Suomi
Gamereactor
ennakot
Elden Ring

Elden Ring Gamescomin ennakossa

Bandai Namco päästi näkemään ennakkoon From Softwaren odotettua roolipeliä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

From Softwaren aiemmat pelit ovat yhdistäneet haastavan taistelujärjestelmän pelimaailman tutkimiseen. Näin on saatu jotain enemmän kuin vain "vaikea peli". Seuraavassa pelissä Elden Ring From Software rakentaa näille kahdelle peruspilarille. Dark Soulsin ja Bloodbornen taistelumekaniikkaa monipuolistetaan taktisilla valinnoilla, jotta pelaajat voivat päihittää haasteet useilla eri tavoilla. Kehittäjien mukaan pelikokemus riippuu vahvasti valitusta pelityylistä. Aiemmin From Softwaren peleissä on ollut avoin maailma ja jonkinlainen pääpiirteinen tarina, mutta nyt suunta on enemmän perinteisemmän roolipelaamisen suuntaan. Gamescomin humussa Gamereactor pääsi katsomaan, mitä tulossa on.

HQ

Souls-pelien malliin Elden Ringin tarina jättää tulkinnan varaa. Lost Gracen himmenevä valo ohjaa pelaajaa eli Tarnished Onea halki Lands Betweenin maan. Vastaan tulee muinaisia puolijumalia, jotka ovat vastuussa Elden Ringin tuhoutumisesta. Jos puolijumalat voittaa, voi pelaajasta itsestään tulla Elden Lord. Tai ainakin näin pelaaja matkaan houkutellaan.

Pohja tälle "monimutkaiselle monikerroksiselle kerronnalle" on George R.R. Martinin kirjailussa, joka pohjusti näin Elden Ringin Miyazakille tiimeineen muutama vuosi sitten. PR-heppu Yasuhiro Kitaon mukaan From Softwarelle ei asetettu rajoituksia toimitetun materiaalin tulkitsemisen suhteen.

Tämä on mainos:

Kitao tähdensi, että NPC-hahmojen kohtalo kerrotaan paremmin kuin aiemmissa Souls-like-peleissä. Samaan aikaan kehittäjät halusivat luoda joustavan tarinakudelman, jota pelaajat voivat vapaasti tulkita. Toisin sanoen omia tulkintoja pääsee tekemään tämän minimissään 30 tuntia kestävän seikkailun aikana.

Elden RingElden RingElden RingElden Ring

Elden Ringin sanotaan olevan moninkertaisesti suurempi kuin kehittäjänsä aiemmat pelit. Ja koska pelaajan ei haluta eksyvän Lands Between -maailmassa, on mukana nyt ensi kertaa suunnistuskeinoja. Ruudun ylälaidassa on kompassi, ja yksityiskohtainen kartta on käytössä. Tuntemattomia alueita varten tarvitaan kartanpalasia, ja sellaisten löydyttyä pääsee merkkaamaan hirviöiden pesiä, aarteiden paikkoja sun muita samaan malliin kuin The Legend of Zelda: Breath of the Wildissa.

Jo kaukaa pystyn erottamaan huonosti vartioidun saattueen, jonka mukana kulkee vain muutama yksinkertainen sotilas. Pelaajan lähestyessä taivaalta syöksähtää lohikäärme eliminoiden poloiset vartijat. Pelaaja saa valita, luikkiako pois paikalta vai koettaako varastaa lohikäärmeen haltuun päätyneen aarteen olion nenän alta.

Tämä on mainos:

Lands Betweenin maisemissa kuljetaan "Spirit Steedilla", jonka voi kutsua alleen koska tahansa (paitsi luolastoissa ja moninpeli-istuntojen aikana). Hevosen avulla pääseekin liikkumaan sujuvasti pelimaailmassa. Korkealta putoamista ei tarvitse pelätä, koska sellaisesta ei vahinkoa kerry. Hevosen selästä voi taistella, myös toisia ratsailla olevia vihollisia vastaan.

HQ

Pelin maailmasta ei ole vielä paljoa näytetty, mutta selvästi Lands Between on jaettu erillisiin alueisiin. Mukana on ainakin lumihuippuisia vuoria, erivärisiä metsiä, laajoja preerioita ja sumuisia soita. Tämän alueen tarkoitus on johtaa pelaaja Legacy Dungeonseihin. Kyse on alueista, joiden pelaaminen tuntuu Dark Soulsin pelaamiselta, ja jokaista vieläpä vartioi oma Elder Lord. Kesän 2021 E3-trailerissa nähty Stormvale Castle on yksi tällainen perinteisempi haaste.

