Suomi
Gamereactor
ennakot
Ratchet & Clank: Rift Apart

Ratchet & Clank: Rift Apart

Ratchet & Clank tekevät vihdoinkin paluun, ja tällä kertaa heillä on seuraa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Olosuhteet huomioon ottaen Playstation 5 on onnistunut keräämään jo kohtuullisen määrän laadukkaita yksinoikeusjulkaisuja. Suomalainen Returnal on jo ulkona, ja kesäkuussa seuraan liittyy Ratchet & Clank: Rift Apart. Luvassa on kaikesta päätellen sellaista menoa, ettei peliä olisi mahdollista toteuttaa vanhalla Playstation 4:llä.

Gamereactor pääsi taannoin katsomaan peliä ennakkoon, ja valitettavasti ainoastaan katsomaan. Insomniac Games näytti peräti 40 minuutin verran pelattavuutta useammankin esittelyn voimin. Kerrottavaa riitti niin tarinasta, pelin teknologiasta, musiikista kuin monesta muustakin asiasta. Toisin sanoen tietoa saatiin paljon, mutta vieläkään ei ole tiedossa, miltä Ratchet & Clank: Rift Apartia tuntuu pelata.

Ratchet & Clank: Rift Apart

Esittely alkoi Megalopoliksen paraatista, jossa Ratchetille ollaan ojentamassa palkintoa hänen panoksestaan galaksin pelastamisessa. Clank on valmistellut tilaisuuteen yllätyksen korjatun Dimensionatorin muodossa. Vehje meni rikki Into the Nexusin aikana. Ohjaaja Marcus Smith tähdensi kuitenkin, että pelistä pääsee kärryille ilman ennakkotietoja sarjan aiemmista osista.

Paraati menee myttyyn, kun paha Nefarious hyökkää. Alkupuolen kohokohta koittaa, kun Ratchet kääntää magneettisten saappaidensa avulla painovoimaa 90 astetta. Tämä kääntää kirjaimellisesti taistelun päälaelleen. Kahakan loputtua Clank päättää, että on aika esitellä uusi Dimensionator. Mutta silloin Nefarious hyökkää jälleen varastaen vehkeen. Kaksikko lähtee tietenkin perään. Nefarious onnistuu avaamaan useita ulottuvuusportteja, ja kaikessa hässäkässä Ratchet ja Clank joutuvat erilleen toisistaan. Näissä kahdessa vaihtoehtoisessa ulottuvuudessa Nefarious hallitsee omassa dystooppisessa Nefarious Cityssa, joka siis on näiden ulottuvuuksien vastine Megalopolikselle. Uudessa ulottuvuudessa Clank tapaa Rivetin, joka on kyseisen paikan Ratchetia vastaava olio. Kyseinen kaksikko suuntaa Ratchet perässään tehtävään pelastamaan maailmaa. Tai näin ainakin olettaisin.

Ratchet & Clank: Rift ApartRatchet & Clank: Rift Apart

Toinen ja hieman mittavampi esittely keskittyi Rivetiin, joka yhdessä Clankin kanssa matkustaa länkkäreistä innoittuneeseen maailmaan Torren IV etsimään Fixeriä. Tämä mystinen hahmo saattaa olla avuksi kummallisen kojeen korjaamisessa. Torren IV näyttää hyvin elävältä monine yksityiskohtineen, ja sarjalle epätyypillisesti se näyttää eletyltä paikalta. Insomniac Games on pitänyt huolen siitä, että jokainen planeetta on paitsi ulkoisesti erottuva, myös kertoo oman sivutarinansa. Ja pieniä lisäkohtaamisia koetaan väkeä täynnä olevilla kaduilla.

Esittelyssä näytettiin myös Rivetin omia aseita ja kykyjä. Hänellä on "hurlshot", eli erikoinen tarttumakoukku, jonka avulla Rivet pääsee hyökätessään pyörimään ympäriinsä, ja koukun irti päästäessä saa kunnon lisävoiman lentoonlähdössä. Dash-liikkeen tekevät mahdolliseksi leijuntasaappaat, ja jokseenkin hauska ase nimeltä Drillhound. Pora nimensä mukaan lähettää uhkaavan koiran maan sisään ennen pahaa-aavistamattoman kohteen kimppuun käymistä. Ohjelmoija Adam Noonchesterin mukaan aseita suunnitellessa noudatettiin kolmea periaatetta. Aseiden käyttämisen tulee olla hauskaa, niissä pitää olla mukana jokin strateginen elementti ja ennen kaikkea mukana pitäisi olla huumoria. Drillhound on ennen kaikkea huumoripitoinen, kun taas muissa aseissa on ajateltu ennen kaikkea käytettävyyttä. Kaikki tulevat käyttöön, sillä demon lopussa nähty pomovastus oli vauhdikas ja tuhoisa.

Ratchet & Clank: Rift Apart

Rivet ja Ratchet vaikuttavat olevan uuden pelin tähdet. Molemmilla on käytössään samat kyvyt ja päivitykset, joten mitään ei tarvitse päivittää kahdesti. Rivet on kuitenkin tottunut toimimaan enimmäkseen yksin. Hän on kaksikosta se monipuolisempi hahmo, joka tunnistaa myös heikkoutensa. Robottinen käsi kertoo kohdatuista menneistä haasteista. Ohjaaja Marcus Smithin mukaan mahdottomilta näyttävien haasteiden päihittäminen on yksi pelin teemoista. Näin tosin lähinnä tarinan osalta, sillä Insomniac Games haluaa tehdä Ratchet & Clank: Rift Apartin mahdollisimman helposti lähestyttäväksi kaikille pelaajille.

Ratchet & Clank: Rift ApartRatchet & Clank: Rift Apart

Insomniac Games haluaa pelinsä olevan äänen ja kuvan puolesta pitkien animaatioelokuvien tasolla, ja tässä Playstation 5:n tehot auttavat. Jo aiemmin mainittujen elämää kuhisevien planeettojen ohella esimerkiksi ammutut luodit reagoivat vaikuttavasti veden kanssa. Sitä paitsi Clankin metallinen ulkomuoto ottaa ilon irti ray tracingista, ja niin Rivetin kuin Ratchetin turkki heiluu tuulessa uskottavasti.

Markkinointi on toistaiseksi keskittynyt pyssyttelyn ja erilaisten tilanteiden hehkuttamiseen. Tekijät näyttivät nyt myös erilaisia pelattavuustyyppejä. Yhdessä kentässä ulottuvuudet vaihtuvat jatkuvasti, kun taas toinen kenttä on puoliavoin maailma, jonka erilaisia tavoitteita voi suorittaa haluamassaan järjestyksessä. Lisäksi mukana on myös Glitch-minipelejä, ja Clankin omia minipelejä pulmailu keskiössään. Ratsuja on kaksi erilaista: Speedlen ohella toinen näyttää hieman lohikäärmeeltä, jolla voi lentää lyhyitä matkoja. Tulossa näyttäisi olevan vaihteleva kokonaisuus. Toivon kuitenkin, ettei Insomniac Games ole unohtanut tasoloikkaa, koska sitä on näytetty toistaiseksi hyvin vähän.

Joka tapauksessa Ratchet and Clank: Rift Apart näyttää hyvin lupaavalta, ja tehot Playstation 5 -konsolista ulosmittaavana pelinä se vaikuttaa pakko-ostokselta. Jos vain on saanut jostain itselleen uusimman Playstationin hankituksi.

Ratchet & Clank: Rift Apart julkaistaan yksinoikeudella Playstation 5:lle 11. kesäkuuta.

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä


Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.