Suomi
Gamereactor
ennakot
Dyson Sphere Program

Dyson Sphere Program (Early Access)

Suurprojekteista suurin

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Dyson Sphere Project tavoittelee enemmän kuin kuuta taivaalta. Kokonaisen tähden energian valjastamiseen tarkoitettu teoreettinen Dysonin kehä ei nimittäin ole rakennusprojektien helpoimmasta päästä.

Factorion ja Satisfactoryn kaltaiset, monimutkaisten tuotantolinjastojen luomiseen ja optimointiin tähtäävät pelit eivät ole kaikelle kansalle sitä parasta viihdettä, mutta tietynlaiselle pelaajalle ne ovat parasta huumetta. Vain viisihenkisen kiinalaisen Youthcat Studiosin Dyson Sphere Project noudattelee monilta osin näiden kahden asettamia suuntaviivoja, mutta tähtää melkoisen massiiviseen loppuprojektiin, jonka saavuttaminen on kymmenien, ellei satojen pelituntien takana.

Dyson Sphere ProgramDyson Sphere Program

Peli aloitetaan isokokoisen robotti-mechan puikoissa, joka lähetetään satunnaisesti luotuun aurinkokuntaan tehtävänään luoda Dysonin kehä. Aloitus on erittäin vaatimaton jopa surkuhupaisuuksiin asti, sillä massiivinen galaktinen tehtävä aloitetaan puita ja pusikoita kaatamalla. Tästä jatketaan yksinkertaisten kaivosten rakentamiseen ja lopulta pelin pihviin, eli tuotantolinjojen rakentamiseen. Erikoisuutena peliä ei pelata ensimmäisestä persoonasta tai kaksiulotteisuuden rajoittamana, vaan toimintastrategia Planetary Annihilationia muistuttavilla pienillä planeetoilla. Ensimmäinen pallero on tutun turvallinen sinisen vihreä paratiisi, mutta tämän resurssien osoittautuessa riittämättömiksi pelaajan on suunnattava katseet lähiplaneetoille. Jahka teknologiaa on kehitetty tarpeeksi, mecha voi lennellä lähipalloille itse, ja myöhemmin perustaa planeettojen välille automaattisia toimitusketjuja. Sitä ennen edessä on kuitenkin tuntien työ perusraaka-aineiden jalostamisessa ja värikkäiden tutkimuskuutioiden valmistuksessa. Robotti voi valmistaa kaikenlaista itse, mutta tehokkaan tuottamisen A ja O on automaatiossa.

Dyson Sphere ProgramDyson Sphere Program

Kolmiulotteisuus on pelissä sekä vahvuus että pienoinen haitta. Se nimittäin mahdollistaa melkoisen monimutkaisten päällekkäisten tehdaskompleksien rakentamisen, mutta tekee tehokkaan ja optimoidun lopputuloksen tekemisestä esimerkiksi Factoriota vaikeampaa. Pääpaino on kuitenkin selkeästi rakentamisessa planeettojen pinnoilla seikkailuun verrattuna, ja tähän pelin Early Access -versiossa on jo hyvät työkalut. Paketti on muutenkin varsin viimeistellyn oloinen, vaikka sen sisaruspelien edistyneemmät ominaisuudet ja käyttömukavuutta parantavat pienet jutut eivät olekaan (vielä) mukana. Peliä päivitetään kuitenkin erittäin ahkerasti, mikä lupaa hyvää sen pitkäikäisyyden kannalta. Toivottavasti esimerkiksi avaruudessa lentelyä hiotaan vielä, sillä robotin ohjastaminen tyhjiössä on oudon sekavaa tällä hetkellä. Muitakin outouksia on, kuten mechan jatkuva voimanlähteen latailu, joka ei tuota peliin mitään muuta kuin tarpeetonta odottelua.

Dyson Sphere Program on erittäin lupaava ja jo tässä vaiheessa sekä varsin nätti että viimeistelty peli tuotantolinjojen optimoijille. Sen galaktisen mittakaavan tavoite on jopa hieman liiankin iso, tai ainakin sen saavuttaminen tuntuu kymmenien pelituntienkin jälkeen tolkuttoman kaukaiselta. Ainakin pelaajalla riittää pelaamista, mikäli Dysonin kehän haluaa nähdä läheisen tähden ympärillä edes kerran.

Dyson Sphere ProgramDyson Sphere Program

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä


Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.