä, miksei kaikkea mukana kulkevaa tavaraa voi tarkastella yhtenä joukkona pelaamisen helpottamiseksi.

Muita isoja ongelmia Baldur's Gate III:ssa ei olekaan, ja kyseessä on kaikkiaan hyvin vaikuttava peli. Toivottavasti nämäkin pulmat saadaan korjattua Early Access -vaiheen aikana. Kannattaako sitten peli ostaa jo nyt? Suosittelisin odottamaan, kunnes teos on saatu valmiimmaksi, eikä vähiten teknisten ongelmien ja bugien vuoksi. Oma kahdeksan tunnin tallennustiedostoni katosi taivaan tuuliin päivityksen myötä, ja osa tehtävistä sai pelin kaatumaan kokonaan. Toisin sanoen peli ei ole vielä maalissa, eikä esitäkään sellaista.

Aika näyttää, millaiseksi se valmis Baldur's Gate III muodostuu. Larian Studiosin pelillä on huimasti potentiaalia, mutta myös työtä on vielä huimasti jäljellä.

8/10

+ Tunnelmallinen, kunnianhimoinen, näyttävä, tuntuu hyvältä, monipuolinen pelattavuus, hyvä ääninäyttely

- Kankea pelimekaniikka, sotkuiset valikot, runsaat bugit

Baldur's Gate IIIBaldur's Gate IIIBaldur's Gate III

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Raportissa Baldur's Gate III

Raportissa Baldur's Gate III

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Baldur's Gate III on julkaistu Early Access -tilaan, ja nyt on aika katsoa, mikä on tilanne. Lue ennakkoversion arvio täältä.



Ladataan seuraavaa sisältöä


Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.