Suomi
Gamereactor
ennakot
Age of Empires IV

Age of Empires IV

Katsaus kauan odotettuun jatko-osaan

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Jo jonkin aikaa on ollut tiedossa, että Age of Empires on saamassa kokonaan uuden osan. Vanhemmat pelit saivat taannoin omat Definitive Edition -versionsa. Nyt kuitenkin on tulossa se ensimmäinen kokonaan uusi Age of Empires sitten Age Empires III:n, joka julkaistiin vuonna 2005. Microsoft kutsui Gamereactorin katsomaan ennakkoon sitä seuraavaa peliä, jota kehittää Relic Entertainment.

Julkistustraileri paljasti jo sen, että Age of Empires IV (AoE IV) sijoittuu keskiaikaan. Kehittäjien mukaan keskiaika valittiin sen vuoksi, että se tarjoaa hyvän valikoiman erilaisia sivilisaatioita pelaajien valittavaksi. Ja nimenomaan sellaisia, jotka eivät ole jo valmiiksi tuttuja. Age of Empires IV tulee olemaan henkinen jatko-osa Age of Empires II:lle. Kyseessä ei kuitenkaan ole niin sanottu "remake". Tulossa on tuttua, mutta myös odottamatonta.

Ensinnäkin on selvää, että Age of Empires IV:n tekijät haluavat opettaa myös hieman historiaa pelin aikana. Mukana julkaisussa on kaikkiaan kahdeksan sivilisaatiota ja neljä erilaista kampanjaa. Jokainen näistä keskittyy kyseisen sivilisaation nousuun ja tuhoon. Yksi näistä on Normannien Englannin valloitus, joka alkoi William the Conquerorin invaasiolla ja Battle of Hastingsillä vuonna 1066. Kampanja seuraa paitsi Williamia, myös hänen jälkeläisiään aina siihen asti, kun Magna Carta allekirjoitettiin 1215.

Tämä on mainos:

Pelinkehittäjien on ollut mahdollista kertoa "ihmismäistä historiaa". Lisäksi kampanjan aikana kertoja antaa hieman kontekstia siitä historiallisesta ajasta, mitä ollaan pelaamassa. Lisäksi tehtävien välillä nähdään lyhyitä videoita, joissa esitellään historiallisia englantilaisia kyliä ja linnoja, joissa kävelee keskiaikaisia sotilaita. Tekijöiden mukaan pelissä on kolmen tunnin verran dokumentaarista ja historiallista aineistoa.

Ennakkotilaisuudessa esiteltiin neljä mukana olevaa sivilisaatiota: English, Mongols, Chinese ja Delhi Sultanate. Viimeksi mainittua ei ole aiemmin esitelty, ja mukana on vaikuttavaa Etelä-Aasian arkkitehtuuria unohtamatta voimakkaan näköisiä elefanttijoukkoja. Tekijöiden tarkoituksena on ollut löytää sellaisia sivilisaatioita, jotka jättivät jälkensä historiaan.

Tästä päästään ajatukseen, että pelaaminen on tuttua mutta odottamatonta. Sivilisaatiot tulevat olemaan aiempaa enemmän asymmetrisia. English tulee olemaan hyvin samanlainen kuin Britons Age of Empires II:ssa, mutta Mongolsit ovat sitten jotain muuta kuin mihin sarjassa on totuttu. Mongols kykenee pakkaamaan tavaransa ja liikkumaan rakennuksineen paikasta toiseen. Lisäksi käytössä on lampola, joten he eivät ole sidottuja marjojen keräilyyn pelin alkuvaiheessa. Jokaisen sivilisaation täytyy siis osata priorisoida eri tavoilla neljän keskeisen resurssin kesken.