Kenttää pelatessa voi päättää, käyttääkö suorinta reittiä ja tulla katapulttien ammunnan kohteeksi samaan aikaan pahiksia vastaan taistellen. Toinen tapa on valita salainen reitti linnan reunalla. From Softwaren mukaan nämä pelialueet muistuttavat niitä monikerroksisia maisemia, joista studio tunnetaan. Elden Ringissä ajatusta on kuitenkin kehitetty edelleen uudella tavalla liikkua. Pelaaja voi hyppiä vapaasti samaan malliin kuin Sekiro: Shadows Die Twicessa. Näinkin pieni asia muuttaa pelaamista paljon, sillä uudet pelialueet on suunniteltu tämä hyppiminen mielessä.

Elden RingElden RingElden RingElden Ring

Taktiset vaihtoehdot ovat se osa-alue, joka erottaa Elden Ringin muista Souls-like-peleistä. Aiempien pelien tyyliin on mahdollista kehittää omaa hahmoaan esimerkiksi joko lyömäaseiden tuntijaksi, velhoksi tai jousimieheksi. Tällä kertaa kuitenkin rohkaistaan kokeilemaan kaikkia käytössä olevia vaihtoehtoja. Esimerkiksi Weapon Arts ei ole enää sidottu vain yhteen tiettyyn aseeseen, vaan niitä voi vaihdella ja ottaa käyttöön välitallennuspisteissä. Loitsujen, aseiden ja kykyjen valinta on Elden Ringissä suunniteltu tuntumaan "wanhan hywän ajan roolipelaamiselta", ja tällä on suuri merkitys siihen, miten pelin haasteita kannattaa lähestyä.

From Software näytti esimerkiksi pieneen leiriin soluttautumista. Ennen sisälle suuntaamista kohde tiedusteltiin etukäteen kiikareilla, jotta sopiva reitti raskaasti vartioidulle aarteelle selviäisi. Sitten oli aika hiipiä pitkässä ruohikossa, tainnuttaa vartija nukutusnuolella ja sitten eliminoida tämä yhdellä iskulla. Hieman myöhemmin hälytys tehtiin ja tappelu alkoi. Silloin paikalle manattiin joukko kummituksia, jotka pitivät jäljelle jääneet sotilaat kiireisinä. Erillisinä näitä elementtejä on jo nähty, mutta kokonaan uutta on, että ne ovat kaikki samaan aikaan käytössä Souls-like-pelissä.

Elden RingElden RingElden RingElden Ring

Hiiviskelyn avulla pystyy suoraa konfliktia välttämään, mutta lajityypille tyypillistä taistelua ei voi kokonaan välttää. Jos huomaa olevansa jumissa, kannattaa apua pyytää joko NPC-hahmoilta tai toisilta ihmispelaajilta. Kivisillä muistomerkeillä voi tehdä selväksi, millaista apua on kutsumassa (jos siis on hankkinut ne tarvittavat keinot). On silti mietittävä, mitä on tekemässä, sillä yhtä lepohetkeä kohden voi kutsua vain yhden kerran NPC-hahmon avuksi.

Mahdollisuutena on myös pyytää ihmispelaajaa mukaan co-op-menon hengessä. Enimmillään kaksi kaveria voi liittyä omaan peliin Lands Betweenin maisemia valloittamaan, etsimään maanalaisista luolastoista aarteita ja tietenkin avustamaan pomotaistoissa. From Softwaren aiempien pelien tyyliin pomovastuksista tulee sitä kestävämpiä, mitä useampia pelaajia on mukana. Kehittäjän mukaan verkkopelin rajoituksia on vähennetty merkittävästi, joten pelaajien on helpompi kokeilla yhdessä pelaamista. Aiemmin Souls-like-peleissä on pitänyt kerätä varsin harvinaisia käyttöesineitä kavereiden mukaan kutsumiseksi.

Elden Ringin Gamescom-esitys oli erittäin valaiseva, mutta en vieläkään ole täysin vakuuttunut. Kehittäjät haluavat luoda avoimen maailman roolipelin, joka yhdistää Dark Souls -peleille tyypillisen taistelumekaniikan monipuoliseen hahmonkehitykseen. Niin sanotut Legacy Dungeonsit täyttävät varmasti vanhojen fanien odotukset, mutta entä se muu peli sitten? Tarkasti rajattujen alueiden koluaminen on hyvin erilaista verrattuna avoimen maailman samoiluun. Niin tai näin, Elden Ring julkaistaan 21. tammikuuta 2022.

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Elden RingScore

Elden Ring

ARVIO. Kirjoittaja Onni Ratala

Elden Ring on haikea kokoelma FromSoftwaren parhaimpia ja huonoimpia ideoita.



Ladataan seuraavaa sisältöä