Suomi
Gamereactor
ennakot
Kingshunt

Kingshunt

Ensivilkaisu Overwatchia, MOBA-pelejä ja Dark Soulsia yhdistelevään moninpelirymistelyyn

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Pääsin osallistumaan suomalaisen Vaki Gamesin uuden Kingshunt-pelin alfatestaukseen. Kyseessä on mielenkiintoinen, uusi moninpelikonsepti, joka yhdistää vaikutteita Overwatchista, Dark Soulsista, taisteluareenamoninpeleistä sekä klassisista tornipuolustuspeleistä.

Tällä hetkellä toiminnassa on Guardian Assault -pelimoodi, jossa hyökkäävä osapuoli pyrkii tuhoamaan kentän toisessa päässä olevan vartijan. Hyökkääjillä on käytössään kaksi hyökkäyslinjaa, joita pitkin he voivat kutsua avukseen erilaisia kätyreitä. Puolustajat taasen voivat asetella tielle kätyrit pysäyttäviä esteitä sekä kaikkia ampuvia tykkitorneja.

KingshuntKingshunt
Tämä on mainos:

Jokaisella pelaajalla on valittavissa joukko hahmoja, jotka noudattavat overwatchmaista jakoa taistelijoihin, tankkeihin ja tukihahmoihin. Vaikka tällä hetkellä käytössä on vain neljä hahmoa, on hahmokavalkadin tarkoitus olla lopullisessa versiossa varsin runsas. Käytössä on lähitaistelijoita ja ampuvia yksiköitä, mutta lähitaistelijat vaikuttavat yleisesti ottaen mielenkiintoisemmilta valinnoilta.

Hahmoilla on käytössään neljä erilaista taitoa; taistelijoilla ne ovat lähtökohtaisesti erilaisia suoraa vahinkoa tuottavia mäjäytyksiä, tukihahmolla taasen on käytössä esimerkiksi parannustaitoja ja muita epäsuoria vaikutuskeinoja. Lisäksi yksi taidoista on hitaasti latautuva ultimaattinen supertaito.

KingshuntKingshunt

Pelaajille kertyy erilaisia resursseja, joita käytetään pelinrakentamiseen. Hahmot keräävät riimuja, joiden avulla panssarin tai nopeuden kaltaisia ominaisuuksia voi parantaa ostamalla riimukortteja. Korttien vaikutukset vaihtelevat erilaisista suoraan vaikuttavista suojista hieman monimutkaisempiin hyökkäystaitoihin.

Tämä on mainos:

Toisena resurssina toimivat rakennuspisteet, joita joukkueet käyttävät epäsymmetrisesti. Hyökkääjät voivat käyttää pisteitä kätyreiden luomiseen ja vahvistamiseen; vastaavasti puolustajat käyttävät niitä puolustuslaitteisiin. Koska käytössä on useampia hyökkäyslinjoja, on asemointi ja ajoitus erittäin tärkeää.

KingshuntKingshunt

Kingshuntin soulslikemaisuus syntyy lähitaistelun baletista, jossa lyönnit ja väistöt kuluttavat nopeasti palautuvaa kestävyyttä. Näin tavoitteena on luoda nopeatempoinen peli, jossa pärjääminen vaatii monipuolisesti taitoja. Toisaalta yksittäisten taistelujen voittaminen vaatii toimintaroolipelien nopeatempoista refleksinäppäryyttä, mutta lopulta sodan voittaminen vaatii strategista hahmotuskykyä - koska ja mitä kaistaa pitkin hyökätä, sekä paljonko kätyreitä kannattaa ostaa.

Taistelu hyökkääjien käytössä olevia tusinataistelijoita vastaan sujuu oikein mallikkaasti, sillä pelaajien ohjaamat hahmot ovat ominaisuuksiltaan ylivoimaisia. Varsinaiset taistelut ihmispelaajia vastaan ovat sen sijaan pelin suola, mutta myös haaste. Ollakseen nautittavaa, tulee taistelun olla nopeatempoista ja sujuvaa. Tällä hetkellä kaukotaistelu tuntuu paljon ketterämmältä, sillä lähitaistelussa meno ainakin omalta osaltani menee melkoisen tunnottomaksi huitomiseksi.

Kingshunt

Ensivaikutelmana Kingshuntin idea vaikuttaa erinomaiselta ja kehityskelpoiselta. Usein parhaat pelit syntyvät yhdistelemällä vanhoja ideoita uudenlaiseksi mausteseokseksi. Kierroksen käynnistyessä hahmonvalinnalla ensimmäinen vaikutelmani oli ahaa-elämys: tämä on siis fantasiamaailmaan sijoittuva Overwatch! Mutta ensimmäisen pelin aikana tajusinkin, että ehkä tämä onkin ennemmin ensimmäisen persoonan MOBA. Jossa siis saa rakentaa tykkitorneja ja miekkailla. Tämähän onkin melkoisen mielenkiintoinen sekoitus!

Erilaiset tornipuolustuspelit ovat olleet salainen paheeni aina XCraftien modeista alkaen. Olen katsonut kateellisena, kuinka Dotan kaltaiset modit kehittyivät vakavasti otettaviksi ja täysimittaisiksi peleiksi. Sen sijaan tornipuolustuspelit ovat jääneet kevyiksi selain- ja mobiilipeleiksi. Jo alkuperäisistä Team Fortresseista asti on yleisin hahmovalintani ollut tykkitorneja rakentava insinööri. Olisikin upeaa, mikäli tornipuolustusmaisuutta vietäisiin Kingshuntissa nykyistä pidemmälle.

Kingshuntin tarjoama kokonaisuus on konseptuaalisesti toimiva. Vaikka kyseessä on alfaversio, on teos jo sinänsä toimiva ja mielenkiintoinen. Luultavasti tasapainoa taktisemman miekkabaletin korostamisen ja strategisemman kätyrien sekä puolustuslaitteiden rakentelun välillä tullaan vielä hakemaan. Itse sijoittaisin lisää pelaajakuntaan, jota jälkimmäinen ulottuvuus kiinnostaa suoraa taistelun melskettä enemmän. Ymmärrän täysin myös vaihtoehtoisia näkemyksiä. Sen sijaan erityisesti lähitaistelu vaatii vielä terävöittämistä.

Tarkkaa julkaisupäivää ei ole ilmoitettu, mutta Vaki Games on ilmoittanut julkaisevansa pelin vuoden 2021 aikana PC:lle ja konsoleille. Jäämme odottamaan mielenkiinnolla lopullista versiota!

Kingshunt
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Kingshunt

Kingshunt

ENNAKKO. Kirjoittaja Risto Karinkanta

Ensivilkaisu Overwatchia, MOBA-pelejä ja Dark Soulsia yhdistelevään moninpelirymistelyyn



Ladataan seuraavaa sisältöä