Age of Empires IV
Tämä on mainos:

Tuttua on sitten se, että mukana on sekoitus massayksiköiden ja erityisten yksiköiden kesken, ja toisaalta erilaisten teknologioiden kesken. Näyttää siltä, että kullakin sivilisaatiolla nämä massayksiköt ovat ainakin eri näköisiä. Keskeinen kolminaisuus keihäsmiesten, ratsuväen ja jousimiesten kesken on niin ikään ennallaan. Tuttua on myös eteneminen aikakaudesta toiseen. Ensin aloitetaan Dark Agesta, ja edetään Imperial Ageen. Tämä mekaniikka toimii kuten Age of Empires III:ssa. Aikakaudesta toiseen siirtyminen pakottaa valitsemaan erikoistumisen nimeltä landmark. En ole varma, mitä tämä tarkoittaa Age of Empires IV:ssä, mutta ilmeisesti silloin valitaan jokin ekonominen etu, tai ehkä sotilaallinen erikoistuminen, jolla saa etua vihollisiin verrattuna.

Uusi esitelty pelimekaniikka on väijytyksien tekeminen. Ennakkotilaisuudessa ei kuitenkaan ollut esillä muuta kuin maininta siitä, että tällainen pelimekaniikka on olemassa. Piirityssodankäynti on sekin tehty uusiksi. Age of Empires IV:ssä muurit ja portit voi miehittää tulinuolilla. Lisäksi yksiköt voivat kavuta muureille. Toisin sanoen jousimiehet voivat nousta niille, ja ampua alaspäin ensimmäistä kertaa pelisarjassa. Niin ikään viholliset voivat nousta piiritysvarusteillaan muureja ylös.

Uutta pelisarjalle ovat sankariyksiköt, joilla on "rajoitetut erikoiskyvyt". Mukana on Mongol Khan, joka pystyy ampumaan ilotulitteellisen nuolen, joka sitten "boostaa" muita yksiköitä. Sankariyksiköt eivät tule olemaan terminaattoreita, vaan ne tarjoavat pientä lisäetua taistelussa. Näytetyn uuden pelattavuuden perusteella mukana on muitakin erikoisia voimia, kuten mongolien tornista lähetettävä joukkokääntymisen konsti. Tällä hetkellä ei ole tiedossa, ovatko tällaiset keinot käytössä ainoastaan kampanjassa, vaiko kenties myös moninpelissä.

Yksiköiden suhteen uuden pelin visuaalinen tyyli muistuttaa vanhempia osia enemmän sarjakuvaa. Tällainen vähemmän realistinen tyyli on ollut tietoinen valinta. Pelin tulee olla helposti hahmotettava ja ymmärrettävä. Kysymys on tasapainoilusta historian, pelattavuuden ja pelisarjan perinteiden välillä. Henkilökohtaisesti toivon, ettei sarjakuvamaista toteutusta viedä niin pitkälle, että historiallisen realismin tunne kärsii. Muuten peli vaikuttaa pyörivän sujuvasti, ja pohjalla hyrrää jo aiemmissa peleissä käytetty moottori.

Viimeiseksi on sanottava, että olen innoissani siitä, että jokaisella sivilisaatiolla on omat historiallisesti tarkat uhoamisliikkeensä. Tällä kertaa ne jopa muuttuvat, kun aikakaudet etenevät. Kehittäjien mukaan heillä oli väkeä matkustamassa Turkista Mongoliaan nauhoittamassa oikeita ääniä. Jokaisella sivilisaatiolla on niin ikään oma arkkitehtuurinsa ja soundtrackinsa.

Age of Empires IV tulee siis sisältämään paljon historiaa, kun julkaisussa on mukana kahdeksan eri sivilisaatiota ja neljä erilaista kampanjaa. Eikä videomuotoista dokumenttiakaan ole unohdettu. Ainoa huolenaiheeni on, ettei sarjakuvamainen tyyli välttämättä vetoa historianörtteihin samalla tavalla kuin aikoinaan realistisemman näköinen Age of Empires II.

Age of Empires IVAge of Empires IV
Age of Empires IV
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
GR Livessä tänään Age of Empires IV

GR Livessä tänään Age of Empires IV

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

On uusi viikko, ja sehän meinaa taas GR Liveä parin tunnin ajan alkuiltaisin. Maanantain kunniaksi työn alla on strateginen Age of Empires IV, jonka Gamereactorin arvion...



Ladataan seuraavaa sisältöä