LIVE
logo hd live | E3 2021 - Day 3 - Broadcast Pre-Show, Intellivision, Take-Two Interactive Panel, Indie Showcase and
See in hd icon
Suomi
Gamereactor
ennakot
Humankind

Humankind, uusi katsaus Amplitude Studiosin taidonnäytteeseen

Kunnianhimoinen strategiapeli, jossa kirjoitetaan uudestaan ihmiskunnan historia.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Humankind piti alun perin julkaista huhtikuun lopulla, mutta sitten lykkäys iski. Lopullinen julkaisu on määrä tapahtua elokuussa, ja Gamereactor pääsi ennakkoon pelaamaan hyvän pätkän Amplitude Studiosin 4X-peliä Humankind. Pääsin itse asiassa pelaamaan melkein koko pelin läpi.

Niin sanotut 4X-pelit rakentuvat neljän x:n ympärille: tutki, laajenna, hyödynnä ja tuhoa (explore, expand, exploit, exterminate). Humankind istuu määritelmään täydellisesti, sillä strategiapelissä kirjoitetaan ihmiskunnan historia uusiksi käyttäen laajentumisen, diplomatian ja taistelun mekaniikkoja omien päämäärien edistämiseksi. Mukana on muista vastaavista peleistä tuttu vuoropohjainen järjestelmä. Toisin sanoen tehtyään omalla vuorollaan kaikki halutut tai mahdolliset toiminnot aika etenee taas hieman lisää eteenpäin.

Humankind alkaa neoliittiselta ajalta eli suurin piirtein silloin, kun maatalous keksittiin ja ihmiset alkoivat asettua vakituisesti yhteen tiettyyn paikkaan asumaan. Peli jakautuu juuri tällä tavalla erilaisiin aikakausiin, ja siten pelaaminen etenee historiallisesta jaksosta toiseen. Neoliittisella aikakaudella tavoitteena on tutkia ympäristöä ja kasvattaa oman heimon kokoa. Palkinnoksi saa ruokaa, jota tarvitaan väestön kasvattamiseksi. Lisäksi tarvitaan muita tärkeitä resursseja kuten Science (uuden teknologian kehittäminen) ja Influence (lisälaajentumisen mahdollistaminen). Kun koossa on riittävästi kyseisen aikakauden ansaittuja tähtiä, pääsee siirtymään seuraavalle aikakaudelle.

Näitä aikakauden ansaittuja tähtiä saa suorittamalla erillisiä haasteita tai merkkipaaluja. Neoliittisella kaudella se saattaa tarkoittaa neljää erillistä heimoa, tai vaikka kahden erilaisen eläimen voittamista taistelussa. Muun muassa tällä tavalla Humankind erottautuu muista vastaavista strategiapeleistä, sillä aikakausi etenee vain silloin, kun sivilisaatio saavuttaa tarvittavat tähdet. Kun tarvittava määrä on kasassa, voi uudelle aikakaudelle siirtyä heti, tai tehdä vielä jonkin aikaa projekteja loppuun vanhassa aikajaksossa.

HumankindHumankind

Humankind erottuu muista myös mainerankkauksen eli "fame rankin" ansiosta. Kyseessä on keino mitata, miten aktiivinen sivilisaatio on ollut pelin kuluessa. Kyseessä ei välttämättä ole se voiton määrittävä vaade, mutta jos pelaaja ansaitsee ylimääräisiä tähtiä kyseisen aikakauden kuluessa, rakentaa ihmeellisiä rakennuksia, löytää luonnonihmeitä tai muuta sellaista niin on todennäköistä, että pelaaja on muutenkin melkoinen voimatekijä pelin maailmassa.

Mitä sitten tapahtuu, kun siirtyy uudelle aikakaudelle? Joka kerralla on mahdollista valita Culture. Nämä ovat keinoja määrittää, millaiseksi oma sivilisaatio ajan kuluessa muodostuu. Esimerkiksi antiikin aikana voi valita joko egyptiläiset, babylonialaiset, mykeneläiset ja niin edelleen. Klassisella kaudella voi sitten valita vaikkapa roomalaiset, hunnit tai mayat.

Jokaisella kulttuurilla on omat erityiset määrittävät bonukset. Egyptiläiset ovat hyviä suunnittelemaan, ja luvassa on tuotantobonus kaupungeille. On niin ikään mahdollista rakentaa egyptiläisiä pyramideja, ja käyttää erityistä markabata-yksikköä. Roomalaiset ovat puolestaan vahvoja sotimisessa, ja jokaisella armeijalla on siten yksi ylimääräinen yksikköpaikka. Erityistä kuitenkin on se, ettei valittu Culture määritä omaa sivilisaatiota pelin kuluessa. Jokaisella uudella aikakaudella voi valita uuden kulttuurin bonuksineen, ja osa edellisen kulttuurin piirteistä säilyy mukana uuteenkin, ja näin voi tehdä kaikkiaan kuusi kertaa pelin aikana. Pelissä on siis kaikkiaan kuusi erilaista aikakautta.

Oman sivilisaation rakentamisen puolesta Humankind tuntuu seuraavan muiden pelien osoittamilla askelmerkeillä. Kaupunkeja voi laajentaa rakentamalla uusia rakennuksia ja asuinalueita. Mitään ihmeempää tässä ei ole, sillä meno on hyvin tuttua muista peleistä. Sama pätee myös teknologian kykypuuhun. Ensin valitaan seuraavaksi tutkittava teknologia, ja muutama vuoro myöhemmin voi nauttia työn hedelmistä. Tuttu tunnelma ei silti ole huono asia, sillä se helpottaa peliin sisään pääsemistä. Jos siis on jo ennakkoon hankkinut pohjatiedot 4X-peleistä.

Taistelu on sitten eri asia. Vuoropohjaisena pelaajan on annettava joka vuorolla omalle armeijalleen tietty määrä komentoja. Suurin havaitsemani haitta on, että taistelun lopputulos on usein päätetty jo ennen tappelun alkamista. Toisin sanoen pelaaja näkee jo ennakkoon niin omat kuin vihollisenkin tilastot ja keinot. Jos siis peli kertoo, ettei voittamiselle ole suuria mahdollisuuksia, ei pelaaja itse voi tehdä paljoakaan asiantilan muuttamiseksi.

Diplomatian osalta kaivattaisiin vielä lisää kehitystä. Amplitude on selvästi panostanut paljon diplomatiaan, mutta osuus tuntuu hieman liian monimutkaiselta. Mukana on runsaasti vaihtoehtoja, mutta ilman syvällisempää ymmärrystä pelistä diplomatia saattaa jäädä monilta pelaajilta hyödyntämättä.

Humankind
Gamestar

Humankindissa on myös avatar-järjestelmä, jollaista ei muissa vastaavissa olekaan. Oman avatarinsa voi tuunata mieleisekseen, ja se jopa kehittyy pelin kuluessa sen mukaan, millaisia Cultureja valitsee. Tämä lisää kokonaisuuteen säväyksen lisää syvyyttä.

kaikesta päätellen Humankind näyttää olevan muodostumassa yhdeksi parhaista 4X-peleistä. Voiko se olla parempi kuin mahtava Civilization? Se selviää vasta julkaisussa, mutta joka tapauksessa Humankindia kannattaa odottaa.

HumankindHumankindHumankind
Gamestar
Gamestar

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä


Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.