LIVE
HQ
logo hd live | The Good Life
See in hd icon
Suomi
Gamereactor
ennakot
Battlefield 2042

Battlefield 2042, betailun tunnelmia

Tältä näyttää ja tuntuu futuristinen pyssyttely betassaan.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Myöhemmin kuluvalla viikolla EA avaa tulvaportit, ja päästää pelaavan kansan kokeilemaan Battlefield 2042 -peliä avoimen betailun merkeissä. Testaaminen onnistuu kaikilla alustoilla, ja kokeiltavana on klassinen "konkka" eli Conquest uudella Orbital-kartalla. Julkista betailua edeltävänä aikana Gamereactor pääsi kokeilemaan menoa kolmen tunnin ajan. Nyt on jonkinlainen käsitys siitä, millaista onkaan ajokeilla kurvailu, pyssyttely ja uudet lisäykset (kuten muokattavat operaattorit).

Uuteen Orbital-karttaan mahtuu 128 pelaajaa, sillä pelasin PC:llä. Edellisen polven konsoleilla pelaajamäärä on rajoitettu 64 pelaajaan. Orbital on kooltaan isompi kuin mikään aiemmin pelaamani kartta Battlefieldissa. On vaikuttavaa katsella ympärilleen, ja seurata kaikkialla samaan aikaan tapahtuvaa kaaosta. Yhdessä tähystyspaikassa näin ajokkeja putoilevan taivaasta, tankkien tykittävän ammuksiaan ja jalkaväkeä liikkumassa eteenpäin. Lisäksi jättimäinen tornado imee pelaajia sisäänsä tuhoten maastoa mennessään. Näin kävi kuitenkin vain yhdessä ottelussa, ja kehittäjien mukaan tornado nähdään vain noin 10% pelejä.

Orbitalin keskus on jättimäinen raketti, joka on sijoitettu juurikin kartan keskelle. Pelaajat voivat koettaa räjäyttää raketin, tai suojella sitä, jotta raketti pääsisi lähtemään matkaan. Tähän ei liity erityisiä edellytyksiä voittoon, mutta näkemisen arvoista menoa on luvassa, ja samalla lopputulos muuttaa taistelukenttää. Jos raketti räjähtää, lähialue peittyy tuleen ja savuun. Jos taas raketti pääsee matkaan, saa lähialueelle kutsutuksi lentokoneita ja helikoptereita.

Koska PC:llä ja uuden polven konsoleilla kartat ovat niin massiivisia, on mukana mahdollisuus kutsua ajokkeja liikkumisen nopeuttamiseksi. B-nappia painamalla saa esiin näkymän, josta valitaan ajokki, ja sitten klikataan, mihin ajokin haluaa. Ihan mitä tahansa ei voi pyytää, sillä esimerkiksi raskasta tankkia ei saa ennen kuin on kunnostautunut taistoissa pisteitä keräten. Tämä on hyvä asia, sillä se hieman rajoittaa mahdollista kaaosta, ja lisäksi tällöin raskaalla tankilla ajaminen on ikään kuin palkinto hyvin tehdystä työstä.

Betassa on kokeiltavissa neljä operaattoria (Boris, Mackay, Casper, Falck), ja luvassa on hauskaa menoa kokeillessa, mitä kullakin on tarjottavana. Esimerkiksi Mackay tarttumakoukkuineen on hyvä valinta tarkkuuskivääripaketin kanssa. Falck taasen sopii hyvin yhteen hyökkäyspainotteisen paketin kera, sillä parannuskyvyt tulevat paremmin käyttöön nimenomaan etulinjassa yhdessä kavereiden kanssa. Mukana on niin ikään mahdollisuus tuunailla näitä peruspaketteja edelleen, sillä esimerkiksi sirpalekranaatin voi vaihtaa liikkeenhavaitsimeen tai mihin tahansa muuhun heitettävään vekottimeen.

Battlefield 2042

Sama joustavuus jatkuu myös itse taistoissa, sillä aseen eri osia voi vaihtaa lennossa painamalla T-nappia, ja kikkailemalla tuunailuympyrän kanssa. Muun muassa tähtäimen ja piipun vaihtaminen on erittäin sujuvaa, ja käyttöliittymä kertoi samalla paljon hyödyllistä tietoa tarkkuudesta tehokkaaseen etäisyyteen saakka. Tämä tulee varmasti käyttöön sellaisessa tilanteessa, jossa tilanne äkisti muuttuu vaatien erilaista aseistusta.

Pelin ytimessä eli siinä ampumisessa tilanne on vähän niin ja näin. Ajoittain pahisten osuma-alueet eli hit boxit ovat epätarkkoja, ja jotkut aseet eivät toimi niin kuin niiden olettaisi toimivan. Rynnäkkökiväärit saattavat sylkeä luoteja odottamattoman epätarkasti, ja vastaavasti kevyen konekiväärin ammukset eivät tee niin paljoa vahinkoa kuin olisin odottanut. Konepistoolit ovat nekin epätarkkoja, mutta tämän voi ymmärtää niiden lyhyttä tehokasta käyttöetäisyyttä ajatellen. Toisaalta taas pistooli ja tarkkuuskivääri tuntuvat kumpikin hyvin tarkoilta ja tehokkailta. Siksi niitä tulikin käytettyä testin aikana eniten.

Graafisia bugejakin tuli vastaan, mutta ilmeisesti testasin vanhempaa koodia verrattuna siihen, mitä linjoille aikanaan saadaan. Varsin usein pelihahmoni oli maassa kiljuen täyttä kurkkua ilman, että huulet liikkuivat lainkaan. Maassa olevat ruumiit heittelehtivät joka suuntaan kuin räsynuket jopa silloin, kun mikään ei niihin edes koskenut. Osa pelaajista teki selväksi senkin, ettei peli osoita riittävän selvästi sitä, kuka on ystävä ja kuka vihollinen. Ongelmat toivottavasti ja todennäköisesti kuitenkin korjataan julkaisuun mennessä.

Beta ei ehkä vakuuta kaikilla osa-alueillaan, mutta testissä on ainoastaan osa siitä, mitä Battlefield 2042 tarjoaa. Isokokoinen kartta tuo mukanaan uudenlaisen kaaoksen tunnun, ja muokattavat operaattorit varusteineen mahdollistavat sopeutumisen eri tilanteisiin. Uudet lisäykset ovat ehdottomasti hyviä, mutta se kova ydin huolestuttaa. Kaikki aseet eivät toimineet odotetusti, ja pieniä bugeja tuntui olevan runsaasti.

Ennakoitu avoin beta on saatavilla alkaen 6. lokakuuta EA Play -tilaajille ja niille, jotka ovat pelinsä ennakkoon varanneet. Muu kansa pääsee mukaan 8. lokakuuta. Battlefield 2042 julkaistaan PC:lle, PS4:lle, PS5:lle, Xbox Onelle ja Xbox Series X:lle (ja S:lle) 19. marraskuuta.

Battlefield 2042Battlefield 2042
Battlefield 2042
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä


Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.