LIVE
HQ
logo hd live | No Rest for the Wicked
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Suomi
      Gamereactor
      ennakot
      Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin

      Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin

      Sivuaskelsarja saa uuden tilaisuuden loistaa.

      Tilaa uutiskirjeemme tästä!

      * Pakollinen tieto
      HQ
      HQ

      Monster Hunter on sarjana tällä hetkellä sellainen, ettei sitä pääse pakoon missään. Nintendo Switchin yksinoikeus Monster Hunter Rise julkaistiin maaliskuussa, ja toki se ihmisten näyttelemä elokuvakin on saatu ilmoille. Rikollisen aliarvostettu sivuaskel Monster Hunter Stories saa jatkoa ensi kuussa nimellä Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin. Gamereactor pääsi taannoin kokeilemaan peliä noin kolmen tunnin ajan.

      Jatko-osan tapahtumat ovat tyystin erilliset edeltäjään verrattuna. Pelaaja asettuu legendaarisen hirviönmetsästäjä Redin lapsenlapsen saappaisiin, joka asustaa trooppisella Hakolo Islandilla. Rathalos-monsut ovat alkaneet mystisesti kadota, ja pelaaja saa munan suojelukseensa. Tämä muna liittyy isoisän kallisarvoiseen Guradian-monsuun Ratha. On siis hoidettava munaa, ja ratkaistava katoavien Rathalos-olioiden mysteeri.

      Monster Hunter Stories on aina tuonut mieleen Mario & Luigi -pelit monellakin tavalla. Samalla tavalla Stories ottaa monia pääsarjan ominaisuuksia muuntaen ne vuoropohjaiseen muottiin. Stories on aivan eri maata kuin ne pääsarjan pelit, mutta silti aiheena on lähteä matkaan pieksämään suurikokoisia monsuja nikkaroiden jäänteistä itselleen parempia aseita ja haarniskoita.

      Tämä on mainos:

      Vuoropohjaisen taistelun ohella etäisyyttä muihin pelisarjan osiin otetaan siten, että pelaaja pystyy kasvattamaan ja kouluttamaan pienen joukon omia monsuja. Näitä hirviöitä löytää kartalla olevista luolista, ja kuoriutumisen jälkeen oliot liittyvät mukaan taistoon. Jokaisella hirviöllä on omat erikoisuutensa, ja kykyjä voi jopa yhdistää keskenään Rite of Channelingin avulla. Onkin mukavaa tehdä hirviöistä omia liittolaisia, ja luoda se oma unelmamonsu kokeilemalla erilaisia ominaisuuksia.

      Kuten mainitsin, taistelut ovat vuoropohjaisia. Logiikkana taustalla on kivi-paperi-sakset, sillä perushyökkäyksiä on kolmenlaisia (power, technical, speed). Avain menestykseen on lukea pahisten liikkeitä, ja lanseerata vastahyökkäys. Lisäksi omien hirviöiden kanssa voi suorittaa tuhoisia yhteishyökkäyksiä.

      Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin

      Mukana on aimo annos syvyyttä, sillä pääsarjan mallin mukaisesti hyökkäyksensä voi kohdistaa hirviön tiettyyn ruumiinosaan nikkarointimateriaalien saamiseksi. Omaa asetta voi vaihtaa kesken taistelun, sillä nuijamaisilla aseilla ja teräaseilla on erilainen teho eri vihollisiin. Erikoishyökkäyksien tekeminen on mahdollista alla juoksevan sinisen mittarin täytyttyä. Esimerkiksi Pukei-Pukeilla voi suorittaa myrkkysateen pahiksen niskaan, joka tietenkin jättää niille päälle myrkkyvaikutuksen.

      Tämä on mainos:

      Taisteluiden ulkopuolella päästään tutkimaan pelin puoliavointa maailmaa, ja tässäkin omat monsut ovat käyttökelpoisia. Esimerkiksi Pukei-Pukei voi karjua pienemmät pahikset pakosalle, ja Velocidrome pääsee loikkimaan korkeammalla oleviin paikkoihin. Useitakin haudattuja aarteita voi löytää, kun mukana on oikeanlainen monsu. Tästäkin syystä sen oman joukon kokoonpanon pohtiminen on tärkeää.

      Mikä sitten jatko-osassa on uutta tarinan ja paremman grafiikan lisäksi? Hirviöitä on mukana aiempaa selvästi enemmän, joista osa on tuttuja muista sarjan peleistä. Niin ja Worldin scoutfliesit ovat mukana auttamassa joidenkin monsujen jäljityksessä.

      Suurin osa näkemästäni antaa odottaa peliltä hyvää, mutta mukana on myös sellaista, joka saa hieman huolestumaan. Taisteluissa pelaajan rinnalla on liittolaishahmo hirviöineen, ja pelaaja itse ohjaa ainoastaan itseään. Useammin kuin kerran tämä liittolainen käytti parannusesineensä samalla vuorolla kuin pelaaja itse. Näin seurauksena on hukkaan heitetty oma vuoro. Lisäksi jokainen tutkittava alue on erotettu toisista pitkillä lataustauoilla, mikä tuntuu tässä vaiheessa jo vanhentuneelta suunnitteluratkaisulta. Switchille julkaistu Rise ratkaisi tämän ongelman jo maaliskuussa Switchillä.

      Stories 2 näyttää olevan muotoutumassa yhtä hurmaavaksi kuin vuoden 2017 edeltäjänsä ainakin muutamien ensituntien perusteella. Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin julkaistaan Nintendo Switchillä ja PC:llä 9. heinäkuuta.

      Monster Hunter Stories 2: Wings of RuinMonster Hunter Stories 2: Wings of Ruin
      Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin

      Aiheeseen liittyviä tekstejä



      Ladataan seuraavaa sisältöä